Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKrisztina Balogné Megváltozta több, mint 9 éve
2
1904-ben született a kanadai Quebec tartományban Buckinghamban Szerény körülmények, vallásos édesanya 15 évesen súlyos betegség- kórházi tartózkodás 1922-1924 novícius a jezsuita rendházban Guelphben 1924-1926 Kanada
3
1926-1929 filozófiai tanulmányok az Egyesült Királyságban- Heytrop College 1929-1931 Kanada Loyola College filozófiatanár 1931-től a pápai Gregoriánum Egyetem hallgatója 1937- licenciátus 1940- doktori cím 1940-1953-Montreal és Toronto tanár
4
1953-1965 Róma a Gregoriánum Egyetem tanára 1965- súlyos betegsége 1971-72-ben Stillmann Professor a Harvard Divinity Schoolban. 1975- 1978 között a Bostoni College teológiai fakultásának kiemelt vendégtanára 1984 meghal
5
Három jelentősebb munkát emelek ki: 1957- Tanulmányok Aquinói Tamás teológiájáról- gyűjteményes kötet 1967- Cognitional Structure 1968- Insight. A Study of Human Understanding 1972- Method in the Theology 1974-The Subject
6
Alapmeglátás: antifundacionalizmus térhódítása a modern világban [Def: azon nézet, hogy nem létezik az ismeretnek olyan tiszta, világos és egyetemesen kötelező jellege, amellyel szemben minden megismerési igénynek önmagát igazolnia kell] Figyelmeztetése:racionális döntések előtt vannak „transzcendens előírások”
7
Transzcendens előírások: légy figyelmes igyekezz megérteni, légy eszes, légy felelős Ellenvetés:nem létezik olyan tudományos kutatás, amely mindenfajta reflexió nélkül fogadna el állításokat nem alkalmazhatók általánosan
8
Emberiség belátástól való menekülése Emberiség érzelmi igényei- hamis mítoszokkal vélik kielégíteni Egyedüli kielégítő választ Isten ad Isten, világteremtő, a „korlátok nélküli megismerés” aktusában fenntartja a világot Vannak-e jó okai annak, hogy egy Isten létezését feltételezzük?
9
Lonergan: Igen: a megismerhető alapok csak megfeleltetései egy metafizikának és valóságelméletnek Világ léte csak akkor magyarázható, ha azt egy teremtő akarat hozta létre a korlátan megismerés aktusában
10
Emberi tudat és a teológiai kijelentések Megfeleltethetőek? Lonergan a Szentháromságot genuin értéknek tekinti és ehhez kapcsolja megfeleltetési elméletét: ISTEN = TÖKÉLETES ÖNSZERETET MEGVALÓSULÁSA
11
Szentháromság leírható a tudat kategóriáival: Atya Értelem Fiú Felfogás Lélek Szeretet egy egyszeri és dinamikus egzisztenciális öntudat három alanya
12
Isten Fiának inkarnációja úgy fogható fel, mint Istennek az énről alkotott felfogása, amint az egy emberi életben megjelenik Értelem és érzelem az emberi élet részei Krisztus kettős természete megérthető Krisztus emberi és isteni természete a „bensőségesség” kifejeződése, mert ő egyben isteni és emberi tudattal rendelkezett
13
Keresztyénség üzenete: alkalmazni kell a múltban és a jelenben is VALLÁS KÖZVETÍTENDŐ (MÚLT) KÖZVETÍTETT (JELEN)
14
1. Szakasz2. szakasz Kutatás értelmezés történelmi értelmezés dialektika (értékítélet) Autentikus személyiségre való alkalmazás Tanítás rendszerezés kommunikálás Eredmények közvetítése önmaga, mások felé
15
Alapok tisztázása : az ember lényének alapkérdései Tanítás: tények és értékítéletek Szisztematika: tanítás mennyire illeszkedik más ismereteinkhez
16
Kultúra kérdése: KULTÚRA KLASSZIKUS EMPIRIKUS TRANSZKULTRÁLIS BÁZIS (Hit)
17
Common sense: EGÉSZSÉGES EMBERI ÉRTELEM Minden ember sajátja Lonergan törekvése: párbeszédképes teológia, közölhető és követhető ismeretekkel
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.