Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Team munka egy többcélú intézményben
Budapest, szeptember 17. „Utak úgy lesznek, ha járunk rajtuk”
2
Szociális háttér akkor és most
3
Apáczai Nevelési Központ
Lehetőségek akkor és most
4
Az előzmények Mentálhigiénés osztály a 80-as években: korszerű, innovatív gyermekvédelmi tevékenység Gyermek-és ifjúságvédelem a 90-es években Osztálytámogató program = iskolapszichológus + szociális munkás + pedagógusok A Team (2013): 2 fő iskolapszichológus, 1fő gyógypedagógus, és 1 fő szociális munkás Tevékenységeink között szülőtanácsadás, közösségfejlesztő csoportfoglalkozások, rendszeres pedagóguskonzultáció, és a nevelőtestületet érzékenyítő foglalkozások/előadások szerepeltek. A program részeként megterveztük és kiépítettük intézmény belső jelzőrendszerét, mely a mai napig működik
5
Számokban… HH + HHH tanulók aránya:8% RGYK: 30-40%
Családgondozásban részt vett családok száma: 82 Gyermekjóléti szolgálatnak adott jelzés: 12 eset SNI tanulók száma: 80 fő Tevékenységeink között szülőtanácsadás, közösségfejlesztő csoportfoglalkozások, rendszeres pedagóguskonzultáció, és a nevelőtestületet érzékenyítő foglalkozások/előadások szerepeltek. A program részeként megterveztük és kiépítettük intézmény belső jelzőrendszerét, mely a mai napig működik
6
A „recept”? Team Megoldás Problémák
szociális problémák, korai deviancia, tanulási nehézségek, tanítási nehézségek, akadozó SNI ellátás Problémák Team Megoldás
7
A szervezeti keretek Intézményvezetői megbízás
Heti rendszeres találkozás (egyszer 120 perc) Teljes egyenrangúság, esetgazdák Kapcsolatrendszer/kapcsolattartási megállapodások
8
iskolai szociális munkás
Szakemberek iskolai szociális munkás gyógypedagógus iskola pszichológus A metszeterk a lényegesek
9
Munkaköri feladatok Szociálisan nehéz helyzetűek támogatása, szülőkonzultáció Tanulási nehézségek támogatása Pszichés problémák kezelése Tehetséggondozás
10
Célok „ A tanulók nehézségeire hatékony válaszokat tudjunk adni szakmáink különböző szemlélete, eszközrendszere által. Egymás munkájának segítése, támogatása az esetekről való közös gondolkodás révén, Az iskolai közösség tagjainak érzékenyítése a gyerekek problémái iránt Hatékony belső és külső jelzőrendszer működtetése”
11
Team feladatok Team feladatok: Saját munkakör feladatai
Esetmegbeszélés egymással és a pedagógusokkal Kapcsolattartás az intézményegységekkel (összekötő) Cselekvési terv kidolgozása a komplex problémakezelést igénylő esetekben Adminisztráció saját adatlappal Saját munkakör feladatai
12
Jelzőrendszer
13
Nehézségek/megoldási javaslatok
keretek tartása, realitás egyéni (hatalmi) érdekek saját szakmánkkal szembeni elfogultság integrálás az iskola működésébe előítéletek, sztereotípiák, pedagógusok ellenállása a rutin megváltoztatása leírt tartalmi és időkeretek változó „vezetők”, esetgazdák egyenrangúság elfogadása intézményvezetés és kommunikáció konzultáció: „a probléma nem baj” kis eredmények felmutatása
14
Eredmények, előnyök A közös munka erősíti a hivatástudatot, csökkenti a segítő szakemberek kiégésének veszélyét A különböző szakterületek eszközrendszere kreatívan adódik össze, nő a problémakezelés hatékonysága Segíti a tagok szakmai fejlődést „Nem vagyok egyedül” Csökken a pedagógusok pszichés terhe „Van idő”
15
A legfőbb értéke a gyerekek számára
Mindig jelen vannak Nem a tanáriban vannak Komplexitás Segítő szakember
16
A „recept” kihagyhatatlan elemei
Bizalom – egymásban, szülőben, gyerekben Emberismeret Folyamatos konzultáció Folyamatos jelenlét Idő, kivárás „Mindig tiszta lappal indulunk” Nem a hátrányos helyzetet „kezeljük”
17
Kiegészítő programok Szülőklub: havonta, nyitott csoportként
Küldetése:érzékenyítés, beszélgetés Fiatal Párducok Klubja: hetente 5-8. osztályosok Küldetése: szocializáció, magányosságból eredő problémák leküzdése, kommunikáció, viselkedés, etikett, sok játék Kreatív kuckó: tehetségműhely
18
Tervek a jövőre Nyitottság erősítése Pedagógus esetmegbeszélések
Osztálytámogatás ofői órán, tsf-en Konzultáció más, segítő szakemberekkel Szükségszoba kialakítása Közösségi programok szervezése Tehetségsegítés (tehetségazonosítás)
19
Esetleírás
20
Kreatív kuckó
21
Ők írták… A hajó jéghegynek ütközött és elsüllyedt a Duna közepén. Innen gyalog folytatták útjukat. A Hunyadi László olyan ballada, amelyben a főhőst feldolgozzák. Leonardo da Vinci két olasz földbirtokos volt a középkorban A janicsárok felmentek Budára, elszaporodtak és elfoglalták a várat. IV. Béla a tatárjárás után a kihalt nép pótlásáról személyesen gondoskodott.
22
Mi mondtuk Akik nincsenek itt, azok betegek, vagy arra számítottak, hogy én leszek beteg? Gyere, ülj ide a tábla elé! Igaz, sok a krétapor, legalább ragad rád valami! Neked van valami papírod arról, hogy normális vagy? Előre beírhatom az 1-est, vagy kínlódsz 10 percet a tábla előtt? Én csak egy tanár vagyok, de fogsz te még emberekkel is találkozni.
23
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.