Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör értékelés

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör értékelés"— Előadás másolata:

1 Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör értékelés
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör értékelés Dr. Gyökér Irén

2 EEM integrált megközelítése
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör tervezés, -elemzés és -értékelés Karrier- tervezés Toborzás, Kiválasztás Teljesítmény menedzsment Utánpótlás tervezés Munkaerő- fejlesztés Bérezés Szervezet- fejlesztés MUNKAKÖR Szükséges tudás, kompetencia EMBER Meglévő tudás, kompetencia Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

3 Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA
Munkakör elemzés Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

4 Szervezeti igény: rend
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Szervezeti igény: rend A hasonló jellegű munkaköröket célszerű munkakör-családokba foglalni: azonos alapú tudás azonos cél érdekben azonos természetű munkavégzés A különböző szintek között az alábbi szempontok alapján tehetünk különbséget: elvárt hozzájárulás az eredményhez (output) szükséges tudás, ismeretek és tapasztalat (input) szükséges kompetenciák (a teljesítményt befolyásoló személyes jellemzők) Szakértő Senior ... Pályakezdő Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

5 Munkakör családok egy szervezetben
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör családok egy szervezetben Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

6 WEBER-FECHNER SZABÁLY
Különbség érzékelése WEBER-FECHNER SZABÁLY Nincs különbség 0 lépésköz Éppen érzékelhető különbség 1 lépésköz Jól érzékelhető különbség 2 lépésköz Bárki által világosan 3 lépésköz felismerhető különbség Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

7 Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA
Kérdések… Hogyan lehet egy jól magyarázható sorrendet kialakítani a szervezetben fellelhető munkakörök között? Mérhető e a munkakörök nagysága, értéke? A munkakörök „értéke, nagysága” és a bérpiaci adatok között lehet e kapcsolatot teremteni? Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

8 Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA
Alapok A munkakör értékelés olyan folyamat, amelyben meghatározzuk, hogy a munkakörnek az adott szervezetben mekkora a relatív súlya, fontossága. Az értékelés alapja a munkakör jellemzői, a szükséges képesség ill. kompetencia, esetleg a piaci érték. Folyamata: mintamunkakörök elemzése - elvek szintek szerinti súlyozás, besorolás az egész szervezetre kiterjesztett értékelés Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

9 Munkakör értékelés jellemző szempontjai
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör értékelés jellemző szempontjai A munkakör célja Fontosabb felelősségek Mennyiségi jellemzők Munkakör természete és tartalma Szakismeret igénye Különleges munkavégzési körülmények Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

10 Munkaköri mennyiségi jellemző
Termelési érték 1 milliárd forint Létszám 3 munkavezető, operátor Bérköltségek millió forint Alapanyagok költsége 500 millió forint Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

11 Marketingmenedzser felelősség jellemzői
Kidolgozni és elfogadtatni a vállalat marketingtervét, amely kielégíti a vállalat növekedési, piaci részesedési és nyereségességi céljait. A vállalat profitcéljait legjobban kielégítő árpolitika kidolgozása. Biztosítja, hogy a marketingtervek és akciók az előírt költségkereten belül maradjanak, és ha kell, megteszi a szükséges korrekciókat. Folyamatosan elemzi a különféle piaci trendeket, műszaki fejlődési jellemzőket az optimális üzleti döntések biztosítása céljából. Biztosítja, hogy a vállalat hirdetési tevékenységei elősegítsék a vállalat céljait az előírt költségkereteken belül. Tervezi és szervezi a marketingterület munkatársainak munkáját, hogy teljesíteni tudják feladataikat. Fejleszti és működteti a marketingrészleget. Biztosítja a szükséges létszámot a kívánt szakmai összetételben. Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

12 Munkakör értékelési sémák
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör értékelési sémák Új sémák (pl. kompetencia) 3 Analitikus vagy globális sémák 2 Előirt besorolási séma 1 Állami szervek és vállalatok Nemzetközi vállalatok Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

13 Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA
Módszerek Rangsorolásos módszer Munkakör osztályozás Tényező összehasonlító módszer Pontozásos módszer Kompetencia és készségek elemzésén alapuló értékelés Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

14 Módszerek csoportosítása
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Módszerek csoportosítása Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

15 Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA
Rangsorolás A legegyszerűbb értékelő rendszer, aszerint rangsorolja a munkaköröket, hogy mennyiben járulnak hozzá a szervezeti célok megvalósításához. Összehasonlítás a referencia munkakörök tartalmával a munkaköri leírások alapján. Páros összehasonlítás Munkaköri csoportok kialakítása, érték hozzárendelés. Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

16 Értékelő tábla a munkakörök páros összehasonlításához
Összesen Besorolás X 1 2 3 4 Magyarázat: 1 = ha i-edik munkakör fontosabb, mint j-edik 0 = ha i-edik munkakör kevésbé fontos, mint j-edik Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

