Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Rétlaki Győző TEB Központ
Rejtélyes hibák 2 Rétlaki Győző TEB Központ
2
Választék Térközi foglaltság a vonat előtt TM! Menetirány váltásakor
A vágányúti blokk zárásakor oldódik a jelzőblokk Emelt sebességű KO nem működik Villogó sárga után vörös a térközben Megfordul a menetirány a vonat alatt Vonali sorompó visszajelentés Nem látszik a vonat a térközben
3
Térközi foglaltság a vonat előtt
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Alaphelyzet: 75 Hz-es vonali szigeteltsín (térköz) előjelzős térköz a gyorsvonatoknál nem, személyvonatoknál esetleg
4
A nem üzemszerű működés
Rétlaki Győző: Rejtélyes hibák 2 Jön a vonat, szabad a jelző.
5
A nem üzemszerű működés
Rétlaki Győző: Rejtélyes hibák 2 A vonat közelebb ér, a jelző vörösre vált.
6
A nem üzemszerű működés
Rétlaki Győző: Rejtélyes hibák 2 A közeledő vonat előtt a vevőjelfogó elejt, miközben a sínjel és referencia jel is látszólag megvan.
7
Térközi foglaltság a vonat előtt
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Belátható: a sínáramkör adóoldali üresjárási árama (I1ü) kisebb a rövidzárásinál (I1r) a vonat közeledtére az áramerősség nő
8
Térközi foglaltság a vonat előtt
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Feltételezés: az elektronikus kapcsoló elem veszteségi ellenállása az áramerősség növekedésével csökken, ha az elem hibás
9
Térközi foglaltság a vonat előtt
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Következmény: az elektronikus vevő úgy érzi, hogy a referencia jel folyamatossá válik a folyamatos referencia jel 18s múlva foglaltságot eredményez a hibát előidéző áramerősség kb. 300 mA.
10
TM! Menetirány váltásakor
Rétlaki Győző: Földelési rendszer (Dominó-70 térközcsatlakozás esetén) A jelenség: a menetirány kijáratra fordulásakor az első térközben blokkzavar marad. kétvágányú pálya másik vágányán a térközjelző vörös lesz.
11
TM! Menetirány váltásakor
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség oka: a térközszekrényben a TM! jelfogó meghúz
12
TM! Menetirány váltásakor
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Következmény: a másik vágányon a vörös térközjelző a közlekedő vonat előtt nem vált vissza az irány megfordulása után térközzavar maradhat (az Mpót késleltetésétől függően)
13
TM! Menetirány váltásakor
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség miértje: a vonali áramkör átmeneti állapotában (a térközben már fordult a menetirány, az állomásvégen még nem és lehetnek az első szakaszban sorompók is) az állomási T1 és a szekrényi TM! csévéi sorosan kapcsolódnak.
14
TM! Menetirány váltásakor
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség méretezése (D55): A soros csévék: T1 U 12 kΩ TM! SS 3750Ω, me TM! Gerjesztési igény: 270 AM Kialakuló áram max. 0,006A Gerjesztettség: 113 AM 42%
15
TM! Menetirány váltásakor
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség méretezése (D70): A soros csévék: T Ω TM! SS 3750Ω, me TM! Gerjesztési igény: 270 AM Kialakuló áram max. 0,0136A Gerjesztettség: 252 AM 94% MEGHÚZHAT!
16
TM! Menetirány váltásakor
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség méretezése (SIMIS IS - Cegléd): A soros csévék: T Ω TM! SS 3750Ω, me TM! Gerjesztési igény: 270 AM Kialakuló áram max. 0,0101A Gerjesztettség: 187 AM 70% Meghúzási határ alatt van.
17
TM! Menetirány váltásakor
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A nem túl elegáns megoldás: Siófok – Zamárdi-felső között a TM! jelfogók úgy vannak méretezve, hogy az átmeneti állapotban ne tudjanak meghúzni. 1,5 kΩ 10W TM I
18
A vágányúti blokk lezárásakor oldódik a jelzőblokk
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az állítóközpontban a váltókezelő már a vágányút kicsöngetése előtt elfektette a kallantyút. A vágányút kicsöngetésével egyidőben zárja a vágányutat. A villamos védőkapcsolás nem körültekintő tervezése miatt a benyomott csengő érintőn és az induktor egyenáramú keféjén át záródik az áramkör.
19
A vágányúti blokk lezárásakor oldódik a jelzőblokk
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vizsgálat megállapítása: a tervezési hiba miatt a szükséges érintkezők a blokkelemekről hiányoznak.
