Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ügykezelés kormányzati környezetben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ügykezelés kormányzati környezetben"— Előadás másolata:

1 Ügykezelés kormányzati környezetben
, Bartha Tamás

2 Az ügykezelés részei Levelezés Ügyindítás Ügykövetés Érkeztetés,
iktatás Folyamatkezelés Dokumentum- kezelés Irattározás Nyomtatvány- kezelés

3 Az ügykezelés részei Ügyindítás Dokumentáció Érkeztetés, iktatás
Ügykövetés Nyomtatvány- kezelés Dokumentum- kezelés Irattározás Folyamatkezelés Levelezés

4 E-nyomtatványkezelés
Ügyindítás E-nyomtatványkezelés

5 Törv. Megf. Biztonság Integráció Ügyiratkezelés
Piaci megközelítés IBM® Workplace Forms™ Törv. Megf. Biztonság Integráció Ügyiratkezelés Adatbevitel Statikus dokumentumvezérelt Dinamikus Szabályvezérelt Technológia; XML, XForms, Web Services, digitális aláírás Üzleti igények: törv. megfelelőség, termelékenység, aláírás/jóváhagyás

6 Az E-Nyomtatvány megoldás áttekintése
Alapvető képességek Streamline data collection and seamlessly transfer between applications Populate e-forms through Web Services Digitally sign documents and multi-media attachments Store all elements of a process in one secure file Automatic document routing and workflow integration Save data and documents separately – to one or more databases – and archive digitally-signed documents for auditable, enforceable records Increase usability through guided wizard process interfaces Előnyök Help Streamline, automate and manage business processes to increase efficiency Help Improve customer service Help Increase productivity and reduce costs Manage and maintain enforceable records Security-rich features to Securely capture information for e-business transactions

7 Miért fontosak a nyílt szabványok?
Az alapprobléma... Customers are moving to XML formats for key data as an enabler for business integration and process automation As they move to XML data, they are updating their forms technologies – some vendors are encouraging customers to move to a proprietary e-forms technology It is important for customers to chose an open forms technology - so they don't create vendor specific lock-in with their e-forms at the same time they are working to open up their data.

8 Customer Solutions – MCT

9 Customer Solutions – MCT

10 E-nyomtatványok alkalmazásai
Government Online (GTC) e-Permits and License Applications Business Registration e-Court Filing and Processing Government Program Administration (GTG) e-Grant Processing Court Document Processing Threat and Risk Assessment Government to Business (GTB) Compliance & Audit Documents Records & Contract Management Financials Reporting Personnel Management (IEE) Leave/Travel Request and Approval Procurement Approval Timesheet Recording

11 A felhasználók igényei, és azok megvalósítása
Dynamic User Experience IBM Workplace Forms use dynamic data-driven Wizard to personalize and optimize the user experience. Customized Forms Functionality to meet Unique Requirements IBM Workplace Forms can extend a form's functionality by embedding Java functionality in a form or by dynamically extending the IBM® Workplace Forms™ Viewer. Support for Multi-Approval Workflows with Digital Signatures IBM Workplace Forms supports multi-approval workflows that support multiple overlapping digital signatures that can be applied at the field, section, page or document level. Compliance and Document Integrity IBM Workplace Forms use open standards and digital signature standards that provide best-in-class document integrity and compliance. Performance - File Sizes IBM Workplace Forms use native XML that compresses to very small file sizes and results in very fast processing and down/upload times. Performance - Server Side Processing IBM Workplace Forms use a native XML format that does not require extensive server-side processing to serve forms or integrate their data with back-end systems. Fit with Enterprise Architecture IBM Workplace Forms has a light weight server that runs on any Application Server to handle the form application. IBM Workplace Forms also supports numerous open standards to integrate with portals, content management systems and back-end systems.

12 IBM Workplace Forms offering includes 3 products:
IBM® Workplace Forms™ Viewer is a feature-rich desktop application used to view, fill, sign, submit, and route e-forms, and is able to function on the desktop or within a browser. It enables full connectivity with real-time integration using Web Services. The open standards framework of IBM Workplace Forms enables Workplace Forms Viewer to operate in portal or stand-alone environments, in on-line or off-line modes, and as a plug-in for thin or rich-client browsers. IBM® Workplace Forms™ Designer is an easy-to-use WYSIWYG e-form design environment that supports the drag-and-drop creation of precision forms with an open and accessible, XML-schema-derived data model. IBM Workplace Forms Designer leverages open standards to deliver advanced forms-based business process automation solutions that integrate seamlessly across lines of business applications and IT infrastructure. IBM® Workplace Forms™ Server enables the creation and delivery of XML forms applications. It provides a common, open interface to enable integration of e-forms data with server-side applications using industry-standard XML schemas. IBM Workplace Forms Server also delivers a true zero-footprint solution, providing e-forms to external users quickly and efficiently within a browser without requiring additional downloads or plug-ins. IBM Workplace Forms Server provides a low administration solution for data-capture requirements while supporting precise viewing and printing, automated validation, and the security and compliance capabilities of XML e-forms.

