Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSándor Somogyi Megváltozta több, mint 7 éve
1
greenstreet berman 2002. október 31. 1 Kompetencia-értékelés a veszélyes iparágakban Michael S. Wright, Jon Berman & David Turner Greenstreet Berman Ltd
2
greenstreet berman 2002. október 31. 2 HSE-elvárások "A biztonsági jelentés mutasson rám, mely intézkedésekkel biztosítják a humán gépkezelők megfelelő teljesítményét,.." ;
3
greenstreet berman 2002. október 31. 3 Biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosítása Kompetencia-értékelés Ismétlő képzés Kiválasztás Kompetens oktatók A képzést elemezni kell. Súlyos balesetek megelőzése
4
greenstreet berman 2002. október 31. 4 Miért a kompetencia-értékelés? "A szept. 25-i baleset fő oka az volt, hogy az Esso nem biztosította a megfelelő tudást dolgozói számára az ilyen esemény kezeléséhez," Esso longfordi robbanás - 1 mrd USD csoportos kereset
5
greenstreet berman 2002. október 31. 5 Miért a kompetencia-értékelés? Eredményes a képzés? Mit tanultak az emberek a tapasztaltakból? Romlottak az ismeretek? A kompetencia hiánya csak véletlenül nem vezetett még balesethez?
6
greenstreet berman 2002. október 31. 6 HSE-ellenőrök aggályai Biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosításának hiánya; Annak feltételezése, hogy vki kompetens, csak mert képzett vagy tapasztalt; Az értékelés a személyi biztonságra összpontosít; Nem strukturált, munkavégzés közbeni értékelésen alapul; Nincsenek kritériumok a kompetencia értékelésére; NVQ-kra támaszkodik; Folyamatos értékelés hiánya; Nem képzett értékelőkre támaszkodik.
7
greenstreet berman 2002. október 31. 7 Mi a kompetencia-értékelés? Képességek és teljesítmény bizonyítékainak gyűjtése A készség nem egyenlő a képességgel Készség = jellemzők és tudás birtoklása Képesség = a tudás és ismeretek helyes alkalmazásának képessége
8
greenstreet berman 2002. október 31. 8 Aktuális gyakorlatok Mini-felmérés
9
greenstreet berman 2002. október 31. 9 Rossz példák Nincs módszer a biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosítására; Nem tesznek különbséget a képzés és az értékelés között; Munkavégzés közbeni (kritériumok nélküli) megfigyelés alkalmazása; Nincs újraértékelés az éves vezetői értékelésen túl; NVQ-kra támaszkodik; Nem kapcsolódik a súlyos balesetek megelőzéséhez.
10
greenstreet berman 2002. október 31. 10 Jobb példák Feladatok rendszeres azonosítása, pl. feladatlisták; Mérhető teljesítményszabványok, pl. tudjon kezelni 3 szimulációt; Szimuláció, teszt és munkavégzés közbeni értékelés kombinációja; Ütemezett újraértékelés, pl. 3 évente; Képzett értékelők, pl. D32 NVQ.
11
greenstreet berman 2002. október 31. 11 Más szektorok tanulságai Atomenergia-szektor A kompetencia-értékelést a "kellően képzett és tapasztalt személyzet" folyamat keretén belül végzik Minden szerepnél megvan: A beosztás foka és célja; Feladatok és teljesítménykritériumok; Megalapozó tudás, nem műszaki kompetencia és orvosi szükségletek; Képzés és újraértékelés gyakorisága Az alacsonyabban képzett személyeknél meghatározott szintű felügyelet Az értékelés kitér a feladatteljesítményre és tudásra Értékelése: kompetens/még nem kompetens
12
greenstreet berman 2002. október 31. 12 Más szektorok tanulságai Légiközlekedés Repülőgép-specifikus engedélyezés; Tudástesztek; Félévente szimulációs tesztek Humán erőforrás-irányítás Interperszonális és kognitív kompetenciák mérhető szintjei; Magatartásmarkerek használatával történő értékelés, tapasztalt értékelőkkel
13
greenstreet berman 2002. október 31. 13 Magatartás-markerek Kért a kapitány tájékoztatást a legénységtől? Közölte a kapitány a döntését? Milyen a hozzáállás a kapitány autoritásához?
14
greenstreet berman 2002. október 31. 14 kompetencia-értékelési keret a veszélyes létesítmények számára Általános
15
greenstreet berman 2002. október 31. 15 Keretrendsze r A biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosítása Mérhető teljesítmény- szabványok meghatározása Értékelés módszerének kiválasztása Értékelő szükségletei Újraértékelés szükségessége Teljesítmény eredmények monitorozása és értékelés módosítása
16
greenstreet berman 2002. október 31. 16 A biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosítása Technikák Feladatelemzés, Mi van, ha & HAZOP Súlyos balesetek forgatókönyveinek felülvizsgálata A nem megfelelő teljesítmény okozhat súlyos balesetet? Hiba észlelésének hiánya... hibás csoportos beállítás.. Rossz tömítés egy szivattyún... lassú reakció egy szivárgásra...
