Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fejlesztés-politika 2014 után

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fejlesztés-politika 2014 után"— Előadás másolata:

1 Fejlesztés-politika 2014 után
Dr. habil Mező Ferenc ügyvezető ÉARFÜ Nonprofit Kft.

2 „… nyugodtan mondhatjuk, hogyha nem lenne az európai uniós támogatási rendszer, akkor a magyar nemzetgazdaság egyensúlya felborulna, és joggal alakulhatna ki olyan érzés a polgárokban, hogy alávetettjei egy nálunk fejlettebb gazdasági térségnek. Hogy ez az érzés nem alakul ki, hogy egyenrangú európai polgároknak érezhetjük magunkat pénzügyi szempontból is, ennek a megállapodásnak és a nekünk juttatott támogatásnak köszönhető.” Orbán Viktor miniszterelnök

3 2007-2013 teljes forráskeret lehívása Brüsszelből!!!
ciklus eredményei Több, mint 64 ezer támogatott projekt, 8200 Mrd Ft helyett 8900 Mrd Ft forrás kihelyezés 8,54%-os túlszerződés, Eljárásrendek egyszerűsítése, folyamatok gyorsítása, Eredmény: teljes forráskeret lehívása Brüsszelből!!!

4 1431/2014. (VII. 31.) Korm. Hat. A kormány egyetért azzal, hogy….
„…. a kijelölt közreműködő szervezetek bármely operatív program valamennyi prioritása végrehajtásában kiegészítő feladatokat lássanak el egymás felé a Miniszterelnökség bevonásával.”

5 ciklus sikerei Uniós szinten 3. legnagyobb forráskeret Magyarországé, 3. nettó pozíció (forráskeret/kötelező befizetés), 712 ezer Ft/fő forrásnagyság: EU szintjén 2., Teljes forráskeret : 34 Mrd euró 25 Mrd euró: strukturális és kohéziós alap 8,9 Mrd euró: agrártámogatás – Partnerségi megállapodás elfogadása

6

7 Partnerségi megállapodás 2014-2020
Elérendő gazdasági és társadalmi célok: Hazai GDP 1,8%-a K+F fejlesztés; Munkaképes korúak 75%-a dolgozzon; 450 ezer fővel kevesebb szegény; Korai iskolaelhagyók 10%-ra csökkentése; Energiahatékonyság 10%-os növekedése; Megújuló energiaforrások 14,6%-ra növelése; Üvegházhatású gázok kibocsátásának max. 10%-os növekedése (bázis: 2005)

8 Intézményrendszeri változások
IH és KSZ funkciók minisztériumokba integrálása, Szak- és támogatáspolitika szoros együttműködése, Adminisztráció csökkentése: hatékonyság Térségi decentralizáció, Megyék területfejlesztési szerepe: tervezés, TOP végrehajtás, Támogatás tervezése, nyújtása: szakminisztérium, 60% gazdaságfejlesztés.

9 Eljárásrendi változások
Kiemelt: közfeladatot ellátó intézmények – feladatok jogszabályi lehatárolása miatt értelmetlen versenyeztetés, Standard: valós verseny a párhuzamos pályázatok kiszűrése érdekében, Csak saját forrásból is fenntartható projektek kaphatnak támogatást!!! Objektív, gyors kiválasztás, egyszerűbb szerződéskötés

10 Eljárásrendi változások II.
Biztosíték nyújtás könnyítése: Mentesség: pozitív adózói magatartás, teljes NAV ellenőrzés vállalása esetén, Szankcionálás: támogatási rendszerből több évi kizárás, Biztosíték csökkenés: 50% ->10% (fenntartási időszak), Kötelező felelősségbiztosítás: alacsony kockázati szint esetén

11 Eljárásrendi változások III.
Halasztott önerő: Projekt befejezéséig kell bemutatni és alátámasztani Gördülő előlegnyújtás: Folyamatos előfinanszírozás biztosítása

12 Belső korlátok változásai
Projektmenedzsment max. 2,5%, Folyósítás az előrehaladással párhuzamosan! Műszaki ellenőrzés max. 1%, Kommunikáció max. 0,5%, Gazdaságfejlesztési keret növekedésével párhuzamosan a humán- és reál-infrastrukturális keret csökken. Komplex fejlesztések valósulnak meg 2014-től.

13 Új pályázati kiírások Operatív programok brüsszeli elfogadása előtt van lehetőség pályázatok kiírására, Saját, tagállami költségvetés kockázatára írható ki, Többlépcsős megjelenés – időbeli eltolódás, Alacsony kockázati tényező, Várható megjelenés: ősze

14 Városháza Egyetem IVS Oktatás Munkahely Beruházás Kamara Cégek

15 A TOP forrásainak területi szintek közti forrásmegoszlása (1298/2014
A TOP forrásainak területi szintek közti forrásmegoszlása (1298/2014. (V. 5.) Korm. hat) A megyei tervezéshez elsősorban a TOP nyújt keretet : 246,42 Mrd Ft a három megyére Hajdú-Bihar megyére jutó indikatív keret Hajdú-Bihar megye 33,055 Mrd Ft Debrecen MJV 40,809 Mrd Ft Járások összesen 19,126 Mrd Ft HB megye összesen 92,991 Mrd Ft Jász-Nagykun-Szolnok megyére jutó indikatív keret Jász-Nagykun-Szolnok megye 28,043 Mrd Ft Szolnok MJV 14,31 Mrd Ft Járások összesen 18,078 Mrd Ft JNSZ megye összesen 60,432 Mrd Ft Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére jutó indikatív keret Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 45,846 Mrd Ft Nyíregyháza MJV 23,204 Mrd Ft Járások összesen 23,949 Mrd Ft SZSZB megye összesen 92,999 Mrd Ft

16 Debrecen által fejleszthető területek
A TOP prioritásaira pályázhat, kivéve 5. prioritás (CLLD) Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében, Vállalkozásbarát, népességmegtartó településfejlesztés, Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken, Helyi közösségi szolgáltatások fejlesztése és a társadalmi együttműködés erősítése, 6. Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztés, foglalkoztatás ösztönzés

17 KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Fejlesztés-politika 2014 után"

Hasonló előadás


Google Hirdetések