Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVilmos Fábián Megváltozta több, mint 9 éve
1
EVDSZ Budapest, 2015.04.29.
2
A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz az európai szociális párbeszédben született javaslatok, irányelvek.
3
A rendszerváltás és az unóba történő belépés után felértékelődött a nemzetközi érdekvédelem, lehetőség nyílt a részvételre a szociális párbeszéd fórumain. 1. A döntések többségét, az Európai Unió színtéren hozzák meg. 2. A villamos energiai társaságok anyavállalatai európai cégek Az EVDSZ-nek nem csak feladata, de kötelessége is a hatékony részvétel a nemzetközi fórumokon, hiszen ott kell az érdeket képviselni, ahol a döntés születik.
4
Olyan egyeztetések konzultációk, együttműködések és tárgyalások összessége, amely a gazdaság két ágense, a munkavállalók és a munkáltatók szervezeteinek képviseletével jön létre. Az európai szociális párbeszéd kiegészíti a nemzeti szintű szociális párbeszédet, így adva lehetőséget a közösségi szintű érdekérvényesítéshez.
5
Bipartit párbeszéd: európai munkáltató és munkavállallói érdekképviseletek (szociális partnereknek) Tripartit párbeszéd: kiegészülve kormányzatokkal és európai intézményekkel A szociális párbeszéd célja olyan konszenzusok meghozatala, melyek akár jogi erővel is bírnak, vagy a jogrendbe ugyan nem beemelve, de közös véleményeket, ajánlásokat, közös cselekvési programokat, magatartási szabályokat alkotnak.
6
Részmunkaidős foglalkoztatás (Irányelv) Határozott ideig tartó munkaviszony (irányelv) Szülői szabadság (irányelv) Távmunka (autonóm megállapodás) Munkahelyi stressz (autonóm megállapodás) Munkahelyi zaklatás és erőszak (autonóm megállapodás) Befogadó munkaerőpiac (autonóm megállapodás)
7
Az EVDSZ részt vesz az Európai Unión belül zajló villamosenergia-ipari ágazati szociális párbeszéd munkájában, amely az EPSU, az EMCEF (közszolgáltatási, illetve, európai, bánya, vegyipari, és energiaipari szakszervezeti szövetség – ma industriAll) és az EURELECTRIC (az európai nagy villamosenergia-ipari ágak munkáltatói szövetsége) között zajlik.
8
Az első és legfontosabb minimális előfeltétel: 1. A demokratikus alapok megléte, a társadalmi párbeszédet elősegítő jogszabályi háttér megteremtése. 2. Szükség van még erős és reprezentatív munkavállalói és munkáltatói szervezetekre. 3. A felek rendelkezzenek közös érdekekkel és akarattal, hogy részt vegyenek egy ilyen együttműködésen alapuló, konstruktív párbeszédben. OÉT helyett Versenyszférát tömörítő fórum A 2012. évi I. tv., tehát az új Munka törvénykönyve
9
Az irányelvek a közösségi jog részét képezik, azaz kötelező érvényűek minden tagállamra nézve. Az autonóm megállapodások viszont csak a felekre terjednek ki, azokra, akik aláírták a megállapodást. A cselekvési keretterv központi területekre vonatkozik. Önkéntes teljesítésen alapszik. Az autonóm megállapodások végrehajtására: tagállami kollektív szerződés a tagállami munkaadói, munkavállalói szervezetek megállapodásainak a tagállam munka törvénykönyvébe
10
A legtöbb esetben nem áll rendelkezésre információ a megvalósulást illetően. Két kivétel: munkavédelem ágazati szintű kérdései, és az oktatás és képzés Az alábbi két nyilatkozatot ölelik fel: Politikai nyilatkozat EURELECTRIC/EPSU/ EMCEF Egészség és biztonság és képzés EURELECTRIC/EPSU/ EMCEF Közös Nyilatkozata a munkahelyi stresszről
11
Ezek a dokumentumok azonban javarészt nem fogalmaznak meg tisztán érthető, a gyakorlatot konkrétan befolyásoló előírásokat. Megvalósulás hiányának, illetve a nem teljes megvalósulás következményei is puhák. Ezért van szükség erős szervezetekre, olyanokra, akik a párbeszéd folyamatában partnerként vesznek részt.
12
A nemzetközi szervezetekben való részvétel szükséges, de nem elégséges feltétel, mert a hazai megvalósulás nyomon követése is része az érdekvédelmi feladatnak, ezért a következő tezauruszt ajánljuk az EVDSZ figyelmébe.
13
S.számMegnevezésTípusaKiterjedHatályos Végrehajtó szerv Megvalósulási jelentés Akciók 1 A Tanács 97/81/EK irányelve az UNICE, a CEEP és az ETUC által kötött, a részmunkaidőről szóló keret-megállapodásrólirányelv/tripartittagállamok1997.állam 2 A Tanács 99/70/EK irányelve az UNICE, a CEEP és az ETUC által kötött, a határozott idejű munkaviszonyról szóló keret-megállapodásrólirányelv/tripartittagállamok1999.állam 3 A Tanács 96/34/EK irányelve az UNICE, a CEEP és az ETUC által kötött, a szülői szabadságról szóló keret- megállapodásrólirányelv/tripartittagállamok1995.állam 4 Európai Parlament és Tanács 2003/10/EK irányelve a munkavállalók fizikai tényezők (zaj) hatásának való kitettségére vonatkozó egészségügyi és biztonsági minimum követelményekrőlirányelv/tripartittagállamok2003.02.06Állam
14
1. Indulásként a Megállapodás tár teljes feltöltése, majd folyamatos vezetése, aktualizálása. Ebből azonnal elérhető tudásbázis létrehozása a megállapodások teljes szövegével. 2. A tezauruszban feltüntetett megállapodások közül évente legalább egynél a hiányzó megvalósulási jelentés elkészítése. 3. Az évente elkészített új megvalósulási jelentés(ek) értékelése, cselekvési program meghatározása.
15
Figyelemmel kell kísérni a gyakorlati megvalósulást, hiszen az érdekképviseleti munka a kiharcolt eredmények megvalósításában tükröződik.
16
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.