Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsanett Vörösné Megváltozta több, mint 7 éve
1
A magatartás zavarokkal küzdő gyerekek oktatása- nevelése Készítette: Varga Anita Andragógia BA 2011/12. II. félév
2
Tartalom Magatartászavar meghatározása Tünetei Formái A kialakulás lehetséges okai Mire kell figyelni a családi nevelés során? Iskola választás szempontjai A problémás gyereket befogadó pedagógus számára néhány segítő lépés
3
A magatartászavar meghatározása A viselkedészavar olyan speciális gyűjtőfogalom, amely mindazon viselkedésbeli módozatokat magában foglalja, amelyek a normatív mércétől való jelentősebb eltérést mutatnak. A háttérben részképességzavarok, hiperkinetikus vagy kóros aktivitászavar és figyelemzavar illetve ezek halmozódása áll.
4
A szociálpszichológia szemszögéből A szociálpszichológia a szemlélő oldaláról vizsgálódik: Normák, szabályok megsértése A gyermek magatartása és a beállítódása Társas viszonyok oldaláról nézve a gyerekben van a hiba.
5
Általános jelek, melyekből már tudhatjuk, hogy baj van A gyermek érzékenyebben reagál meteorológiai változásokra. Fáradékonyabb az átlagnál, nehezebben tűri a zajokat, nehezen viseli el a várakozási és egyéb feszültséget. Gyakran igényli a pihenést, szünetet, egyedüllétet. Fokozottabb szüksége van a tevékenységeket meghatározó állandó keretekre, érthető és követhető szabályokra.
6
A magatartás zavarok tünetei Több területen figyelhetőek meg. A motoros aktivitás kisgyermekkorban aktivitás, és a környezet megismerésének a leghatékonyabb eszköze
7
A motórium területén jelentkező tünetek Ülés közben babrál, fészkelődik. – Elhagyja a helyét feladatvégzés közben. – Össze-vissza rohangál olyan helyzetekben, ahol annak semmi értelme. – Nehézségei vannak a nyugodt játéktevékenységben. – Sokat beszél. – Nem tud csendesen és egyedül játszani. – Állandó mozgásban van („mintha motor hajtaná”). – Mozgása céltalan. – Keveset, nyugtalanul alszik, alvás közben is mozog.
8
Az impulzivitás területén jelentkező tünetek Nem várja meg a kérdést, instrukciót, hanem előbb válaszol. Gondot jelent a várakozás. Gyakran félbeszakít másokat. Kiszámíthatatlanul viselkedik. Nem reagál sem büntetésre, sem dicséretre. Ok nélkül agresszív. Gyakran szenved sérülést, fokozott a baleseti hajlama.
9
A figyelem jellegzetességei magatartás-zavaros gyermekeknél Nem figyel a részletekre. Figyelme hullámzó, elkalandozó. Gyakran nem veszi észre, ha beszélnek hozzá. Nem követi az utasításokat. Figyelme minden külső ingerre elterelődik. Feledékeny. Játék-, illetve feladathelyzetben nem vagy nehezen tartható. Az elkezdett tevékenységet nem fejezi be, csapong. Minden érdekli, de ez az érdeklődés nem tart sokáig. A feladatok megszervezésében komoly gondjai vannak.
10
A pszichés problémák és az éretlenség tünetei Szófogadatlanság, ellenállás tünetei akaratos, makacs, engedetlen, öntörvényű, nem tanul a hibáiból Szociális éretlenség túl könnyen barátkozik, de a kapcsolatait megtartani nem vagy csak nehezen tudja Érzelmi, hangulati problémák ingadozó hangulat, érzelmi labilitás jellemzi
11
A diagnózis felállításához szükséges kritériumok A viselkedésproblémát a gyermek minden életterületén meg kell vizsgálni Otthon Óvoda vagy iskola A tüneteknek 7 éves kor előtt kell kezdődniük Több tünetnek kell együtt állnia huzamosabb ideig (6 hónap)
12
A magatartás zavarok különböző formái Hiperkinetikus zavarok Olyan tünet együttes, amely az első öt évben alakul ki. Általános jellemzője a tevékenységek közötti csapongás, a figyelmetlenség, az impulzivitás, a meggondolatlanság, a szabályokhoz való nehéz alkalmazkodás.
13
Viselkedési zavarok Elsődleges tünete a visszatérő és tartós disszociális, agresszív vagy dacos magatartásséma. A viselkedés eltér az adott életkorban elvárhatótól. A szabályokat durván áthágja, súlyosabb a viselkedés, mint egy hagyományos gyermekcsíny, és hosszan is tart.
14
Kevert magatartási és emocionális zavarok A fennálló agresszív, disszociális vagy kihívó magatartás kombinálódik depresszióval, szorongással vagy más emocionális zavarokkal.
15
Jellegzetesen gyermekkorban kezdődő emocionális zavarok Ez egy kóros védekezési mód, vagyis a gyermek kóros viselkedési tüneteket produkál annak érdekében, hogy a kitörni, kirobbanni igyekvő szorongását visszafojtsa, ne engedje felszínre törni. szeparációs szorongás, a fóbiás szorongás, a szociális szorongás.
16
A szocializáció jellegzetesen gyermek- és serdülőkorban jelentkező zavarai Heterogén tünetcsoport. Közös jellemzőjük a szociális funkciók rendellenessége, de más fejlődési terület zavara nem társul hozzá. A legtöbb esetben környezeti zavarok vagy depriváció húzódik meg a háttérben.
17
Tic-zavarok A tic egy önkéntelen, gyors, visszatérő, nem ritmusos, motoros mozgás vagy hangformálás. Hirtelen kezdődik és céltalan. A stressz fokozza, az alvás pedig megszünteti.
18
A kialakulás lehetséges okai A magatartászavarok kialakulásának pontos okát nem ismerik a kutatók, de számos elképzelés született a probléma magyarázatára. Genetikai háttér: Fiúknál háromszor gyakoribb, mint a lányoknál X kromoszóma rendellenességei A funkciózavarokat direkt módon nem lehet örökölni
19
Biokémiai tényező Veleszületett temperamentumprobléma Ennek oka az idegsejtek közötti ingerületi kapcsolatot biztosító neurotranszmitter anyagok hiányos vagy csökkent volta. A homloklebeny irányítja ugyanis a figyelmet és az információ feldolgozását. Itt történik az ingerek szétválogatása, a cselekvések tervezése, az idő becslése. Ha ez nem jól működik, a gyerek nehezen tervezi meg magatartását, szétesnek a fázisok, nem látja cselekedete következményeit, az önszabályozás, önirányítás rosszul működik.
20
Aktiváció, éberség szerveződés A szervezet általános izgalmi, készenléti szintje a szükségesnél alacsonyabb. Tehát a túlmozgásos gyermekek mintegy ingeréhségben szenvednek, amit a mozgásból származó szenzoros hatásokkal próbálnak ellensúlyozni. Nem szelektálják az ingereket, mindent befogadnak, lényegeset és lényegtelent egyaránt.
21
Az idegrendszer részleges érési zavara vagy éretlensége A terhesség alatti, szülés körüli oxigénhiányos állapotokból eredő agyi funkciózavaroknak döntő jelentőséget tulajdonítanak. Ez a központi idegrendszer valamilyen sérülését vagy funkcionális zavarát jelenti, ami késlelteti az agy érési folyamatait. A tanulási folyamat zavara jelentkezhet akkor is, ha még nem követeztek be a tanuláshoz szükséges, éréssel összefüggő agyi változások. Annál a gyereknél, akinél a gátlás folyamatai nem erősödtek meg, és a serkentés dominál, iskolaéretlensége miatt jelentkezhetnek tanulási problémák.
22
Szociális, környezeti tényező Egyértelműen a gyermek és környezete közti konfliktus megnyilvánulása. Vannak olyan gyerekek, akik több figyelmet, szeretetet, gondoskodást igényelnek, mint társaik.
23
Mire kell figyelni a családi nevelés során? Legyenek szabályok, melyek a gyermek számára érthetőek, betarthatóak. Legyen a gyermeknek a családban napirendje. Egyszerre csak egy dologgal foglalkozzon! Csak nyugodt állapotban hallgassuk meg gyermeket! A szülő soha ne ítélkezzen előre! Ügyelni kell a hangra, ahogy gyermekkel beszélünk. Soha ne éreztessünk gúnyt, vagy panaszos megadást a hangunk. A beszélgetésekkor a gyermek érezze, hogy mindig számíthat szüleire.
24
… Lehetővé kell tennünk a gyermek számára a nyugodt, éjszakai pihenést. A napközbeni konfliktusokat zárjuk le. Mindig legyen ideje a beszélgetésre. A családokban gyakran az a jellemző, hogy a TV-t nézik, így nincs idő a beszélgetésre. Vegyük észre a gyermek viselkedésében a jót és ezt jelezzük felé.
25
Iskolaválasztás szempontjai Az osztályok létszáma lehetőleg ne haladja meg a 20 főt. Lehetőség szerint az osztályban ne legyen több magatartászavarral küzdő gyermek, mert az felerősítheti a problémákat. Az osztályban is legyenek jól körülírt, mindenki által betartható szabályok. Legyen az alkalmazott tanterv, tananyag része az önismeret, a reális önértékelés kialakítása, a kommunikáció fejlesztése.
26
A problémás gyereket befogadó pedagógus számára néhány segítő lépés Ültetés. A figyelem huzamosabb fenntartása. Követelmények Túlkövetelés estén: a gyakori kudarcok miatt sokszor a gyermek lemond arról, hogy a tanulás terén érjen el sikereket. Alacsonyabb követelések: nem tanulja meg a küzdő stratégiákat, s felnőve, szükség esetén sem lesz képes a konfrontációra. Az alkalmazkodás segítése Szabályok kialakítása
27
Együttműködés a családdal. Együttműködés más szakemberekkel. Reális énkép kialakítása. Tanár-diák kapcsolat. Legyen az alkalmazott tanterv, tananyag része az önismeret, a reális önértékelés kialakítása, a kommunikáció fejlesztése.
28
Összefoglalás A magatartászavar enyhébb vagy súlyosabb változata a gyermeknépesség közel 20%-át érinti. Ezeknek a gyermekeknek és szüleiknek az ellátása, nevelése, oktatása, támogatása még nem teljesen megoldott. De az oktatásban bekövetkezett szemléletváltás eredményeket kell, hogy hozzon.
29
Fontos a pedagógus személyisége. Ezeknél a gyerekeknél minden akció másfajta reakciót válthat ki. Hatalmas kihívás.
30
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.