17 Tényező összehasonlító módszer
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Tényező összehasonlító módszer Kulcsmunkakörök kiválasztása A munkakörre jellemző tényezők kiválasztása A tényezők egymáshoz képesti értékének meghatározása A vizsgált munkakör tényezőnkénti értékelése a méltányosság elvének betartásával Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

18 Tényező-összehasonlító módszer viszonyítási ábrája
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

19 Osztályozásos módszer
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Osztályozásos módszer Osztályok képzése - értékek hozzárendelése előre Munkaköri leírások elemzése, munkakörök osztályba sorolása Könnyű, gyors eljárás, de jó leírást igényel, a besorolások számának rugalmas változtatása szükséges Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

20 Japán példa az osztályba sorolásra
Forrás: A Collective Agreement on the Personnel System at Nippon Kokan. (1981), július. Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

21 Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA
Pontozásos módszer Ez a legrészletesebb értékelési eljárás A vizsgált tényezők skálás összehasonlításán alapul Klasszikus tényezők szakismeret, készségek, felelősség, döntés munkakör összetettsége, munkavégzés körülményei Egyedi vizsgálatokat igényel Pontok alapján történő besorolással zárul Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

22 A munkakörprofil jellemző elemei
TUDÁS Szaktudás Menedzsment képessége KA Emberi problémák kezelése PROBLÉMA- Kerete PS MEGOLDÁS Módja FELELŐSSÉG Szabadságfoka Mértéke AU Befolyásolás módja Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

23 A munkakör tipikus elemei
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

24 Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

25 Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA
Point Ranking Systems Factor Point Matrix Points Assigned to Factors, Subfactors and Degrees Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

26 Point Ranking Systems Factor & Sub factor Definitions
EDUCATION AND/OR JOB KNOWLEDGE This sub factor measures the extent of education or knowledge required by the worker to perform the job successfully. The education or knowledge may be the result of native intelligence, formal schooling, self-study, or company-sponsored educational courses. Degree Job requirements 1st Understands verbal instructions to perform simple repetitive jobs. Ability to read simple written instructions and write plain production figures. 2nd Required to operate simple machines. Read plainly written specifications, packing and shipping instructions. Should be able to add, subtract, multiply, and divide plain figures. Required education: grammar school or its equivalent. 3rd Sets up and operates simple machines. Has to read simple drawings and understand simple mathematical formulas. Uses micrometers and precise calipers, and judges close dimensions. Two years of high school or its eq. Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

27 Point Ranking Systems Factor & Subfactor Definitions (2)
Degree Job requirements 4th Produces jigs and fixtures. Assembles precision apparatus. Reads and interprets drawings and blueprints of accurate work in process. Uses a variety of gauges. Requires a technical education equivalent to four years of technical high school. 5th Assembles, repairs, or inspects high-grade machinery using a variety of precision gauges. May supervise a small group of workers (section leader). Requires education equivalent to two years of college. 6th Directs the operation of complex production units requiring mechanical and electrical engineering principles. Prepares and integrates schematics for laying out work and equipment, Requires four years of technical education or engineering training. Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

28 Kompetencia elemzésén alapuló munkakör-értékelés
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Kompetencia elemzésén alapuló munkakör-értékelés HAY Management Group fejlesztette ki Elsősorban vezető beosztású alkalmazottak esetén készül Résztényezők: a munkakör ellátásához szükséges tervezés, szervezés, irányítás, vezetés, értékelés, fejlesztés, koordinálás mértéke és mélysége Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

29 Vezetői kompetenciák (Unilever)
Növekedési igény A jövő kutatása Saját és mások fejlesztése Eredeti (innovatív) gondolkodás A változások katalizálása Az elszámoltathatóság támogatása Felhatalmazás Team-vezetés Team-elkötelezettség Befolyásolás a stratégia megvalósítása érdekében Szervezeti tisztánlátás Skálás értékelés -tényezőnként Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

30 A munkakör értékelés szervezeti előkészítése
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment A munkakör értékelés szervezeti előkészítése Az értékelés céljának meghatározása Költség/haszon elemzés Érdekegyeztető mechanizmusok tervezése Tájékoztatási rendszer kialakítása Kifogásolás lehetőségének megteremtése Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

31 Az értékelés főbb lépései
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Az értékelés főbb lépései Standard munkakörök kiválasztása, a szervezet kulcsmunkakörein belüli etalon elemzése Az értékelendő tényezők meghatározása (erőfeszítés, képzettség, felelősség, stb.) Értékelési módszer kiválasztása Szervezeti nagyság Alkalmazási cél szerint Végrehajtás -aktualizálás Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

32 A MÉ alkalmazása - Besorolás
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment A MÉ alkalmazása - Besorolás * Miért: adminisztratív okok kommunikáció könnyítése egyéni v. csoportviszonyok a munkakör meghatározásának módja csoportosítás igénye hagyományok Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA

33 Példa a munkakörök besorolására
Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment Példa a munkakörök besorolására Dr. Gyökér Irén - Emberi Erőforrás Menedzsment MBA


Letölteni ppt "Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör értékelés"

Hasonló előadás


Google Hirdetések