20
A vágányúti blokk lezárásakor oldódik a jelzőblokk
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az induktorfigyelő jelfogó áramköre: Vá Eá I I Vá Eá I I I I Vt Vt 2,1 Vt4 Vt3
21
Rétlaki Győző: Földelési rendszer
Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az A – B jelfogós közelítés érzékelésben azokon a helyeken, ahol emelt sebességű állomási sorompó is van (1-es vonal), gyakorlatilag nincs olyan, hogy a vonat „messze” van (mert addig nincs jelzőkezelés). A kényszeroldó áramkör ugyanúgy épül fel, mint ahol az A és B jelfogók kiválaszthatják a KO időzítés bekapcsolását vagy elhagyását.
22
Rétlaki Győző: Földelési rendszer
Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Rétlaki Győző: Földelési rendszer A nem szándékolt áramköri ág: Első váltó oldódott 1.váltó Első váltó oldódott B állomásvég 1.váltó KO felhúzatja a B-t B
23
Rétlaki Győző: Földelési rendszer
Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Rétlaki Győző: Földelési rendszer A meghúzó B jelfogó miatt a KOT nem tud működni, ezért az oldás elmarad.
24
Rétlaki Győző: Földelési rendszer
Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az ideiglenes megoldás: 1.váltó B állomásvég 1.váltó Az áramút fixálása. B
25
Villogó sárga után vörös a térközben
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Amennyiben a bejárati jelzőn a Szabad fények váltása közben az alsó sárga lekapcsolódik. Az alsó sárga a térköz felé szaggatott sárga sarkítást kapcsol. Amennyiben a váltás a sötét félperiódusban történik, a sárga és a zöld vezérek nem tudnak meghúzni (blokkfeltétel: meghúzás csak a sárga sarkításról).
26
Az alapáramkör szerinti megoldás:
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Az alapáramkör szerinti megoldás: 3. Ha emelt sebességű állomási sorompó miatt a második sárga akkor alszik ki, amikor a térköz felé a villogási szünet megy ki, legyen egy rövid fix sárga sarkítás, hogy ne legyen blokkzavar. + V PV S1Z V/PV S2 + S2 A V/PV fényellenőrző pót a kondenzátorról felkap, ezért minden alkalommal, amikor a S2 fényellenőrző pót elejt, a V/PV átveszi a sarkítás vezérlését. Ezt a repülési időt a villogás „jel” állapotában a térközi sárga vezér a diódás késleltetése miatt „kitartja”.
27
Az alapáramkör szerinti megoldás:
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű D55 alapáramkör /15 1996. D70 alapáramkör 360MN-43 1989.
28
Megfordul a menetirány a vonat alatt
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az SJP egység „c” módosítása után 109879/1987. Ha a beépített egység közelében az 1-es térközi jelleg megszakad
29
Megfordul a menetirány a vonat alatt
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az egység módosított rajzrészlete: Jelfogón érintő fordítás: 4/1-ről 3/2-re. (1) 91 Pótsúly: 24g !!! (1) 5 151 (2) 6 151 3 3 m1 m2 2 2 S 152 S 152 (1) 5.4 1 (8) 12.6 1 (7) 11.6 1 (2) 6.4 1 m1 2 M2 2 M1 2 m2 2 (8)12.9 1 (8)12.5 1 (2)6.1 1 (1)5.1 1 (7)11.5 1 (7)11.9 1 M2 2 M2 2 m2 2 m1 2 M1 2 M1 2 (5) 95 (3) 93 (4) 94 (2) 92
30
Megfordul a menetirány a vonat alatt
Rétlaki Győző: Földelési rendszer 1 1 m2 m1 m2 szakadás Sorompó 1 Térköz 2 M1 M1 M2 M1 M1 M2 M1 m1 m2 m1 m2 m1 m2 2 2 3 3
31
A vonali sorompó kézi lezárt állapotban is vonat általi lezárást mutat
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Elektronikus „v mágnes” beépítése után. A fogalmak előállítása: r r tv tv t t v v
32
A vonali sorompó kézi lezárt állapotban is vonat általi lezárást mutat
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség magyarázata: I (mA) r tv 0,1 0,3 20 mA 25 mA 75 mA 80 mA r tv 510 Ω 4000 Ω K Az elektronika nyugalmi árama
33
Nem látszik a vonat a térközben
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A kétsínszálas sínáramkör addig érzékelheti a söntöt, amíg a sínfolytonosság megvan.
34
Nem látszik a vonat a térközben
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vágányfojtó transzformátorok között zárt áramkör alakul ki.
35
Nem látszik a vonat a térközben
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vágányfojtó transzformátorok között zárt áramkör alakul ki. A vágányfojtó transzformátorok középkivezetése földpont.
36
Nem látszik a vonat a térközben
Rétlaki Győző: Földelési rendszer Ha eltörik a sín, a zárt rendszer felbomlik. Az áram új utakat keres … és talál …
37
Miért nem okoz minden síntörés sönthibát?
Rétlaki Győző: Földelési rendszer A sín hosszanti ellenállása hozzáadódik a tengelysönthöz. Amíg ez elég, addig nincs foglaltság.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.