Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Műszaki és informatikai nevelés 5. osztály

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Műszaki és informatikai nevelés 5. osztály"— Előadás másolata:

1 Műszaki és informatikai nevelés 5. osztály
ENERGETIKA Műszaki és informatikai nevelés 5. osztály

2 Az energia fogalma és jelentősége
Az energia a mindennapjaink része: energiával fűtjük a lakásokat, házakat, iskolákat, árú szállításhoz használjuk, működtetjük a gépeket, járműveket. A kezünk és a lábunk mozgatásához, a testünk állandó hőmérsékletének a fenntartásához is energiára van szükségünk.

3 Az energia egy test munkavégző képessége.
Mi is az energia? Az energia egy test munkavégző képessége.

4 A természetben többféle energia létezik:
- mechanikai- (gépek) hő- vegyi- - villamos- fény- - atom- energia.

5 Energiaforrások Az energia eredhet: nem megújuló energiaforrásból
alternatív energiaforrásból

6 Nem megújuló energiaforrások
elszenesedett fosszilis maradványok: szén kőolaj földgáz ásványok: uránércek

7 Megújuló energiaforrások
víz: folyók vízesések tenger tavak szél: széláramlás izmok: izomenergia

8 Alternatív energiaforrások
napenergia (szoláris) hidrogénenergia (vízből előállított hidrogén energiája) bioenergia (biomassza energiája – növényekből) termálenergia (a föld hőjének az energiája)

9 Az emberiségnek szüksége van energiára a létfenntartáshoz.
A nem megújuló energiaforrások tartalékai lassan kimerülnek, és felhasználásuk szennyezi a légkört. A megújuló és alternatív energiaforrások tartalékai nem csökkennek, ezért mind nagyobb az érdeklődés irántuk.

10 II. RÉSZ Napenergia Szélenergia Vízenergia

11 Napenergia Tudjátok-e milyen energiát ad a Nap? Hő- és fényenergiát.
Mi történik, ha egy locsoló vizet, vagy egy vízzel teli locsolócsövet hagytok a napon? Felmelegszik a víz. Mit kapunk, ha egy hordó vizet állványra helyezünk és süt rá a nap? Melegvíztárolót – bojlert kapunk.

12 A tárgyakat, amelyek a Nap hatásának vannak kitéve, és átveszik a sugárzás egy részét – napenergia fogadónak hívják.

13 Ha egy fekete csőrendszerre üveglapot teszünk, kitesszük a napra és ezen a rendszeren vizet engedünk át, a víz felmelegszik. Ezt a berendezést napkollektornak nevezzük.

14 Egyes országokban új lakóházak építésekor kötelező a lakóházak tetején kollektorokat – napelemeket elhelyezni, amely fűtésre szolgál. A levegőt melegítik fel és egy csőrendszeren keresztül a lakóházba vezetik.

15 Szélenergia A szél a levegő áramlása, amely a hőmérsékletváltozás hatására keletkezik. A szélmalom az a szerkezet, amelyik a szél mozgási energiáját átváltoztatja mechanikai munkává.

16 Régebben a szél energiáját gabonaőrlő malmok működtetésére használták.

17 Ma már a szélvitorlákat generátorok meghajtására használják, amely villanyáramot termel. Ezek a szélerőművek.

18 Hogyan működnek a szél- erőművek

19 Vízenergia A vízkerék a legősibb szerkezet, amellyel a folyóvíz energiáját vízmalmok meghajtására használták, hogy gabonát őröljenek.

20 Ma már a víz energiáját vízerőművek működtetésére használják
Ma már a víz energiáját vízerőművek működtetésére használják. A vízerőművekben vízkerék helyett vízturbinákat használnak, amelyek meghajtják az áramfejlesztő generátorokat. A víz energiája átváltozik villamos energiává.

21 A víz- erőművek működési elve

22 Praktikus munka Feladat: Szélkerék készítése kartonból!


Letölteni ppt "Műszaki és informatikai nevelés 5. osztály"

Hasonló előadás


Google Hirdetések