13 IBM Workplace Forms Components
Presentation Layer (Exact Paper or Wizard Driven) Digital Signatures and E-form Security Business Logic (Local or from Workflow) Data Instances (XForms, External XML Schemas) Instead of working with a comlex multipage business form, you can work with wizards to guide you thourgh the data collection. Related Files (Microsoft Office, Videos, Faxes, etc)

14 Iktatás, érkeztetés

15 Iktatás/érkeztetés CERTOP hitelesítés szükséges től mindenkinek Már számos gyári érkeztető/iktató alkalmazás van piacon Kötött adatok rögzítése Kötött érkeztetőszám/iktatószám rendszer Digitális érkeztetés ( , fax, formanyomtatvány) Digitális aláírás + időbélyeg Kötelező válaszadás

16 Az érkeztetés/iktatás nem elég!!!
Nagy mennyiségű dokumentum Archiválás Hosszú távú, törvényi szabályozásoknak megfelelő megőrzés Kapcsolódás más rendszerek felé Elektronikus ügykövetés Levelezés, Notes alkalmazások

17 Dokumentumkezelés

18 A vállalati tartalomról...
Irodai dokumentumok Képek, videók, hang Weboldalak Elektronikus Formok Nyomtatási kimenetek Fax Papír alapú dokumentumok, mappák

19 Tartalomkezelési szolgáltatás
Electronic forms Office documents Rich Media Content Repository Web Content What is Content Let's start with what is content management. Content management is really about all of the different kinds of documents within an organization that support the business. These documents can include standard office documents such as Microsoft Word. It can also include documents such as paper documents that come in the mail which can be scanned and digitized. It can include documents within an enterprise, Also video, audio, computer output and even electronic forms. But the important thing is that this content generally supports the business. It helps support the business transactions and makes a business more effective. This content supports internal teams and partners brokers or agents, and others that do business with a company. You want to think about content as supporting information to business transactions, just as data is information that also supports those applications. So what we end up with is data and content supporting business applications. And now we have a much more complete environment much more efficient environment for customer to operate. Computer Output Fax Scanned documents and folders

20 Szolgáltatás Orientált Architektúra
Development and optimisation of business processes Infrastructure Development tools Administration of IT services Enterprise Service Bus (ESB) UI Integration Process integration Information integration Partner connectivity Business applications Legacy systems

21 Integrációs képességek
Nyílt szabványok támogatása Moduláris felépítés, de egységes, nyílt architektúra Kész integráció elterjedt rendszerekkel: TSM, WebSphere Portal, SAP, MQ Workflow, Process Server, Lotus/Domino, MS Exchange, MS Office, … Java, C++, COM API, WebServices támogatás SOA integráció lehetősége Content Rep. A tartalomtár előnye az egységesség. Ez csak akkor hasznosítható, ha a tartalomtár könnyen integrálható különböző rendszerekkel. Pont-pont alapú összeköttetések rendkívül sok alkalmazáshoz léteznek, de...

22 Elektronikus tartalomtárolás
Hozzáférés: bárhol, bármikor Integrált biztonság – elektronikus azonosítás Minden dokumentum csak egy példányban Hosszútávú megőrzés A tartalom tárolása nem jelent garanciát annak felhasználhatóságára nézve -> dedikált, EGYSÉGES tartalomkezelő rendszer szükséges. A különböző alkalmazások tárolhatnak tartalmat, de az ilyen rendszerek elhatároltsága miatt ezek a tartalmak nem könnyen, és egységesen hozzáférhetőek. ...tárolás

23 Elektronikus tartalomkezelés
Rugalmas struktúra Pontos információk nélkül is megtalálható egy keresett dokumentum „Fájdalommentesen” átalakítható Keresés Verziókezelés Párhuzamos módosítás kivédése A tartalom tárolása nem jelent garanciát annak felhasználhatóságára nézve -> dedikált, EGYSÉGES tartalomkezelő rendszer szükséges. A különböző alkalmazások tárolhatnak tartalmat, de az ilyen rendszerek elhatároltsága miatt ezek a tartalmak nem könnyen, és egységesen hozzáférhetőek. ...tárolás ...és kezelés

24 Tartalom tárolása Content Repository
központosított leíró adatok elosztható tartalom lokális cache-elés automatikus útvonalválasztás, szinkronizáció Archiválás: TSM integráció szabályvezérelt, hierarchikus optimális, költséghatékony Storage Management

25 Tartalom kezelése Content Repository
Központi tartalomtár: minden tartalomfajta egy helyen egységes elérés dokumentumok csak egy példányban Kategorizálás, keresés: Leíró adatok definiálása, dokumentum típusok kialakítása. Kategorizálás a leíró adatok alapján. Keresés a leíró adatok alapján. Teljes szöveges keresés. Jogosultságkezelés: LDAP alapján (pl. NDS) műveletek authorizációja elemszintű jogosultságok, változó granularitással Content Repository

26 Gazdaalkalmazás (Lotus Notes, Exchange, SAP)
Keresés Content Manager Natív kliens, böngésző Gazdaalkalmazás (Lotus Notes, Exchange, SAP) Keresés Indexek alapján Tárolt keresések Full text search

27 Megtekintés és szerkesztés (jogosultságok alapján)
Check in/out Verziókezelés Vizuális/szöveges megjegyzések

28

29 Nyomtatási kimenet archiválása COLD
nagy méretű nyomtatóstreamek tárolása AFP támogatás automatikus indexelés stream szegmentálás On-the-fly konverzió webes formátumra (pl. PDF, HTML) COLD Content Repository Csak az IBM rendelkezik a portfóliójába integrált, AFP-t támogató COLD megoldással. Ez alapja lehet egy elektronikus számlaprezentációs rendszernek (amivel kiváltható az egyenlegek, jelentések papír alapú postázása)

30 Digitális irattár Records Management
Nyilvántartás: irattári terv implementálása papír alapú iratok kezelése, akár vonalkóddal elektronikus iktatókönyv Életciklus kezelése: életciklus fázisainak felelőshöz rendelése megőrzési időtartam előírása és betartatása minden dokumentum esetén. változó jogosultságok kezelése az élettartam alatt. változó rendelkezésre állás biztosítása az élettartam alatt a hatósági szabályok betartatása Felügyelet: hozzáférés, kiadás, stb. naplózása értesítések küldése riportok generálása COLD RM Content Repository Az IBM rekordkezelője a CM funkcionalitását gazdagítja, azaz a szigorított ellenőrzésű/szabályozás alá eső dokumentumok tárolása egységesen, a többi tartalommal együtt történik.

31 Lotus archiválás Mail Management
, mint tartalom: egységes kezelés metaadatok leképzése full-text keresés, akár a csatolmányokban is Változó granularitás: csatolmányok levéltörzs teljes levél teljes nézet/mappastruktúra On demand archiválás: felhasználó igényei szerint automatikus archiválás: központi szabályok alapján (kor, méret, hozzáférés, stb.) transzparencia COLD RM Content Repository LA Szakmailag sikeres CSLD pilot a Raiffeisen TK-ban. DEAL, és KCRB alkalmazások dokumentumainak archiválására kiterjesztve. CSLD

32 SAP Archiválás SAP archiving
Csatlakozási pont az SAP-hez ArchiveLink támogatás SAP alapadatok felhasználása (pl. törzsadatok) Dokumentumarchiválás Csatolt dokumentumok (pl. számlák) mentése Dokumentumok kiemelése az SAP-ból: teljesítménynövekedés Adatarchiválás Nem használt adatok tömeges archiválása SAP adatbázisok felszabadítása COLD RM Content Repository LA SA

33 Szerkesztőségi rendszer Web Content Management
tetszőleges tartalom publikálása valós időben On-the-fly megjelenítési konverzió tartalom változtatása nem terheli az üzemeltetést előnézet lehetősége COLD RM Content Repository LA SA WCM

34 Dokumentum előállítási folyamat kezelése Document Management
Kompozit dokumentumkezelés: szerkeszthető dokumentumok összeállítása különböző forrásokból élő kapcsolat létesítése a metaadatok és a dokumentum tartalma között végleges dokumentum renderelése Kiterjesztett kategorizálás: szemantika alapján nézetek létrehozása kisebb részlegek alkalmazottainak közös munkáját is segíti Alkalmazásintegráció: MS Office CAD/CAM ... COLD RM Content Repository LA DM SA WCM

