Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Személyiségfejlődési zavarok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Személyiségfejlődési zavarok"— Előadás másolata:

1 Személyiségfejlődési zavarok
A normalitás kérdései

2 SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSI ZAVAROK Elgondolások a „normális” viselkedésről
1. Hatékony valóságészlelés 2. A viselkedés akaratlagos szabályozásának képessége 3. Önértékelés és önelfogadás képessége 4. Érzelemteli kapcsolatok kialakításának képessége 5. Alkotóképesség Thomas Szász: antipszichiátria- a világ működik rosszul, nem az emberek

3 Elgondolások a „normális” és az „abnormális” viselkedésről
1. társadalmi normáktól eltér 2. az ideálképtől eltér 3. kevés van belőle 4. szubjektív közérzet-betegségtudat

4 Pszichés rendellenességek főbb meghatározói:
„Négy D” : deviáns distresszkeltő diszfunkcionális veszélyes (=danger)

5 A gyermekkori tünetképzés sajátosságai:
- önkéntesség hiánya - betegségbelátás és szenvedésnyomás korlátozott - cselekvés elsődlegessége a verbalitással szemben - externalizálás miatt introspekció korlátozott - konfliktusok a jelenben zajlanak Korspecifikus gondolkodás ! „a leggyengébb láncszem”- gyerekek mint tünethordozók

6 Anna Freud a „normális” gyermekről:
„a gyermekkori tünetek a fejlődéssel járó megterhelések és feszültségek következményei … sebezhetőséget jeleznek … gyenge pontokat hagynak hátra a felnőttkori tünetképzéshez” a fejlődési vonalak kiegyenlítetten haladnak előre - testi szükségletekkel és ösztönökkel kapcs vonalak -szeretett „tárgyakról” elválasztáshoz-áthelyeződéshez kapcs vonalak szabad a regresszió is- átmeneti ingadozás megengedett

7 Anna Freud a „normális” gyermekről:
Belső egyensúly fenntartásában szerepet játszik: - regresszió csak átmeneti - szorongás elviselésének képessége - frusztrációtűrés képessége

8 Winnicott a „normális” gyermekről:
„ő az, aki bármilyen, vagy minden természetadta eszközt képes felhasználni a szorongással és az elviselhetetlen konfliktussal szemben” Abnormalitás: a tünetek felhasználási képessége korlátozott + merev A korai életévek lényege: „egyfajta hit fokozatos kialakulásának folyamata” „szükségletekre válaszoló érzékeny törődés a személyes megbízhatóság szilárd érzésével párosul” (Erikson)

9 Az abnormalitás főbb pszichológiai modelljei
Pszichoanalízis – pszichodinamikus modell tünet: - kora gyermekkorból eredő tudattalan konfliktusok -személyiség belső konfliktusai-elhárító mechanizmusok cél: elakadások oldása, tudattalan átdolgozása szabad asszociáció, álmok elemzése áttétel-viszontáttétel Behaviorista modell tünet: hibás tanulási folyamat eredménye megerősítés szerepe cél: áttanítani – viselkedéselemzés

10 Az abnormalitás főbb pszichológiai modelljei
Kognitív megközelítés tünet: hibás kognitív folyamatok eredménye- téves gondolk valóság értelmezésének problémái cél: vélekedések változtatása – gondolati napló Humanisztikus modell tünet: az egyén önmegvalósító késztetése akadályozódott „fejlődési modell” – „kliens” cél: visszasegíteni önmagába vetett bizalomhoz- feltétel nélküli elfogadás, empátia, kongruencia „Én úgy mondom, nyitott kézzel szeretni. Bízom abban, hogy birtokában vagy, illetve ki tudsz fejleszteni magadban egy olyan erőt, hogy mindazzá válj, ami lehetséges számodra, ha én nem állok az utadba. … Törődni fogok a szükségleteiddel, támogatni foglak, de nem tartalak vissza, amikor egyedül tudsz menni.” (Rogers)


Letölteni ppt "Személyiségfejlődési zavarok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések