Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felsőoktatási intézmény

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felsőoktatási intézmény"— Előadás másolata:

1 Felsőoktatási intézmény
a régió fejlődésének szolgálatában Dr. Rőfi Mónika

2 A tudásalapú társadalom növekedési üteme függ az új tudás:
előállításától (kutatásfejlesztés) átadásától és terjesztésétől (oktatás és képzés, publikációk) felhasználásától (új gazdasági, ipari folyamatok és szolgáltatások, spin-off vállalatok, regionális és helyi fejlesztés) Az egyetemek különleges helyzete, hogy mindhárom folyamatban részt vesznek, azonban a külső feltételek megléte is elengedhetetlen !

3 REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK
KÜLSŐ FELTÉTELEK: Innovatív gazdasági környezet Regionális innovációs kereslet Kooperációs kultúra Jól összehangolt finanszírozási struktúrák REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK

4 Európában egyedülálló helyzet:
Hátrányos helyzetű régió – kiemelkedő felsőoktatási intézmény Mit tehet az egyetem a számára otthont adó szűkebb és tágabb régió fejlesztéséért?

5 TÖRTÉNET A Debreceni Egyetem addig önállóan működő intézmények (újra)egyesítésével és jogutódlásával január 1-ével jött létre. Történelmi gyökerei visszanyúlnak a Debreceni Református Kollégium alapításáig (1538), amelynek később kialakult három akadémiai tagozatára alapozva jött létre a Debreceni magyar királyi Tudományegyetem. Ezzel a négy és fél évszázados, megszakítás nélküli múlttal ma a Debreceni Egyetem az ország legrégebben, folyamatosan ugyanabban a városban működő felsőoktatási intézménye.

6 OKTATÁS A legszélesebb képzési kínálat: Alapképzés (63 alapszak),
Mesterképzés (68 mesterszak), Osztatlan képzés (4), főiskolai képzés (hagyományos), egyetemi képzés (hagyományos), PhD képzés, szakirányú továbbképzés (116), felsőfokú szakképzés (21), felnőttképzés

7 OKTATÁS

8 OKTATÁS A 2010-ben felvételt nyert hallgatók állandó lakhelye szerinti megoszlása

9 TUDOMÁNY Az oktatók 67%-a minősített, összesen 954 fő.
Egyetemi/főiskolai tanárok száma: 212 fő. Akadémikusok: 30 fő. Az egyetemen 25 doktori iskolában folyik a doktori képzés (országosan a legtöbb). Doktori fokozatot 6 tudományterületen (agrártudományok, bölcsészettudományok, műszaki tudományok, orvostudományok, társadalomtudományok és természettudományok), 25 tudományágban ítélnek oda. Az évente felavatott doktorok száma: fő. Két Regionális Egyetemi Tudásközpont. 12 MTA kutatócsoport, 11 működését az akadémia finanszírozza.

10 Mind az öt fókuszterületben van:
TUDOMÁNY A kutatóegyetemi TÁMOP pályázatban szereplő öt kiemelt alapkutatási fókuszterület: Molekulatudomány, benne a gyógyszerkutatással; Fizikai-, számítás- és anyagtudomány; Molekuláris medicina, Egészség- és környezettudomány, Magyarság kutatás, nyelvtechnológia és bioetika. Mind az öt fókuszterületben van: akadémiai kutatócsoport, innovatív kutatói „team”, és legalább egy doktori iskola.

11 TUDOMÁNY A K+F+I bevételek évről évre növekednek, a Debreceni Egyetemre érkezik a teljes hazai felsőoktatási szektor bevételeinek százaléka.

12 egyidejűleg 7-800 támogatott projekt fut.
TUDOMÁNY Magas szintű kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység folyik valamennyi tudományterületen, egyidejűleg támogatott projekt fut. A meggymag kivonatot tartalmazó Olabella krém egyetemi kutatásfejlesztés eredménye.

13 PÁLYÁZATOK

14 GAZDÁLKODÁS

15 GAZDÁLKODÁS

16 GAZDASÁGI TÁRSASÁGOK KLASZTEREK: Pharmapolis (akkreditált)
Informatika (akkreditált) Funkcionális élelmiszer (akkreditált) Termál (akkreditált) Létesítmény energetika e Ft 2007 2008 2009 2010 Részesedések névértéke Részesedések könyvszerinti értéke

17 Lecturer: István Fábián
Egészségipar 100 kutatócsoport DEOEC Molekuláris Medicina Kutatóközpont – EU kiválósági központ; Bioinkubátor központ a start-up cégeknek Pharmapolis Innovatív Gyógyszeripari Klaszter Termál egészségipari Klaszter Research Center of Molecular Medicine (RCMM) at UD is a Center of Excellence of the European Union where modern technologies of biochemistry, biophysics, cellular physiology, immunology and molecular biology are utilized for advanced biomedical research in close cooperation with clinical investigators. Core facilities within RCMM: 1. Debrecen Clinical Genomics Centre 2. High-throughput Screening (HTS) Facility 3. Cell Analysis Core Facility 4. Lipidomic Core Facility 5. Laboratory Animal Core Facility 6. Biomolecular Interaction Laboratory 7. Proteomics Core Facility 8. Glycomics and Glycoproteomics Core Facility The Bioincubator Center of the University supports start-up companies of the region with modern research infrastructure and rentable office and laboratory spaces. Molecular Strain Development and Fermentation Service Laboratory - Joined to the the European Union ESFRI (European Strategy Forum on Research Infrastructure) initiative the minister without portfolio responsible for research and development, launched the National Research Infrastructure Survey and Roadmap (NEKIFUT) project in September 2008. The aim of the project is - to survey the currently existing major infrastructure in Hungary, the so-called national research infrastructure, - to make their system more transparent by a public database - and to create a comprehensive research infrastructure development strategy, including international issues of access to research infrastructures. WIRE2011, 7th - 9th JUNE 2011 Lecturer: István Fábián