35 Nagy volumenű szkennelés ISV termékek
a legelterjedtebb vendorok támogatása: Kofax, Captiva, ReadSoft OCR/ICR metaadatok automatikus generálása COLD RM Content Repository VS LA DM A CM technológia a versenytársakkal ellentétben képes 100e-s nagyságrendű dokumentum beolvasásával is megbirkózni. SA WCM

36 Információ egyesítése Content Federation
Egységes tartalomkezelési felület meglévő információvagyon azonnali hasznosítása konkurrens vendor-ok tartalomkezelő, és DB megoldásainak támogatása akár Excel, vagy bináris formátumok támogatása fájlszerverek automatikus importálása Filenet Documentum Oracle IIC COLD RM Content Repository VS LA Az IBM információ-egyesítő megoldása a piacon egyedülálló. A felsorolásból kimaradt (a bank számára nem releváns): Domino.Doc, CommonStore for SAP, VideoCharger. Csak az IBM képes a teljes tartalomkezelést lefedő teljes, integrált megoldást nyújtani. Egy más gyártó kisebb, talán olcsóbb rendszeréből kiindulva, a szükséges funkcionalitást folyamatosan hozzáhegesztve a költségek megnőhetnek. Az IBM CM is moduláris szerkezetű, tehát nem feltétlenül szükséges egyszerre mindent megvásárolni/bevezetni, de a későbbi bővítés fájdalommentes. DM SA WCM