17
greenstreet berman 2002. október 31. 17 Kompetenciák és teljesítmény- szabványok meghatározása A kompetencia szabvány: Adjon ellenőrizhető leírást a kompetenciáról Határozzon meg mérhető kritériumokat a teljesítmény értékeléséhez; Határozza meg, milyen szintű teljesítménybizonyíték kell egy adott szerephez, figyelembe véve az egyén státuszát (pl. felügyelet alatt álló szerelő - nem felügyelt technikus) Tükrözze az adott kompetencia-típust, főként az ismeretek vs. tudás vs. magatartás tekintetében
18
greenstreet berman 2002. október 31. 18 Kompetenciák és teljesítmény- szabványok meghatározása Ismeretek Előírt eljárást 3-szor hibátlanul fel tud idézni és követni Tudás El tudja magyarázni a csövezési és műszerezési diagramot, ill. meghatározni a biztonságos üzemeltetési határértékeket Hozzáállás és magatartás Nem biztonságos magatartás esetén eljár
19
greenstreet berman 2002. október 31. 19 Az NVQ-k szerepe Munkatapasztalat összehasonlításának szisztematikus módszere. De: Túl általános? Mi a helyzet a ritka feladatokkal? Arányos az értékelés szintje a kockázathoz képest?
20
greenstreet berman 2002. október 31. 20 Értékelés módszerének és szintjének kiválasztása Az alkalmazandó értékelési módszer típusához figyelembe kell venni: A kompetenciák jellegét - pl. manuális készségek vagy magasszintű döntéshozatalt igényelnek? A feladat összetettsége és kapcsolódó kompetenciák; Megfigyelhető-e a feladat végrehajtása - pl. a folyamatfennakadás diagnosztizálásával járó gondolkodás közvetlenül megfigyelhető-e? Biztonságosan értékelhető-e a munkateljesítmény
21
greenstreet berman 2002. október 31. 21 Az értékelés formája Fizikai / szenzoros-motoros kompetenciák: gyakorlati "mutasd be" értékelésekkel figyelhető meg, mint pl. tartálykocsi vezetése. Képes-e követni az előírt munkaeljárást: általában "mutasd meg" teszttel vizsgálható, hogy teljesíti-e a feladatot. Kognitív készségek: Képes-e magáévá tenni a VDU-ból származó információt és értelmezni azt: pl. a megjelenített információ átbeszélésével értékelhető. A berendezések, üzem és folyamatok ismerete: írásos vagy szóbeli kikérdezés formájában értékelhető. A formális képesítéseket vagy az értékelt képzést/munkatapasztalatot gyakran a tudás mértékeként használják. Interperszonális és csapatvezetői készségek: a valós viselkedés megfigyelése a munkakörnyezetben, magatartásmarkerek használatával. Biztonságos magatartás és hozzáállás: a valós viselkedés megfigyelése a munkakörnyezetben, magatartásmarkerek használatával.
22
greenstreet berman 2002. október 31. 22 Az értékelés szintje Az értékelés szintje (szigorúsága) Legmagasabb: Engedélyezés/igazolás Közepes: Tesztek, képesítések és megfigyelés Legalacsonyabb: Munkavégzés közbeni megfigyelés Tényezők Feladat összetettsége A folyamat hibaérzékenysége Felügyelet szintje
23
greenstreet berman 2002. október 31. 23 Értékelő kompetenciája Kompetens az értékelésben; Az értékelt szerint hiteles; Tájékozott; Pártatlan.
24
greenstreet berman 2002. október 31. 24 Folyamatos újraértékelés Gyakoriság Biztonsági szempontból kritikus; Készség romlásának mértéke; A berendezés/eljárás megváltoztatásának gyakorisága
25
greenstreet berman 2002. október 31. 25 Folyamatos értékelés Módszer Ugyanaz, mint az eredeti értékelésnél SHE-auditok Incidens-elemzés Magatartás biztonságosságának megfigyelése Társszakértői vizsgálat
26
greenstreet berman 2002. október 31. 26 Konklúzió A kötelezettek elismerik, hogy a biztonság a munkatársak tapasztalatán, elkötelezettségén és kompetenciáján múlik. A COMAH-előírások és a súlyos incidensekből levont tanulságok azt mutatják, hogy nem szabad azt feltételezni, hogy a képzés és a tapasztalat biztosítja a kompetenciát. Vannak példák a helyes gyakorlatra. Ez a beszámoló általános keretet nyújt és tanácsot ad a COMAH által szabályozott kül. üzemek számára.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.