Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011"— Előadás másolata:

1 Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011
Pályaválasztás az V. István Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola 12. évfolyamán Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011

2 BEVEZETÉS Pályaválasztás Fontos döntés Sorsválasztás
Iskolaválasztás – általános iskola Tudatosabb választás – középiskola?

3 A MŰHELYMUNKA FELÉPÍTÉSE
Az iskola bemutatása Pályaválasztás, pályaorientáció, pályatanácsadás A végzősök pályaválasztása Összegzés

4 1. AZ ISKOLA BEMUTATÁSA

5 2. PÁLYAVÁLASZTÁS, PÁLYAORIENTÁCIÓ, PÁLYATANÁCSADÁS
Pályaválasztás – folyamat eredménye Pályaorientáció: „olyan folyamat, amely a tanuló egyéni igényeinek figyelembevételével segíti a megfelelő pálya, szakma kiválasztását, a lehető legszélesebb információ révén” (Szilágyi Klára) Pályaorintáció célja – ismeretek önmagunkról, pályákról, foglalkozásokról, munkaerő-piaci környezetről, képzési lehetőségekről

6 Forrás: Dr. Papula Lászlóné Mi leszel, ha nagy leszel?

7 2.2. Pályaismerettel összehangolt önismeret
Az önismeret a teljes személyiségünknek, erényeinknek és hibáinknak olyan ismerete, amely magatartásunk helyes irányítására minden helyzetben képessé tesz. (Rókusfalvy Pál) Az önismeret forrásai: önmagunk (lelki jelenségeink) megfigyelése, saját élményeink, mások reakciója, a környezet rólunk alkotott véleménye, cselekvéseink, feladatmegoldásaink konkrét eredménye, teljesítménye Fontos – reális eszménykép

8 2.3. Pályaválasztási érettség
Pályaválasztás iskola előkészítése – pályaválasztási érettségre nevelés Területei, feladatkörei: a szükséges és elégséges pályaismeret kialakítása a pályaismerettel összehangolt helyes önismeret kialakítása a szükséges személyiségvonások fejlesztése, megfelelő magatartás kialakítása a megfelelő pályaválasztási elhatározás megérlelése. (Rókusfalvy Pál) A pályaválasztási érettsége az önálló pályaválasztási döntés egyik leglényegesebb faktora. A pályaválasztási érettség a személyiség felkészültsége az egyén adottságainak megfelelő életpálya kiválasztására.

9 2.4. Pályaválasztási tanácsadás
„A tanácsadás egy olyan pszichológiai ismereteken alapuló eljárás, amely a tanácskérőt tovább kívánja segíteni saját életútjának építésében.” (Szilágyi Klára) Tanácsadás – segítési folyamat. Alapvető lépései: a kliens saját értékeinek, eredményeinek, képességeinek tudatosítása, az előzőeknek megfelelő reális képzési és elhelyezkedési irányok kapcsolása, önálló mérlegelési és döntési képesség kialakítása. (Borbély és mtsai) Tanácsadás típusai tájékoztatás egyéni tanácsadás csoportos tanácsadás csoportos fejlesztés Távtanácsadás elérő programok

10 3. A VÉGZŐSÖK PÁLYAVÁLASZTÁSA
A tanulók összetételének vizsgálata

11 A tanulók összetételének vizsgálata
A tanulók megoszlása továbbtanulás szempontjából, osztályonként

12 A választott intézmények megoszlása
A választott képzések Sorszám Intézmény neve Jelölések 1. helyen 2. helyen 3. helyen 1. Miskolci Egyetem 29 26 25 2. Debreceni Egyetem 5 2 6 3. Nyíregyházi Főiskola 3 4. Eszterházy Károly Főiskola 4 5. Eötvös Loránd Tudományegyetem 1 A választott intézmények megoszlása

13 A végzősők által igénybevett információ források
Információszerzés Információ forrása Jelölte Nem jelölte Összesen Barát, ismerős 29 35 64 Család 16 48 Felvi.hu 31 33 Felsőoktatási tájékoztató (könyv) 38 26 Nyílt nap 12 54 A végzősők által igénybevett információ források

14 A beszélgetések rangsora
Információszerzés Sorrend Beszélgetőtárs Átlag 1. Család, rokonok 1,78 2. Barátok 2,37 3. Osztálytársak 2,64 4. Osztályfőnök 3,40 5. Egyéb középiskolai tanárok 4,60 A beszélgetések rangsora

15 Szempontok, befolyásoló tényezők vizsgálata
Sorrend Szempont Átlag 1. Elhelyezkedés az intézmény által nyújtott végzettséggel 4,00 2. Megközelíthetőség közlekedés szempontjából 3,92 3. Szimpatikus az intézmény szellemisége, légköre 3,89 4. Földrajzi közelség az anyagi terhek szempontjából 3,83 5. Az intézmény településének földrajzi elhelyezkedése 3,62 6. Tetszett az intézmény települése 3,39 7. Az intézmény hírneve 3,36 8. Van mesterképzési szak 2,83 9. Ismerőseim is ide jelentkeztek 2,70 10. Szüleim ragaszkodtak hozzá 2,05 11. Minél messzebb akarok kerülni otthonról 1,83 A szempontok fontossági sorrendje a végzősök válasza alapján

16

17 Szempontok, befolyásoló tényezők vizsgálata
Sorrend Szempont Átlag 1. Saját elképzelés 4,50 2. Család anyagi helyzete 3,64 3. Szülők tanácsai 3,59 4. A felsőoktatási intézményről kapott információk 3,53 5. Intézményi rangsor 3,27 6. Barátok, ismerősök véleménye 3,26 7. Rokonok tanácsai 3,20 8. Osztályfőnök ajánlásai 3,17 9. Saját munkaerő-piaci tapasztalat 2,98 10. Egyéb középiskolai tanár (ok) véleménye 2,68 11. Média (tv, rádió, újság, internet) 2,64 A tényezők fontossági sorrendje a végzősök válasza alapján

18

19 Felvételi tárgyak, pályaismeret vizsgálata
Felvételi tárgyak – nem megfelelő válasz matematika, informatika – Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar gyenge eredmények „Mit tudsz az általad választott szakról (mit fogsz tanulni stb.)? „természettudományos tárgyakat” „kisebb cégeknél elhelyezkedni” „egészségüggyel kapcsolatos tudnivalók” „műszaki rajzok készítése” stb. „Igényeltél volna-e segítséget a döntéshez, ha igen, milyen területen?” „iskolákkal kapcsolatos felvilágosítás” „tanáraimtól az iskolaválasztás/szakválasztás” „Egyéb megjegyzés” „egy évet kihagyok, utána ezotériai főiskolára megyek Pesten” „dolgozni megyek vagy külföldre szeretnék menni dolgozni”

20 Összegzés Elsődleges cél – továbbtanulás (diploma)
Saját elképzelések megvalósítása Önismeret, pályaismeret hiánya Tudatos pályaválasztás – pályaismertetők, helyszíni látogatások, érdeklődés felmérése, egyéni tanácsadás Iskolai megvalósítás

21 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011"

Hasonló előadás


Google Hirdetések