Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A HELYI TERMÉKEK SZEREPE A VIDÉKI TURIZMUSBAN
Dr. Fehér István Egyetemi tanár Szent István Egyetem, Gödöllő
2
A TÁRSADALOM SZEREPLŐI KÜLÖNBÖZŐ SZEMPONTOKBÓL
Fogyasztó/Termelő Állampolgár (gazdasági) (politikai) Magánszemély (öntudat, etika)
3
AZ ÉLELMISZERFOGYASZTÁST ÉS VÁLASZTÁST BEFOLYÁSOLÓ BELSŐ TÉNYEZŐK
Biológiai tényezők: éhség, étvágy, ízlés Gazdasági tényezők: kiadások, jövedelem, élelmiszerek elérhetősége Fizikai tényezők: fizikai állapot, iskolai végzettség, készségek (pl.: főzés), szabadidő Társadalmi tényezők: kultúra, család, gasztronómiai hagyományok Pszichológiai tényezők: hangulat, stressz, bűntudat Attitüdök, tévhitek, élelmiszerismeretek Életkor, életerő, egyéni és csoportos fogyasztási szokások Földrajzi tényezők Vallási szokások stb..
4
Élelmiszer ellátás szocio-ökonómai szerepe
stratégiai / nemzetbiztonsági kérdés, táplálkozás- és élelmiszerpolitika, helyi piacok és kistermelői értékesítés vs városi élelmiszerellátás Környezeti szempontok ÜHG 30%-a az élelmiszerláncból ered Társadalmi egyenlőtlenségek éhezés és elhízás Kulturális változás közvetlen értékesítés, helyi élelmiszer, gasztronómiai forradalom
5
ÉLELMISZERFOGYASZTÓI TRENDEK MAGYARORSZÁGON
Trendek sokszínűsége kényelmi trend, egészség és wellness trendje, környezettudatosság trendje, élménykeresés trendje, etikus fogyasztás trendje, időtudatosság trendje.
6
ALTERNATÍV ÉLELMISZERELLÁTÁSI LÁNCOK KAPCSOLATI RENDSZERE
7
Közvetlen értékesítés
Rövid élelmiszerlánc Egyéni Kollektív (termelők) Kollektív (egyesületi) Egyéni Kollektív Közétkeztetés Szedd magad Vásár (gazdaságban) Szerződésen alapuló Üzleten keresztül Kereskedő Vásár AMAP szatyor-szolgáltatás Termelői piac Egyesületen keresztül Házhozszállítás Házhozszállítás Gazdaságban értékesítés Szövetkezet Étterem Közös értékesítési pont Turizmus Hagyományos piac
8
A rendszer gyenge pontjai
Lehetőségek Termelők Kommunikáció a tagok felé A hűség két tényező függvénye: pozitív tapasztalatok imázs a fejlődésről Cél: növelni a bevételt Erős konkurencia A szezonalitás megértetése A téli termékhiány miatt a kliensek hűségének megtartása Bolt Új termékek, új tapasztalatok Jobbat enni Nincs marketing Alacsony termékválaszték Lassú reakciókészség a vásárlók igényeire A termelők jelenlétének hiánya A fogyasztók elcsábítása Kiegészítő termékek Fogyasztók Minősség
9
Példa: a helyi élelmiszerellátás problémája
Helyi termékek adaptációjának hiánya a Rövid Élelmiszer Láncban Termelők hiánya Termelés hiánya Disztribúció szervezésének hiánya Kínálat/kereslet szétválasztása Feldolgozás hiánya Föld-hasznosítás problémája Fogyasztók hiánya a Rövid Élelmiszer Láncban
10
A VIDÉKFEJLESZTÉS TÉNYEZŐI ÉS SZEREPLŐI
Földterületek megőrzése Fenntartható mezőgazdaság preferálása Földvásárlási támogatások Rövid Élelmiszer Lánc fejlesztése Helyi kezdeményezések fejlesztése Vidéki tevékenységek fejlesztése-turizmus Területtervezés Területfejlesztés Közösség Civil szervezetek Projekt tulajdonos Szatyor, Kamratúra, Élő Tisza, Tokaj Reneszánsz, Kertbarátok, stb.