18 Funkcionális élelmiszer
54 kutatócsoport az agrártudományban AGTC I-Bolt innovatív és egészséges élelmiszerek boltja(e.g. glutén mentes péktermékek, funkcionális gyümölcs és tejtermékek) Pharmapolis Innovatív Funkcionális Élelmiszer klaszter Magyar Sport és Életmód-fejlesztési Klaszter Klaszter – 28 tag, akkreditálva 2010-ben I-shop bemutatása

19 Informatika Informatika Kar Szuperszámítógép
Szoftver alapú szimulációs és modellező technológiák kísérleti tudományok, orvos és közgazdasági tudományok támogatása Szilícium Mező Regionális Informatikai Klaszter (2010-ben akkreditálva) Kreatív iparágak inkubátor központja Fókusz: komputergrafika, adatvédelem, E-kormányzás, E-community, E-egyetem, üzleti és mesterséges intelligencia

20 Energetika Alternatív autógyártási technológiák Elektromos versenyautó
Pneumobile Visszautalva, hogy a standon ki van állítva az autó.

21 LENERG Létesítményenergetikai Klaszter
20 tag Fókusz: energia felhasználás minimalizálása, megújuló energiafelhasználás maximalizálása, környezetbarát anyagok használata, új berendezések a növekvő energiafelhasználás miatt 6 új projekt létrehozása

22 A Jelen – Fontosabb Adatok
folyamatosan stabilan, hiánymentesen gazdálkodott, az egyik legszélesebb oktatási és kutatási spektrumot felmutató magyarországi egyetemmé nőtte ki magát, 2010-ben elnyerte a Kutatóegyetem - rangot, a tudományos minősítéssel rendelkező oktatók aránya elérte a 70%-ot, A évi – ről évre felé növelte hazai hallgatói számát, jelenleg megközelítőleg külföldi hallgató tanul itt, tudatosan fejlesztette a több lábon állási képességét, az egyik legsikeresebb felsőoktatási intézménnyé vált a pályázati források bevonásában (megközelítőleg 35 Mrd Ft EUforrást vont be), amelyet a jövőbe való befektetésként kezelt, bevételeinek jelentős hányadát (2010. évben 17%-át) saját bevételként teremtette meg, a versenyszférából származó megbízások bevételei évben meghaladták a 4,7 Mrd. Ft-ot. A régió egyik legnagyobb munkaadója, jelenleg fő felett foglakoztat, több mint megháromszorozta a rá bízott állami vagyont, a évi 20 Mrd. Ft mérlegfőösszegét évre 70 Mrd. Ft-ra növelte az ország egyik legmodernebb oktatási és kutatási infrastruktúráját építette ki 32-re növelte gazdasági társaságai számát, amelyekben tulajdonosként szerepel

23 bizonytalanság Kiforratlan elképzelések a felsőoktatás társadalmi szerepvállalása területén, Az állami támogatással tanuló hallgatók létszámának drasztikus csökkentése a következő évek során, A felsőoktatási képzési struktúra jelentős átalakítása (képzések megszüntetése, felnőttképzés átalakítása, térítéses képzés rendszerének megváltoztatása), Bizonytalan finanszírozási struktúra, meghatározó részben kapacitásfinanszírozás a jelenleginél alacsonyabb szinten, normatív finanszírozás háttérbe szorulása, Vagyongazdálkodás és Létesítménygazdálkodás centralizálása, saját vagyon megszüntetése, Pályázati rendszer átalakítása, EU források szűkülése a költségvetési intézmények vonatkozásában, Betegellátási rendszer és annak finanszírozásának erőteljes átalakítása, centralizálása, Nemzetközi trendek alapján látható a gazdasági szféra érdeklődésének elmozdulása a kutató szervezetek felé

24 Lehetőségek Az állami finanszírozás mértékének és részarányának változásával arányosan növelni kell a külföldi és belföldi térítéses képzések mértékét és színvonalát, ami a versenyképesség növelését várja el a magasabb szintű kapacitás-kihasználás érdekében (KST: költség-hatékonyság, minőség), Vállalkozásain keresztül megvalósuló „vállalkozó egyetem” megvalósítása, a gazdasági társaságokban rejlő lehetőségek jobb kihasználása (KST: gyorsaság, alkalmazkodóképesség), Pályázati és más finanszírozási források bevonása a vállalkozásokon keresztül, a projektcégek mellett az egyetem számára valóságos forrást megteremtő klasszikus nyereség-érdekeltségű vállatok létrehozása és működtetése partnerekkel közösen (KST: technológiai transzfer, innováció, együttműködés), Gazdasági szférával szorosabb kapcsolatok kialakítása az alkalmazott kutatások, az innováció és az oktatás, mint szolgáltatás területén, a klaszter együttműködések szellemi hátterének megteremtése (KST: együttműködési készség, kommunikáció, érdekeltség), Regionális (határon átnyúló) vezető szerep megszerzése, a térség tudás-központjaként

25 megtisztelő figyelmüket!
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Felsőoktatási intézmény"

Hasonló előadás


Google Hirdetések