Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készletgazdálkodás és logisztika

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készletgazdálkodás és logisztika"— Előadás másolata:

1 Készletgazdálkodás és logisztika
Légrádi-Nagy Melinda Benkő Emese-Emőke

2 A logisztikai rendszer és szerkezete
Anyagi folyamatok – a különböző készültségi fokú termékeknek vállalaton belüli és a vállalatok közötti áramlása Készlet – a vállalatnál adott időpontban rendelkezésre álló termékek állománya Logisztika – az a vállalati tevékenység, mely biztosítja, hogy az üzleti folyamatok zavartalan lebonyolításához szükséges termékek a megfelelő helyen és időpontban, a szükségleteknek megfelelő mennyiségben, minőségben és választékban rendelkezésre álljanak Logisztikai rendszer – az anyagi áramlások és készletek, valamint a rájuk vonatkozó információk és irányítási struktúrák rendszere

3 A logisztikai rendszer szerkezete
Beszerzés A termelés ellátása Értékesítés Készletezés Anyag- és vásárolt alkatrészkészlet Félkész termékek és befejezetlen termelés Késztermék-készlet Anyagi folyamatok lebonyolítása Beszállítás Anyagmozgatás Kiszerelés, kiszállítás, disztribúció Információ-kezelés Kínálatmenedzsment, szállítónyilvántartások A termelési program és folyamat nyilvántartásai Keresletme-nedzsment, vevőnyilván-tartások Szállítók Vevők

4 A logisztikai folyamat három fő szakasza
Értékesítés – a vevői igény-kielégítés tényleges technikai lebonyolítása Termelésellátás – a termelési folyamaton belüli anyagellátási feladatok megoldása Beszerzés – a folyó termeléshez szükséges anyagi inputok (anyagok, alkatrészek) biztosítása

5 A logisztikai stratégia
A logisztikai célok, és az elérésükhöz szükséges eszközök együttese

6 Logisztikai célok és teljesítménymértékek
A szolgáltatás színvonalát három szempont határozza meg: A rendelkezésre állás A kiszolgálási idő A kiszolgálás minősége

7 A logisztika költségstruktúrája
Adminisztratív költségek A logisztikai funkció fizikai megvalósításához kapcsolódó költségek

8 Az értékesítés stratégiai tényezői
A rendszer működésének rugalmassága, ami függ a: a rendszer felépítésétől a kereslet-kielégítés időzítésétől (rendelésre vagy készletre való gyártás) a szállítás technológiájától

9 A beszerzési stratégia fő tényezői
A „venni vagy gyártani” kérdés A szállítóval szemben támasztott követelmények A beszerzési forrás megválasztása A beszerzési információs rendszer

10 A készletezési stratégia tényezői
Készletgazdálkodás – az a vállalati tevékenység, melynek célja, hogy az anyagi folyamatok zavartalanságát a gazdaságosság követelményeit is figyelembe véve biztosítsa.

11 A fő stratégiai tényezők:
A befektetett eszközök nagysága A vállalati működés rugalmassága A készletekkel kapcsolatos folyamatos ráfordítások

12 A logisztikai információs stratégia tényezői:
A keresletmenedzsment A kínálatmenedzsment A szállítói- és vevőértékelési információk A partnerek információs rendszerével való kapcsolat kialakítás

13 Az anyagi folyamatokkal kapcsolatos stratégiai szempontok
A raktárak elhelyezése Szállítási módok

14 Az integráció szempontjai
Meg kell ismerni a fogyasztói kiszolgálás stratégiáját és gyakorlatát a fontos versenytársakra és a lehetséges partnerekre illetve elosztási csatornákra nézve; Meg kell határozni azokat a kulcselemeket, amelyek a versenyben sikerre vezethetnek; Meg kell keresni jelenlegi rendszerünkben ezek megfelelőit, és teljesítményüket össze kell vetni a kívánatos standardokkal; Meg kell határozni a teendő lépéseket.

15 Az ellátási láncok Ellátási lánc – értéknövelő tevékenységek olyan sorozata, amely a vevői igények kielégítésére alkalmas termékek, illetve szolgáltatást hoz létre. Kiszerződés (outsourcing) – a vállalat olyan tevékenységek, amelyeket maga is el tudna látni, de nem tartoznak tevékenysége lényegéhez, külső partnerre bízza.

16 A logisztikai rendszer működése
Készletgazdálkodás Az anyagi folyamatok lebonyolítása

17 Készletgazdálkodás A készletek fajtái és kapcsolatai: 1-es ábra

18 A készletgazdálkodás feladata és alapkérdései
Valamilyen szükséglet kielégítése Alapkérdések: Mit tartsunk készleten? Mekkora készlettel tudjuk az általunk kívánatos mértékűnek tartott szükséglet-kielégítést megvalósítani? Milyen döntési, szabályozási folyamatokkal tudjuk a kívánatos készlettartást gazdaságosan megoldani? Mekkora ráfordítással jár a készletgazdálkodás megvalósítása? Hogyan biztosítható az ehhez szükséges tőke?

19 A készletezési rendszer működése
Összkészlet – a vállalat összes készletállománya 2-es ábra

20 Készletfajták – az összkészlet számvitelileg elhatárolt összetevői (alapanyag, vásárolt alkatrész, félkésztermék stb.) Függő keresletű termék – a termék iránt jelentkező kereslet kapcsolatban van egy másik termék keresletével. Ennek ellentétje a független keresletű termék. Termékszint

21 Készletezési mechanizmus – a készletek szintjét szabályozó eljárások rendje, meghatározója a „Mikor és mennyit rendeljünk?” kérdésekre adott válasz. Két-két főtípus: A rendelés időpontjára vonatkozó alapválaszok: A rendelések rögzített időközönként (t) kell feladni A készlet utánpótlásáról akkor döntünk, amikor a készletszint valamilyen meghatározott minimális szint (s) alá csökken A rendelés tétel nagyságára vonatkozó két lehetőség: A rendelési tétel (q) nagysága rögzített A rendelés olyan mennyiségre szól, hogy a beérkezés után a készlet egy előre meghatározott maximális szintet (S) érjen el.

22 Az anyagi folyamatok lebonyolítása
A szállítás A szállítás technikai lebonyolításának módja A szállítást megvalósító szervezet A tárólás Az anyagmozgatás Kiszerelés

23 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Készletgazdálkodás és logisztika"

Hasonló előadás


Google Hirdetések