11
DIVERZIFIKÁLÁS A VIDÉKI HÁZTARTÁSOKBAN
Vidéki gazdálkodók jövedelemszerzése On – farm activities Off – farm activities Mezőgazdasági termelés bővítése Diverzifikálás nem közvetlen kapcsolódik a mezőgazdasági termeléshez Értékhozzáadás növelése Munkabér Önfoglalkoztatás Mezőgazdasági tevékenységek Gazdaságon kívüli tevékenységek Nem fizetésből származó jövedelem/vagy más forrásból származó bevétel
12
HELYI TERMÉK Tájegységi kézműves és termelési hagyományokon alapuló, minőségi és egyedi termékek köre, amelyek között a tradicionális kézművesség használati és dísztárgyai, valamint a helyi agrártermékek egyaránt megjelennek. A helyi termékek előállítói közvetlenül is értékesíthetnek az érkező látogatóknak, bemutathatják termelési hagyományaikat és mesterségbeli tudásukat, de nem ritkán termékeik bekerülhetnek a kereskedelmi forgalomba és színesíthetik a szakboltok kínálatát is.
13
VIDÉKI TURIZMUS- FALUSI TURIZMUS I.
14
VIDÉKI TURIZMUS- FALUSI TURIZMUS II.
15
Dr.Kóródi Márta – Szolnoki Főiskola Turizmus-Vendéglátás tanszék
16
A VIDÉKI TURIZMUS A városon kívüli, helyi és regionális vonzóerőkkel rendelkező, gondozott falusi, vidéki környezetben, a bel- és külföldi vendégek szabadidő- eltöltési szükségleteinek széles körű, kereskedelmi alapokon történő kielégítése és az ezt szervező helyi intézmények és szolgáltatók együttműködése (Jenkei) A vidéki turizmus fejlesztésében a gazdasági tényezőkön kívül , a vonzerőnek, a lakosság vendégfogadási hajlandóságának, a tudatos termékfejlesztésnek a térségi marketingkommunikációnak is meghatározó szerepe van
17
TAKTIKAI DÖNTÉSEK Élmény Mit akar a vendég, miért jönne ide?
Mit tudunk kínálni? Szolgáltatások és tárgyi, fizikai elemek Élmény ESEMÉNYSZERVEZÉS SZEGMENSSPECIFIKUS TERMÉKFEJLESZTÉS
18
A VIDÉKI TURIZMUSFEJLESZTÉS LÉPÉSEI
vonzerő- és attrakció fejlesztés fogadóképesség-fejlesztés termék-fejlesztés élmény-menedzselés desztináció-menedzsment
19
A TURIZMUSFEJLESZTÉS HATÁSAI
(új attrakciókon vagy meglévő erőforrásokon alapulva) Erőforrások aktiválása (más ágazatoknál jobban mozgósíthatóak) A térség fejlődése (megteremtődnek, majd bővülnek a turizmus feltételei) Gazdaságélénkítés (multiplikátor lehet)
20
A HELYI TERMÉK ÉRTÉKESÍTÉS JELLEMZŐI
A mezőgazdasági termelők régóta alkalmazzák saját maguk által termelt áruk közvetlen értékesítését, számos országban kialakult a szabályozása és gyakorlata. Amikor közvetlen értékesítésről beszélünk akkor ez azt jelenti, hogy a termelők közvetlenül fogyasztókhoz juttatják el a terméküket- eladás és szolgáltatás. A közvetlen értékesítés titka a kölcsönös előny. Nyer a termelő és nyer a vásárló is. A termelő munkához és bevételhez jut, a vásárló meg egészséges élelmiszerhez.
