Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
2
Időkeret: két tanítási óra, lehetőség szerint „duplaóra”
Diákok: 12. osztály Indoklás: az irodalom mint döntéskényszer, véleményformálás karakterek és szituációkon keresztül „életszerű” problémák az elméleti, „filozófiai” megközelítés helyett
3
összefoglalás (rendszerezés) csoportmunka + kivetítő
Aktualizálás Olyan közegekbe helyezés, melyeket ismer (facebook, talk show-k)
4
Óra menete: csoportok kialakítása (szereplőneveket húznak, az asztalon a mű címe látható) párosítás: erkölcsi kérdések és művek
5
„Művek” borítékba: Thomas Mann: Mario és a varázsló Franz Kafka: Az átváltozás Albert Camus: Közöny Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei Jorge Semprún: A nagy utazás Alekszandr Szolzsenyicin: Ivan Gyenyiszovics egy napja
6
„Erkölcsi problémák” borítékba:
Valakinek az érzéseiben való megalázása Családon belüli szeretet vagy szeretethiány A szerelem, a szeretet, az érzelmek iránti közömbösség Az idős emberek tisztelete A célokért való küzdelem Pénz és morál konfliktus A politika és az egyén kapcsolata.
7
Erkölcsi-etikai kérdések a XX. századi világirodalomban
Valakinek az érzéseiben való megalázása: Thomas Mann: Mario és a varázsló
8
Családon belüli szeretet vagy szeretethiány:
Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei VAGY Franz Kafka: Az átváltozás Albert Camus: Közöny
9
A szerelem, a szeretet, az érzelmek iránti közömbösség
Albert Camus: Közöny
10
Az idős emberek tisztelete:
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
11
A célokért való küzdelem:
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger VAGY Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása
12
Pénz és morál konfliktusa:
Franz Kafka: Az átváltozás VAGY Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei
13
A politika és az egyén kapcsolata: Jorge Semprún: A nagy utazás VAGY Alekszandr Szolzsenyicin: Ivan Gyenyiszovics egy napja
14
Csoport-mű felismerés egy-egy kép alapján (ezzel a művel dolgozik tovább a csoport) – felismerés után egy mondatos „üzenet” megfogalmazása
15
CSOPORTOK
20
a csoport-mű egyik szereplőjének nevében fogalmazzanak meg egy erkölcsi dilemmát vagy bölcsességet is tartalmazó facebook-bejegyzést, két másik szereplő reagáljon rá kommentben
22
„lájkolás”, „megosztás”.
A győztes csoport adja a következő feladat műsorvezetőjét, „Tónikát” Tónika-show (talk show)
23
műsorvezető a többi csoport a „saját” mű főszereplőjének eljátszására választ diákot a beszélgetés témája és címe: Erkölcs és erkölcstelenség
25
Értékelés a fikciós világból való kiemelés átkötés a következő feladathoz: „Irodalmi problémák a jelenben” Mai történet kitalálása, mely valamely mű erkölcsi tételmondatára épül VAGY Világirodalmi szereplők a jelenben
26
„Irodalmi” problémák a jelenben
A pénzért az ember mindenre képes. (?) 2. A másik ember tisztelete nélkül nincs „normális” társadalom. (?) 3. Az embert érzelmei, emberi kapcsolatai teszik igazán emberré. (?)
28
Kötés a filmekhez és a kortárs irodalomhoz:
Kérdés: A mai filmek, ill. a kortárs irodalmi alkotások foglalkoznak-e erkölcsi-etikai problémákkal, kérdésekkel? Nevezzünk meg kortárs filmeket vagy irodalmi alkotásokat, melyeknek van ilyen jellegű értelmezése, „üzenete”!
30
Összegző idézetértelmezés az irodalmi alkotások bevonásával: „Nincs olyan, hogy jó és rossz, pusztán a szilárd értékrend jelenthet viszonyítási alapot.” Sam Revell
31
Házi feladat: egy olyan dalszöveg komplex (versként való) elemzése, mely a diák véleménye szerint morális-etikai üzenetet is tartalmaz
32
Házi feladat Dalszövegelemzés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.