37 Ügykövetés folyamatkezelés

38 Integráció Infrastruktúra ESB Federated Query App EJBs B2B Process
DB Access Federated Query App EJBs B2B Process Portal Mailing system SAP Adapter Integráció Üzleti folyamat innováció és optimalizáció Felület integráció Folyamat integráció Információ integráció Fejlesztési megoldások IT Szolgáltatások felügyelete ESB Partner kapcsolatok Üzleti alkalmazások Meglévő rendszerek Takeaway: The IBM SOA Foundation delivers the capabilities you need to adopt SOA through a comprehensive architecture. These capabilities can be implemented on a build-as-you-go basis, and yet, because of the architecture and its service orientation, capabilities and project level solutions can be easily added as new requirements are addressed over time. Background: The SOA Reference Architecture shows the key capabilities that are required for comprehensive, enterprise wide SOA solutions. Development Services are an essential component of any comprehensive integration architecture. The SOA Architecture includes development tools, used to implement custom artifacts that leverage the infrastructure capabilities, and business performance management tools, used to monitor and manage the runtime implementations at both the IT and business process levels. Development tools allow people to efficiently complete specific tasks and create specific output based on their skills, their expertise, and their role within the enterprise. Business Analysts who analyze business process requirements need modeling tools that allow business processes to be charted and simulated. Software Architects need tool perspectives that allow them to model data, functional flows, system interactions, etc. Integration Specialists require capabilities that allow them to configure specific inter-connections in the integration solution. Programmers need tools that allow them to develop new business logic with little concern for the underlying platform. Yet, while it is important for each person to have a specific set of tool functions based on their role in the enterprise, the tooling environment must provide a framework that promotes joint development, asset management and deep collaboration among all these people. A common repository and functions common across all the developer perspectives (e.g. version control functions, project management functions, etc) are provided in the SOA Reference Architecture through a unified development platform. The Business Innovation & Optimization Services incorporate monitoring capabilities that aggregate operational and process metrics in order to efficiently manage systems and processes. Managing these systems requires a set of capabilities that span the needs of IT operations professionals and business analysts who manage the business operations of the enterprise. These capabilities are delivered through a set of comprehensive services that collect and present both IT and process-level data, allowing business dashboards, administrative dashboards, and other IT level displays to be used to manage system resources and business processes. Through these displays and services, it is possible for LOB and IT personnel to collaborate to determine, for example, what business process paths may not be performing at maximum efficiency, the impact of system problems on specific processes, or the relationship of system performance to business process performance. This collaboration allows IT personnel and assets to be tied more directly to the business success of the enterprise than they traditionally have been. One key feature of the SOA Reference Architecture is the linkage between the Development and the Business Innovation & Optimization Services. The ability to deliver runtime data and statistics into the development environment allows analyses to be completed that drive iterative process re-engineering through a continuous business process improvement cycle. At the core of the SOA Reference Architecture is the Enterprise Service Bus. This architectural construct delivers all the inter-connectivity capabilities required to leverage and use services implemented across the entire architecture. Transport services, event services, and mediation services are all provided through the ESB. Transport services provide the fundamental connection layer; event services allow the system to respond to specific stimuli that are part of a business process; and mediation services allow loose-coupling between interacting services in the system. The ESB is a key factor in enabling the service orientation of the SOA Reference Architecture to be leveraged in implementing service oriented solutions and can be implemented today to meet the quality of service requirements of any integration solution. The SOA Reference Architecture also contains a set of services that are oriented toward the integration of people, processes, and information. These services control the flow of interactions and data among people and automated application services in ways appropriate to the realization of a business process: - Interaction Services provide the capabilities required to deliver IT functions and data to end users, meeting the end-user's specific usage preferences. - Process Services provide the control services required to manage the flow and interactions of multiple services in ways that implement business processes. - Information Services provide the capabilities required to federate, replicate, and transform data sources that may be implemented in a variety of ways. Automated application services, implementations of business logic in automated systems, are a critical part of any integration architecture or solution. Many of these services are provided through existing applications; others are provided in newly implemented components; and others are provided through external connections to third party systems. Existing enterprise applications and enterprise data are accessible from the ESB through a set of access services. These Access Services provide the bridging capabilities between legacy applications, pre-packaged applications, enterprise data stores (including relational, hierarchical and nontraditional, unstructured sources such as XML and Text), etc and the ESB. Using a consistent approach, these access services expose the data and functions of the existing enterprise applications, allowing them to be fully re-used and incorporated into functional flows that represent business processes. Existing enterprise applications and data leverage the Business Application and Data Services of their operating environments such as CICS, IMS, DB2, etc. As these applications and data implementations evolve to become more flexible participants in business processes, enhanced capabilities of their underlying operating environments, for example support of emerging standards, can be fully utilized. The SOA Reference Architecture also contains a set of Business Application Services that provide runtime services required for new application components to be included in the integrated system. These application components provide new business logic required to adapt existing business processes to meet changing competitive and customer demands of the enterprise. Design and implementation of new business logic components for integration enables them to be fully re-useable, allowing them to participate in new and updated business processes over time. The Business Application Services include functions important to the traditional programmer for building maintainable, flexible, and re-useable business logic components. In many enterprise scenarios, business processes involve inter-actions with outside partners and suppliers. Integrating the systems of the partners and suppliers with those of the enterprise improves efficiency of the overall value chain. Partner Services provide the document, protocol, and partner management services required for efficient implementation of business-to-business processes and inter-actions. Underlying all these capabilities of the SOA Reference Architecture is a set of Infrastructure Services which provide security, directory, IT system management, and virtualization functions. The security and directory services include functions involving authentication and authorizations required for implementing, for example, single sign-on capabilities across a distributed and heterogeneous system. IT Services Management Services include functions that relate to scale and performance, for example edge services and clustering services, and the virtualization capabilities allow efficient use of computing resources based on load patterns, etc. The ability to leverage grids and grid computing are also included in infrastructural services. While many of the Infrastructure and IT Service Management services perform functions tied directly to hardware or system implementations, others provide functions that interact directly with integration services provided in other elements of the architecture through the ESB. These interactions typically involve services related to security, directory, and I/T operational systems management. Wrap up: The SOA Reference Architecture is a complete and comprehensive architecture that covers all the integration needs of an enterprise. Its services are well integrated and are delivered in a modular way, allowing SOA implementations to start at a small project level. As each additional project is addressed, new functions can be easily added, incrementally enhancing the scope of integration across the enterprise. In addition to supporting SOA strategies and solutions, the architecture itself is designed using principles of service orientation and function isolation. Infrastruktúra

39 Folyamatoptimalizáció – több mint workflow
Modell és szimuláció WebSphere Business Modeler Modellezés Implementáció Valós adatok gyűjtése Adatok kiértékelése Modell finomítása Integráció és implementáció WebSphere Integration Developer Futtatás és felügyelet WebSphere Process Server WebSphere Business Monitor

40 Üzleti folyamattervezés és elemzés
Eszköz a meglévő / jövőbeni folyamatok tervezéséhez ... Egy lehetséges mód… ...egy könnyebb megoldás.. IBM WebSphere Business Modeler Az üzleti elemzők és döntéshozók eszköze

41 Üzleti folyamattervezés és elemzés
WebSphere Business Modeler Integrált üzleti folyamatok a SOA-ban Átfogó folyamattervezés Folyamatszimuláció Részletes erőforrás és adatelemzés Tervezés csoportmunkában IT technológiai tudást nem igényel

42 Felügyelet: Üzleti folyamatok valósidejű felügyelete I.
WebSphere Business Monitor Valósidejű folyamatfelügyelet Vezetői információs felületek Riportok Figyelmeztető események felhasználócsoportokhoz rendelése Aktív beavatkozás a folyamatokba Action Manager Folyamatelemzés és optimalizáció Szoros integráció WebSphere Business Modeler-rel

43 Felügyelet: Üzleti folyamatok valósidejű felügyelete II.
WebSphere Business Monitor Különböző nézetek Monitor Report Dimensional KPI Scorecard Gauge Alert Organizational These examples begin to show the flexibility and adaptability of the dashboard based approach. 8 configurable views are included with some additional adjunct views. A dashboard designer with WebSphere Portal skills can take these portlets (views), configure & combine them or create custom dashboards. The Monitor view displays sets of related processes with various measurements. The Process view displays process diagrams Report & Dimensional views show various process data using multi-dimensional analysis KPI, Scorecard and Gauge views depict Key Performance Indicators in various groupings and styles The Alert view, driven by the action manager is responds to defined business situations and displays the view on the desktop of appropriate users….for followup action. The organizational view depicts the layers and hierarchies of the organization model defined within Monitor or a referenced LDAP The first dashboard example combines mutliple styles of a customized report & dimensional view with pie, 3D column and a radial scatter diagram. The second dashboard example combines a map view*, a KPI table view and a 3 gauge chart representing 3 KPI’s of interest. * The Map view will be provided as sample source code, requires customization WebSphere Portal / Workplace –be integrálható komponensek

44 Portáltechológia az információs felületekhez
WebSphere Portal Integrált információs felület Egységes megjelenés Intranet / internet Nyílt portálszabványokra épülő megoldás Vállalatra szabható tartalom és megjelenés

45 WebSphere Portal integráció…
Integráció a Desktop-on Egyszerűbb megoldások gyorsan... Háttérben azonban: Alkalmazás integráció Alkalmazás transzformáció Információ integráció Folyamat integráció Partner integráció ...

46 Üzleti folyamatok futtatása a SOA-ban
WebSphere Process Server V6 WebSphere Application Server Piacvezető szervermegoldás Magas rendelkezésreállás, robosztus platform J2EE technológia Szolgáltatás Orientált Architektúra platform Egységes szolgáltatás és adatreprezentáció Újrahasznosítható komponensek Erőteljes humán-workflow motor Feladatok továbbítása, szerepkörök definiálása Elakadt folyamatok többszintű eszkalációja Testreszabható kliens Szabványos üzleti folyamatok WS-BPEL szabvány Egységes, szabványos folyamatintegrációs platform Csökkenő komplexitás, költséghatékony üzemeltetés WebSphere Process Server

47 Egységesített adatelérés
WebSphere Information Integration Search SQL XQuery Content Find Transform Place Publish Federate Data and Content Access Metadata Management

48 WebSphere Message Broker (régi nevén: MQ Integrator)
Üzenet közvetítés Routing Transzformáció Esemény szolgáltatások Esemény elosztás Esemény kiváltás Esemény detektálás Esemény feldolgozás Transzport Szinkron/Aszinkron Perzisztens/Nem-perzisztens Lazán csatolt/szorosan csatolt WebSphere Message Broker Szabványok HTTP/HTTPS JMS, JAX-RPC, SOAP WS-Security, WS-Policy, WS-Addressing

49 Vállalatok / partnerek közötti kapcsolat
Minden partner egyedi megoldást kíván Nagyszámú kapcsolat kezelése Nagy teljesítmény Fokozozz igény a szabványos megoldásra Szabványok: HTTP, FTP, SMTP/POP, JMS/MQ, AS1/AS2, RosettaNet, XML, EDI, ...

50 WebSphere Adapterek az ESB-ben

51 WebSphere Adapterek (teljesség igénye nélkül)
Alkalmazás Techológiai Adatelérés Hoszt-rendszerek DB2 II Classic Federation / DB2 II Classic Publisher ADABAS CA-IDMS CA-Datacom DB2 IMS/DB VSAM DB2 Information Integrator Informix Sybase Oracle SQL Server Teradata ODBC WebSphere BI Adapters JDBC WBI Message Broker Nodes WebSphere BI Adapters Ariba Buyer Clarify CRM eMatrix MS Exchange i2 JD Edwards OneWorld Siebel SunGard FRONT ARENA Lotus Domino MetaSolv Applications mySAP SAP Exchange Infrastructure Oracle Applications PeopleSoft Portal Infranet JD Edwards World 7.3 JD Edwards OneWorld 7.3 MDSI Peace Energy LDAP Bridges MQ Link for SAP R/3 WebSphere BI Adapters COM CORBA Enterprise Java Bean FIX Protocol Healthcare Data Protocols HTTP JMS JText (File/FTP) SWIFT TCP/IP Web Services WebSphere MQ WebSphere BI Message Broker WebSphere MQ Workflow Data Handler for Complex Data Data Handler for EDI Data Handler for XML CICS Connectors CICS Transaction Gateway SOAP for CICS MQ Integrator Agent for CICS IMS Connect IMS SOAP JCA connector HATS, WebFacing, Host On-Demand TN3270, TN5250 VT, FTP Java Toolbox for iSeries Connector for RPG/COBOL/C++ programs WBI Message Broker Nodes CICS Sequential files Tools HATS MQIAC WSADIE WSED WDS Bridges 3270Link (part of CICS TS) CICS Enterprise Bridge CICS MQ Bridge IMS MQ Bridge

52 Folyamatimplementáció
WebSphere Integration Developer Implementáció programozás nélkül .... Az üzleti folyamatok IT szolgáltatásokból való építése SOA platform WebSphere Modeler-ből importálható folyamatmodellek Gyors implementáció Folyamatok BPEL és Business State Machine alapú grafikus szerkesztése Nem igényel J2EE tudást Nyílt szabványok Újrahasznosítható szolgáltatások

53 Magyarországi referenciák
Apeh Belügyminisztérium Központi Hivatal Foglalkoztatási Hivatal Magyar Posta Legfőbb Ügyészség Központi Statisztikai Hivatal Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatala Vám- és Pénzügyőrség Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Allianz Hungária Generali CIB Raiffeisen Magyar Külkereskedelmi Bank HVB Volksbank Budapest Bank Groupama (...) Magyar Telekom T-Mobil

