Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Komplex egészségnevelési kísérleti program ökoiskolák számára

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Komplex egészségnevelési kísérleti program ökoiskolák számára"— Előadás másolata:

1 Komplex egészségnevelési kísérleti program ökoiskolák számára
Ökoiskolai vezetőképzés 2011 április 15. Debrecen Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

2 A közoktatási törvény 2003-as módosítása óta a törvény 48
A közoktatási törvény 2003-as módosítása óta a törvény 48. § (3) bekezdése alapján az iskoláknak nevelési programjuk részeként el kell készíteniük saját egészségnevelési és környezetinevelési rogramjukat. Az Egyesült Nemzetek Szervezete 57. közgyűlése december 20-án a 2005–2015 közötti évtizedet a Fenntarthatóságra Nevelés Évtizedének nyilvánította Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

3 Akkor eredményes, ha egész életen keresztül
A környezeti nevelés célkítűzése nem kevesebb, minthogy a társadalom és a természet fenntarthatósága és működő-képességének megőrzése céljából kialakítsa az emberek környezettudatos magatartását. Ez új értékrend elfogadását, olyan cselekvési és döntési képességeket igényel, amely az emberek életvitelének tudatos megváltoztatását eredményezi. Akkor eredményes, ha egész életen keresztül tartó folyamat, amely az intézményes nevelési színtereken legfeljebb csak megkezdődött. Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

4 Az ÖKOISKOLÁK jellemzői
nagyon erős projektidentitás kifelé és befelé a fenntarthatóságra nevelés zászlóvivője átgondolt, kontrollált és folyamatosan megújuló iskolafejlesztési koncepció Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

5 Amiről beszélni szeretnék
az Életmód program bemutatása együttműködő partnerek, taneszközök a tanítás- tanulás folyamata szakmai ellenőrzés-visszacsatolás eredmények tapasztalatok, fenntarthatóság Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

6 EGÉSZ+SÉG, + a szellemi egészség + testi egészség + lelki egészség
állapotának egyensúlya. Holisztikus nevelés: elme–test–lélek. Környezetharmónia: Élvezd, érezd, szeresd, légy boldog általa! Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

7 Életmód program (2008-ban indult iskolakísélet )
Multidisciplináris együttműködés ÁNTSZ Debrecen Kistérségi Intézete (Dr.Benkéné Kiss Valéria egészségfejlesztő) az Egészségtan munkatankönyvek egyik szerzője Víghné Arany Ágnes (tantervi szakértő) Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

8 Taneszközök Vighné Arany Ágnes - Szalay Mária: Egészségtan munkatankönyv 1-8.osztály (Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen) évfolyamonként 18 órára tervezett koncentrikusan bővülő tananyaga témakörei: - egészséges életmódra nevelés - családi életre való felkészítés - önismereti nevelés. Cd oktatási segédanyag Tanmenet javaslat Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

9 A tanítás - tanulás folyamata
Egészségtan órák: minden évfolyamon 1-1 osztályban (a tanév első vagy második felében heti 1 órában ) alsó tagozatban szabadfoglalkozások keretében felső tagozatban az életvitel és gyakorlati ismeretek tárgykörébe építve. Csoportok kiválasztása a kísérlet kezdetén: Pedagógus önkéntes jelentkezése alapján Minden évfolyamon 1 kontroll csoport Jelenleg 1-2. évfolyamon minden osztály Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

10 Módszerek Kooperatív technikák a tanórákon csoportmunka párban tanulás
projekt tevékenység Tapasztalati úton való ismeretszerzés Rendezvények szervezésében való aktív részvétel Jeles napok Óvodai egészséghét Iskolai egészségnap Egész éven át tartó versenyek Kiállítások Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

11 Módszerek Aktív részvétel a környezetrendezésben környezetépítésben
Szelektív hulladékgyűjtés Bekapcsolódás városi , országos és nemzetközi programokba együttműködési program a debreceni ÖKOISKOLÁK-kal EnergiaKaland Szitakötő pgr. Beagle pgr Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

12 Eredmények Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

13 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

14 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

15 Eredmények 2008/2009 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

16 Eredmények 2009/2010 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

17 Tapasztalatok Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

18 elő-, és utómérések szerint 20 - 25 % a tudásbeli különbség
Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

19 a kontrolcsoport nem megfelelő mérce
Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

20 tápanyagok, érzékszervek, életműködések, egészségmegőrzés területen nagyon hiányos a gyerekek ismerete Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

21 értő olvasás hiánya itt is befolyásoló tényező
Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

22 Tanórák képekben Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

23 Tanórák képekben Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

24 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

25 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

26 Tapasztalati úton való ismeretszerzés
Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

27 Környezetrendezés Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

28 Szakmai ellenőrzés-visszacsatolás
Állandó konzultáció a szakemberekkel Bemutató órák tartása -Problémaközpontú,szakmai konzultáció -továbbhaladás irányának meghatározása -korrekciók Témazáró eredmények értékelése (összehasonlítás: témakör kezdéskor és befejezéskor kontroll csoporttal) Évzáró értékelő szakmai ankét Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

29 A program fenntarthatósága
jól illeszkedik a NAT-hoz hozzájárul a környezettudatos magatartásforma kialakításához szakmai továbbképzések műhelymunka (konzultáció) kiterjesztés lehetséges, követő iskolák módszertani segítség kapható (bemutató órák a Bolyaiban) társadalmi összefogás kibontakozóban (Biztonságos iskola, Energiakaland E.ON. Helyi összefogások...) Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

30 Sok sikert, jó egészséget kívánok! e-mail: tarkanyine@freemail.hu
Köszönöm a figyelmet! Sok sikert, jó egészséget kívánok! Tel.: 06/ Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen


Letölteni ppt "Komplex egészségnevelési kísérleti program ökoiskolák számára"

Hasonló előadás


Google Hirdetések