21
A KÖZVETLEN ÉRTÉKESÍTÉS JÖVŐJE
A közvetlen értékesítés jogszabályi könnyítése jelentős jövőbeni lehetőségeket tartogat a termelők számára. Az értékesítésnek ez a módja Európa szerte egyre népszerűbb, de a feldolgozás és értékesítés szabályait azonban meg kell tanulni. Főként a kis és közepes gazdálkodók kedvelik a közvetlen értékesítést. Több változata lehetséges, többek között meg kell említeni a saját boltban történő értékesítést, a katalógus, internet valamint az éttermeknek boltoknak történő közvetlen szállítás lehetőségeit is. A klasszikus közvetlen értékesítési csatornák között – az előzőeken kívül - jelentős eladást végeznek a termelők a saját gazdaságban és az útmentén kialakított értékesítő helyeken és a vidéki turizmus szolgáltatások során (szállás, fesztiválok, rendezvények) A közvetlen eladás a fogyasztóknak főként a gyümölcsértékesítés területén vált gyakorivá
22
A KÖZVETLEN ÉRTÉKESÍTÉS ELŐNYEI
Hozzájárul a helyi munkahelyteremtéshez Növekszik a vidék népességmegtartó képessége Növeli a megtermelt termékek értékét Differenciálja és szélesíti a termékválasztékot Növeli a gazdák marketing orientáltságát Javul a termelők alkupozíciója Növeli a fogyasztók bizalmát és a kedvezően befolyásolja az élelmiszer termelés általános megítélését Bővíti a jövedelmet és csökkenti a szociális támogatási igényt vidéken Növeli a vidéki térség piaci részesedését az élelmiszer forgalmazásban és a szolgáltatások terén Megfelelnek a környezetvédelem és állatjólét szempontjainak Elősegíti a falusi-vidéki turizmus fejlődését Csökkenthető a termékek szállítási igénye és költsége
23
A HELYI TERMÉKEK ÉRTÉKESÍTÉSÉNEK ELŐNYEI
Gazdasági előnyök Azonnali bevétel Magasabb árak Saját betakarítás Csökken a függőség és kiszolgáltatottság a nagykereskedőktől és nagy vevőktől Rendszeres fogyasztóktól származó jövedelem= stabil bevétel „Társadalmi/szociális” előnyök Fogyasztók bizalma Fogyasztói szokások jól ismerté vállnak Hazai és helyi termékek promóciója
24
A HELYI TERMÉKEK ÉRTÉKESÍTÉSÉNEK SIKER TÉNYEZŐI
A piaci helyzet ismerete A gazdálkodási és családi együttműködési előfeltételek és a partnerekkel való együttműködés tisztázása Szaktudás a termelés és a termelési technológiák területén A törvényes rendelkezések ismerete A marketing és turisztikai szolgáltatások alapszabályainak ismerete A gazdaságosság szem előtt tartása
25
KÖVETKEZTETÉSEK Az élelmiszerfogyasztók preferenciája egyre inkább a tájjellegű, valamint az organikus termékek iránt növekszik. A termelőknek fel kell ismerni az ebből adódó lehetőségeket, A közvetlen élelmiszer értékesítés jogi feltételei megteremtődtek, de fontos teendő a direkt értékesítés iránti fogyasztói bizalom megteremtése, A mezőgazdasági termelők az élelmiszerek értékesítésére vonatkozó alapvető szabályokat kötelesek betartani. A vidéki turizmus fejlesztése jelentősen segítheti a helyi termékek értékesítésének növelését
26
A közvetlen termelői értékesítés és a vidéki turizmus területén számos kedvező Európai Uniós tapasztalat ismert, melyek alkalmazása hasznos lehet a szabályozás és az alkalmazás területén Javaslatok: a szakképzés jelentősége a fogyasztói tudat módosítására való törekvés a sikeres együttműködési formák megismertetése tanácsadók is fordítsanak figyelmet arra, hogy segítsék a gazdákat abban, hogy jól válasszák meg értékesítési csatornáikat és diverzifikálják szolgáltató tevékenységüket és termékeiket.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.