Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Saturnus-M Bt.. KUTATÁSI FELADATOK CÉL: A szlovén ösztöndíj tapasztalatok alapján egy új szakképzési ösztöndíjrendszer kidolgozása 1. HELYZETELEMZÉS 2.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Saturnus-M Bt.. KUTATÁSI FELADATOK CÉL: A szlovén ösztöndíj tapasztalatok alapján egy új szakképzési ösztöndíjrendszer kidolgozása 1. HELYZETELEMZÉS 2."— Előadás másolata:

1 Saturnus-M Bt.

2 KUTATÁSI FELADATOK CÉL: A szlovén ösztöndíj tapasztalatok alapján egy új szakképzési ösztöndíjrendszer kidolgozása 1. HELYZETELEMZÉS 2. PRIMER VIZSGÁLAT – interjúk, kérdőívek segítségével Az ösztöndíj Magyarországra adaptálása érdekében felmérni a fogadókészséget, az érintett szereplők (vállalkozások, tanulók/diákok, oktatási intézmények) elvárásait a létesítendő ösztöndíj sikeressége érdekében. 3. ADAPTÁCIÓS MODELLEK kialakítása 4. DOKUMENTUMGYŰJTEMÉNY

3 Primer kutatás tapasztalata  INTERJÚK: vannak vállalkozások, melyek jelen ösztöndíjrendszerhez hasonló premizáló ösztöndíjat a gyakorlatban alkalmaznak a tanulószerződés mellett.  KVANTITATÍV VIZSGÁLAT: A javasolt ösztöndíj a minimálbér %-ában

4 ELVÁRÁSOK ÖSZTÖNDÍJ RENDSZER SÉMA  Az ösztöndíj adminisztrációjának minimalizálása  Azonos esélyek biztosítása érdekében : a potenciális pályázókról egyszerre történjen az ösztöndíjas helyeket hirdető cégek kiértesítése  A vállalkozó választhassa ki az ösztöndíjas személyt  Előnyös legyen a vállalkozó, a diák és a megye számára egyaránt Ösztöndíj szakképzésben tanulmányt folytató nappalis tanulónak/diáknak 50% uniós ESZA forrás Vállalkozás által fizetendő 50% Ösztöndíjjal megegyező idejű foglalkoztatás. Ösztöndíjas elköteleződése a vállalkozásnál legalább az ösztöndíjjal megegyező időre. B verziónál 60% ESZA + 40% vállalkozás

5 A hazai bevezetésre javasolt ösztöndíjrendszer tartalmi elemei  Ki kaphasson ösztöndíjat? Hiányszakmák? NEM csak!  bármely szakmában közép- / felsőfokú nappali tagozatos fiatalok ( nappalis szakiskolai, szakközépiskolai, felsőoktatási szakképzésben, illetve főiskolai (BA, BSc) vagy egyetemi (MA, MSc) képzésben résztvevők )  Életkor (szlovén: elsőévesként nem idősebb 18 /26 évnél)  a középfokú képzés, felsőszintű szakképzés, felsőoktatás hallgatóira.  Lakhely/iskola  vagy a megyében lakik (állandó lakcímmel),  vagy a megye valamelyik oktatási intézményébe jár.  Az ösztöndíjas kötelezettsége  Tanulmányi előmenetelt időarányosan teljesíteni, tanulmányt időre befejezni ( félévente bizonyítvány, leckekönyv által igazolni), igazolatlan hiányzás nincs!  Halasztási lehetőség: maximum két évet lehet halasztani.  Hiányzás szakmai gyakorlatról: csak táppénzes igazolással.  A tanulmányok befejeztével – a szerződésben rögzített időn belül – munkába állni az ösztöndíjat részfinanszírozó vállalkozásnál/vállalatnál.

6 A hazai bevezetésre javasolt ösztöndíjrendszer tartalmi elemei /2  Mely vállalkozás fogadhasson ösztöndíjast?  Székhely/telephely, finanszírozási képesség  megyében székhely és/vagy telephely  pénzügyileg az ösztöndíj rá eső részének kifizetésére képes  vállalja az ösztöndíjrendszer feltételeit.  Vállalkozás választja ki a diákot  Az ösztöndíjat részfinanszírozó vállalkozás dönt az ösztöndíjas személyéről  Vállalkozás kötelezettsége  Az ösztöndíj ideje alatt havonta fizeti az ösztöndíj rá eső részét  Az ösztöndíj lejárta után meghatározott ideig továbbfoglalkoztatási kötelezettség

7 A hazai bevezetésre javasolt ösztöndíjrendszer tartalmi elemei /3  Az ösztöndíjrendszer egyéb jellemzői  Az ösztöndíj ideje  Több éves képzések esetén:  akár a képzés teljes idejére; vagy egy részére: 12-24-36 hónapra.  Az 1 évnél (10 hónapnál) rövidebb gyakorlatoknál min 6 hónap (rövidebb ösztöndíj az adminisztrációja aránytalan).  Az ösztöndíjat ki utalja át a diáknak?  Szlovénia: régiós fejlesztési ügynökség  Hazai: javaslat a megyei irodák felállítása (régiósnál nehézkes a személyes kapcsolattartás)  A javasolt modellek: 4 változat:  A: A „szlovén modell” lényegi módosítás nélkül  B: „Kisvállalkozó-barát” modell  C: „Iskola- és diákbarát” modell  D: „Finanszírozó-barát” modell Az eltérések magyarázata: a primer kutatás során kapott vélemények eltérései

8

9

10

11

12 AZ ÖSZTÖNDÍJ I. NYILVÁNOS FELHÍVÁSA – Felhívás vállalkozások részére az ösztöndíj lehetőségről  Tanévet megelőző nyár során felhívás közzététele a vállalkozások számára (újságban, kamarai kiadványban, címlista alapján stb.), hogy JELENTKEZZENEK az ösztöndíjrendszerbe  Célja a vállalkozások igényeinek összegyűjtése

13 VÁLLALKOZÓI JELENTKEZÉSI LAP MELLÉKLETE  A vállalkozás milyen területen tanulóknak hirdet ösztöndíjas helyet  E meghirdetett helyekre pályázhatnak majd a tanulók/diákok  A vállalkozó választhatja ki az ösztöndíjas személyét (akár személyes interjú alapján)  A jelentkezés még nem jár ösztöndíj-kötelezettséggel ha nem talál a jelentkezők között megfelelő ösztöndíjast elállhat

14 Következő lépés  Az ösztöndíjas helyek összesítése  Meghirdetése = II. NYILVÁNOS FELHÍVÁS a tanulók/diákok részére újságban, ösztöndíj honlapján közzéteszi, milyen ösztöndíjas helyekre lehet pályázni.

15 AZ ÖSZTÖNDÍJ PÁLYÁZAT: I.Tanuló személyes adatai II. Tanulmány adatai

16 AZ ÖSZTÖNDÍJ LÉTREJÖTTE – HÁROMOLDALÚ SZERZŐDÉS MEGKÖTÉSE A kifizetés módja  A vállalkozás minden hó 5-ig átutalja az ösztöndíj rá eső részét az Ösztöndíj Irodának  Az Ösztöndíj Iroda az EU-s támogatással kiegészítve utalja tovább a teljes ösztöndíjat a tanulónak/diáknak Az 5 oldalas szerződéstervezet első oldala: a szerződő felek Az ösztöndíjat részfinanszírozó vállalkozás dönt az ösztöndíjas személyéről.

17 Miért lenne jó ez az ösztöndíjrendszer A DIÁKNAK Tervezhető jövő Piacképes ismeret szerzése Egzisztenciális biztonság a tanulmányok folytatása alatt Főiskolások, egyetemisták esetében a diákhitel kiváltása Biztos munkahely ∑: Piacképes szakmák felértékelődése - a pályaválasztásban, továbbtanulásban szemléletváltozás

18 Miért lenne jó ez az ösztöndíjrendszer A VÁLLALATNAK, VÁLLALKOZÁSNAK Hosszabb távon tervezhető munkaerő Ösztöndíj költségek megosztása A magasabb premizálásért cserébe a tanulók nagyobb elkötelezettsége Kismértékben befolyásolni tudja a munkaerőpiacot – piacképes szakmák felértékelődése

19 Miért lenne jó ez az ösztöndíjrendszer A MEGYÉNEK Az ösztöndíj-közvetítő munkájával presztízst- és munkahelyeket teremt Pályakezdők munkanélküliségének csökkentése A képzett munkaerő elvándorlását fékezi Hozzájárul a munkaerőpiac elvárásaihoz alkalmazkodó képzési struktúra létrejöttéhez

20 Kutatásvezető: Dr. Kovács Ernő ( h12725kov@ella.hu ). Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Saturnus-M Bt. Kérdések, észrevételek? ?


Letölteni ppt "Saturnus-M Bt.. KUTATÁSI FELADATOK CÉL: A szlovén ösztöndíj tapasztalatok alapján egy új szakképzési ösztöndíjrendszer kidolgozása 1. HELYZETELEMZÉS 2."

Hasonló előadás


Google Hirdetések