54 Összefoglalás Infrastruktúra WebSphere Business Modeler WebSphere
Üzleti folyamat innováció és optimalizáció WebSphere Business Monitor Felület integráció Folyamat integráció Információ integráció WebSphere Portal WebSphere Process Server WebSphere Information Integrator Fejlesztési megoldások IT Szolgáltatások felügyelet IBM Software Development Platform WebSphere MQ WebSphere Message Broker ESB Partner kapcsolatok Üzleti alkalmazások Meglévő rendszerekkel való integráció WebSphere Partner Gateway WebSphere Application Server WebSphere Adapters Takeaway: The IBM SOA Foundation delivers the capabilities you need to adopt SOA through a comprehensive architecture. These capabilities can be implemented on a build-as-you-go basis, and yet, because of the architecture and its service orientation, capabilities and project level solutions can be easily added as new requirements are addressed over time. Background: The SOA Reference Architecture shows the key capabilities that are required for comprehensive, enterprise wide SOA solutions. Development Services are an essential component of any comprehensive integration architecture. The SOA Architecture includes development tools, used to implement custom artifacts that leverage the infrastructure capabilities, and business performance management tools, used to monitor and manage the runtime implementations at both the IT and business process levels. Development tools allow people to efficiently complete specific tasks and create specific output based on their skills, their expertise, and their role within the enterprise. Business Analysts who analyze business process requirements need modeling tools that allow business processes to be charted and simulated. Software Architects need tool perspectives that allow them to model data, functional flows, system interactions, etc. Integration Specialists require capabilities that allow them to configure specific inter-connections in the integration solution. Programmers need tools that allow them to develop new business logic with little concern for the underlying platform. Yet, while it is important for each person to have a specific set of tool functions based on their role in the enterprise, the tooling environment must provide a framework that promotes joint development, asset management and deep collaboration among all these people. A common repository and functions common across all the developer perspectives (e.g. version control functions, project management functions, etc) are provided in the SOA Reference Architecture through a unified development platform. The Business Innovation & Optimization Services incorporate monitoring capabilities that aggregate operational and process metrics in order to efficiently manage systems and processes. Managing these systems requires a set of capabilities that span the needs of IT operations professionals and business analysts who manage the business operations of the enterprise. These capabilities are delivered through a set of comprehensive services that collect and present both IT and process-level data, allowing business dashboards, administrative dashboards, and other IT level displays to be used to manage system resources and business processes. Through these displays and services, it is possible for LOB and IT personnel to collaborate to determine, for example, what business process paths may not be performing at maximum efficiency, the impact of system problems on specific processes, or the relationship of system performance to business process performance. This collaboration allows IT personnel and assets to be tied more directly to the business success of the enterprise than they traditionally have been. One key feature of the SOA Reference Architecture is the linkage between the Development and the Business Innovation & Optimization Services. The ability to deliver runtime data and statistics into the development environment allows analyses to be completed that drive iterative process re-engineering through a continuous business process improvement cycle. At the core of the SOA Reference Architecture is the Enterprise Service Bus. This architectural construct delivers all the inter-connectivity capabilities required to leverage and use services implemented across the entire architecture. Transport services, event services, and mediation services are all provided through the ESB. Transport services provide the fundamental connection layer; event services allow the system to respond to specific stimuli that are part of a business process; and mediation services allow loose-coupling between interacting services in the system. The ESB is a key factor in enabling the service orientation of the SOA Reference Architecture to be leveraged in implementing service oriented solutions and can be implemented today to meet the quality of service requirements of any integration solution. The SOA Reference Architecture also contains a set of services that are oriented toward the integration of people, processes, and information. These services control the flow of interactions and data among people and automated application services in ways appropriate to the realization of a business process: - Interaction Services provide the capabilities required to deliver IT functions and data to end users, meeting the end-user's specific usage preferences. - Process Services provide the control services required to manage the flow and interactions of multiple services in ways that implement business processes. - Information Services provide the capabilities required to federate, replicate, and transform data sources that may be implemented in a variety of ways. Automated application services, implementations of business logic in automated systems, are a critical part of any integration architecture or solution. Many of these services are provided through existing applications; others are provided in newly implemented components; and others are provided through external connections to third party systems. Existing enterprise applications and enterprise data are accessible from the ESB through a set of access services. These Access Services provide the bridging capabilities between legacy applications, pre-packaged applications, enterprise data stores (including relational, hierarchical and nontraditional, unstructured sources such as XML and Text), etc and the ESB. Using a consistent approach, these access services expose the data and functions of the existing enterprise applications, allowing them to be fully re-used and incorporated into functional flows that represent business processes. Existing enterprise applications and data leverage the Business Application and Data Services of their operating environments such as CICS, IMS, DB2, etc. As these applications and data implementations evolve to become more flexible participants in business processes, enhanced capabilities of their underlying operating environments, for example support of emerging standards, can be fully utilized. The SOA Reference Architecture also contains a set of Business Application Services that provide runtime services required for new application components to be included in the integrated system. These application components provide new business logic required to adapt existing business processes to meet changing competitive and customer demands of the enterprise. Design and implementation of new business logic components for integration enables them to be fully re-useable, allowing them to participate in new and updated business processes over time. The Business Application Services include functions important to the traditional programmer for building maintainable, flexible, and re-useable business logic components. In many enterprise scenarios, business processes involve inter-actions with outside partners and suppliers. Integrating the systems of the partners and suppliers with those of the enterprise improves efficiency of the overall value chain. Partner Services provide the document, protocol, and partner management services required for efficient implementation of business-to-business processes and inter-actions. Underlying all these capabilities of the SOA Reference Architecture is a set of Infrastructure Services which provide security, directory, IT system management, and virtualization functions. The security and directory services include functions involving authentication and authorizations required for implementing, for example, single sign-on capabilities across a distributed and heterogeneous system. IT Services Management Services include functions that relate to scale and performance, for example edge services and clustering services, and the virtualization capabilities allow efficient use of computing resources based on load patterns, etc. The ability to leverage grids and grid computing are also included in infrastructural services. While many of the Infrastructure and IT Service Management services perform functions tied directly to hardware or system implementations, others provide functions that interact directly with integration services provided in other elements of the architecture through the ESB. These interactions typically involve services related to security, directory, and I/T operational systems management. Wrap up: The SOA Reference Architecture is a complete and comprehensive architecture that covers all the integration needs of an enterprise. Its services are well integrated and are delivered in a modular way, allowing SOA implementations to start at a small project level. As each additional project is addressed, new functions can be easily added, incrementally enhancing the scope of integration across the enterprise. In addition to supporting SOA strategies and solutions, the architecture itself is designed using principles of service orientation and function isolation. Infrastruktúra

55 Köszönöm a figyelmet !


Letölteni ppt "Ügykezelés kormányzati környezetben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések