Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Dr. Balogh Virág Magyar Telekom
2
A digitális marketing jogi vonatkozásai
MIRŐL LESZ SZÓ? Általános jogi keretek „Tartalmi szabályok” - tisztességtelenség, összehasonlító reklám, ágazati előírások "Formai szabályok” - direkt marketing-szabályozás, adatvédelem Felelősségi szabályok - ki felelős a jogsértésért? Önszabályozás - OBA-ra vonatkozó új önszabályozási rendszer A digitális marketing jogi vonatkozásai
3
A digitális marketing jogi vonatkozásai
MIRŐL NEM LESZ SZÓ? A digitális marketing jogi vonatkozásai
4
ÁLTALÁNOS JOGI KERETEK
Reklám-, fogyasztóvédelmi-, adatvédelmi szabályok Az általános reklámjogi szabályok megfelelően alkalmazandóak Speciális témák Direkt marketing Adatvédelem Online behavioral advertising A digitális marketing jogi vonatkozásai
5
A digitális marketing jogi vonatkozásai
TARTALMI ELŐÍRÁSOK I. Klasszikus reklámokra vonatkozó előírások Cél: a hirdetés teljes, pontos, valós, tisztességes tartalma, reklámtilalmakon keresztül történő piaci beavatkozás Egyes szektorok/reklámtartalmak tilalma Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalma (ideértve a megtévesztő és agresszív kereskedelmi gyakorlatokat) Összehasonlító reklámra vonatkozó szabályozás Definíció: versenytárs közvetlenül/közvetve felismerhető Közzététel feltételei A digitális marketing jogi vonatkozásai
6
Általános (horizontális) előírások Speciális (ágazati) előírások
TARTALMI ELŐÍRÁSOK II. Általános (horizontális) előírások Speciális (ágazati) előírások Pozitív előírások - Ágazati jogszabályokban Negatív előírások Tisztességtelenség tilalma Megtévesztés tilalma Reklámozás tilalma “Formai” reklámkorlátozások “Tartalmi” reklámkorlátozások A digitális marketing jogi vonatkozásai
7
TARTALMI ELŐÍRÁSOK III.
Reklámtörvény Reklámtilalmak/korlátozások Fttv. (B2C kommunikáció) Tisztességtelenség tilalma Megtévesztés tilalma Versenytörvény (B2C kommunikáció) Összehasonlító reklám közzétételének feltételei A digitális marketing jogi vonatkozásai
8
A digitális marketing jogi vonatkozásai
TARTALMI ELŐÍRÁSOK IV. Speciális ágazati előírások Termék, szolgáltatás komplexitásától függően Pénzügyi szolgáltatások Távközlési szolgáltatások Egészséggel összefüggő szolgáltatások A digitális marketing jogi vonatkozásai
9
A digitális marketing jogi vonatkozásai
TARTALMI ELŐÍRÁSOK V. Szerkesztői tartalomnak álcázott reklám, burkolt reklám Cél: a kereskedelmi célú hirdetés és a szerkesztett tartalom fogyasztó általi szétválaszthatósága Szerkesztői tartalom használata ellenszolgáltatás fejében úgy, hogy a tartalom reklám-jellege nem egyértelmű Burkolt reklám: amely természetét tekintve megtéveszti a fogyasztókat, akkor is, ha nincs ellenszolgáltatás A digitális marketing jogi vonatkozásai
10
A digitális marketing jogi vonatkozásai
TARTALMI ELŐÍRÁSOK VI. Native advertising? A digitális marketing jogi vonatkozásai
11
A digitális marketing jogi vonatkozásai
FORMAI ELŐÍRÁSOK I. Cél: a fogyasztó akarata határozza meg a hirdetés eljuttatásának tényét és jellegét Direkt marketing Reklámtörvény, Elektronikus kereskedelmi törvény Opt-in vs. opt-out szabályozás Kifejezett hozzájárulás fogalma és kötelezettsége A digitális marketing jogi vonatkozásai
12
A digitális marketing jogi vonatkozásai
FORMAI ELŐÍRÁSOK II. Adatvédelem Személyes adat, mint az adatvédelmi jog központi eleme Adatkezelés, adatfeldolgozás Opt-in vs. opt-out szabályozás Adatokhoz való hozzájutás Előzetes hozzájárulás alapján ( ) Nyilvános adatbázisokból (telefon, postai út) Előzetes hozzájárulással kapcsolatos előírások A digitális marketing jogi vonatkozásai
13
A digitális marketing jogi vonatkozásai
FORMAI ELŐÍRÁSOK III. Adatvédelem+ - promóciós játékok Közzétételi kötelezettség Részvételi/játékszabályzat Adatszolgáltatással kapcsolatos adatvédelmi tájékoztató Nyereményjáték szervezése csak abban az esetben, ha ténylegesen van nyeremény A digitális marketing jogi vonatkozásai
14
A digitális marketing jogi vonatkozásai
FORMAI ELŐÍRÁSOK IV. Adatvédelem - az EU adatvédelmi reformja Jelenlegi irányelvi szabályozás formai és tartalmi átalakítása Rendeleti szabályozásra vonatkozó terv Pszeudonim adatok fogalmának bevezetése Profiling-ra vonatkozó szabályok Joghatóságra vonatkozó szabályok szigorítása Legújabb fejlemények – új Bizottság felállása A digitális marketing jogi vonatkozásai
15
A digitális marketing jogi vonatkozásai
FELELŐSSÉG Szerződéses felelősség vs. „közjogi” felelősség Klaszikus reklámszabályok esetén: jellemzően a hirdető felelős, DE! kivételek a reklám megjelenítési módjával kapcsolatosan Burkolt reklámtilalomra vonatkozó szabályok esetén: hirdető/média Adatvédelmi szabályok esetén: adatkezelő A digitális marketing jogi vonatkozásai
16
A digitális marketing jogi vonatkozásai
ÖNSZABÁLYOZÁS A digitális marketing jogi vonatkozásai
17
A digitális marketing jogi vonatkozásai
ÖNSZABÁLYOZÁS Mit jelent az önszabályozás? – iparági szabályozás szabályozói részvétel nélkül Online behavioral advertising: európai szintű önszabályozási rendszer (EDAA) – IAB részvétellel AdChoices logó használatára vonatkozó előírások Magyar rendszer: IAB és ÖRT együttműködési megállapodása A digitális marketing jogi vonatkozásai
18
Dr. Balogh Virág Magyar Telekom balogh.virag@telekom.hu
KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET! Dr. Balogh Virág Magyar Telekom
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.