Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRudolf Tamás Megváltozta több, mint 9 éve
1
Tanulás életen át Tanulás és életút Benedek András Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Budapest 2007. november 30.
2
Tanulás és életút ismert, de előre nem leírható összefüggés keresése Foglalkoztatás –egyéni boldogulás sajátosan XX. századi kérdésfelvetés, hit a statikus rendszerek közötti szinergiában
3
Tanulás és életút – remény és küzdelem Az enciklopédiák fénykorában, a középkor derekán még lehetségesnek tűnt a tudás teljes gyűjteményének kialakítása. A felvilágosodás nagy enciklopédiakészítői számára ez a remény azonban már szertefoszlott. Az utóbbi évtizedekben a tudás és a tudományok fokozódó tagolódásával szemben ellentétes folyamat kezdődött meg. Újraegyesítő nagy elméletek születtek, és a résztudományok között interdiszciplináris együttműködések alakultak ki. A gyakorlati tudás az elméleti tudás alapja. A természetre vonatkozó tudásunk ma már egyértelműen gyakorlati. Vajon elmondható-e ugyanez a társadalomra s a kultúrára vonatkozó tudásunkról? (Nyíri Kristóf - 2005)
4
Fogalmak „élete” (1960-2007) Lifelong Learning: élethosszig tartó tanulás –Lifewide, Lifedeep kifejezések Stilisztikai megfontolásból: egész életen át tartó tanulás MTA bizottsági vélemény (2007): tanulás életen át – ez a TéT!
5
A felnőtt népesség részvétele a tanulásban- képzésben (Eurostat 2006)
6
Formális és non-formális tanulásban való részvétel (25-64 évesek) - 2005 EU átlag: 5 és 17% Magyarország: 3 és 5% Ausztria: 4 és 26% Finnország: 9 és 41% Dánia: 8 és 47% Svédország: 14 és 48%
8
A felnőttképzésben résztvevők korcsoport szerint megoszlása 2000-2005
9
Az 55-64 éves munkavállalók foglalkoztatási aránya (2002)
10
Gábor Dénes (1900- 1979) – a hologram Oláh György (1927-) - kémikus Wigner Jenő (1902- 1995) - fizikus Kármán Tódor (1881- 1963) Kandó Kálmán (1869- 1931) Szilárd Leó (1898- 1964) Világhírű „jól” tanulók
11
„ Tanulás életen át” keretrendszer és a tanulás holisztikus modellje
13
Munkanélküliségi ráta a legmagasabb iskolai végzettség szerint 1998-2006 (KSH)
14
- 100%: érettségivel rendelkezők jövedelme, - világos sárga: a főiskolát és egyetemet végzők jövedelme, - bordó: a felsőfokú szakképzést végzők jövedelme, - lila: az érettségivel nem rendelkezők jövedelmének százalékos arányait jeleníti meg. Forrás: OECD - Education at a Glance 2005 Az oktatási szintekkel együtt járó kereseti előnyök
15
Frissen végzett diplomások száma (KSH 2006)
16
Az egész életen át tartó képzési keretrendszer és a hazai képzési modell
17
Gyorsuló pályán? De mi lesz a többiekkel?
18
Mit is értünk a TéT-en? Konszenzus van az alábbi négy tág és egymást kölcsönösen alátámasztó célkitűzés körül: –önmegvalósítás –aktív állampolgári részvétel –társadalmi integrálódás –alkalmazhatóság/alkalmazkodóképesség. EU BIZOTTSÁGI KÖZLEMÉNY Az egész életen át tartó tanulás európai térségének valóra váltása (2001 november)
19
Hazai kérdések Milyen is az életen át tanulás, különösen a felnőttképzés finanszírozása? Mit tehetne a media, különösen a közszolgálati televízió? Hogyan is állunk az előzetes – informális, non- formális úton szerzett - tudás hazai elismerésével? Mit hozhat a mobil kommunikációs eszközök tömeges elterjedése? Léteznek-e Magyarországon az életen át tanuláshoz kapcsolható karriermodellek?
20
Példa a medializácóra: http://wwitv.com Az összes tv csatorna száma: 2705 –USA: 559 –Németország: 193 –Olaszország: 118 –Hollandia: 108 Oktatási csatornák: 73 –USA: 17 –Brazil: 7 –Mexico: 8
21
Új szerves tanulási környezet virtuális egyetem (virt. szem.!), m-learning, virtuális enciklopédia ("micro-content") E-mail, SMS mint kommunikáció és ezzel tanulás … -- internet-böngészés, honlap-készítés és -karbantartás mint kommunikáció és ezzel tanulás (képszerkesztés! forráskódalkalmazás!) Skype: cset mint konverzáció… "Wikipédia", specializált portálok, e-könyvtárak, JSTORE - The Scholarly Journal Archive, amazon.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.