Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEtelka Mezeiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Pénzben megtérülő befektetés az ügyfeleknek nyújtott minőségi szolgáltatás 2009 április, Corvinus Egyetem dr. Lukács Marianna, lukacs@patikapenztar.hu
2
Amire választ kapunk a mai előadáson Hogyan vezettünk be 10 évvel ezelőtt egy merőben új szolgáltatást egy konzervatív piacon? Mi az és miért fontos az extrém versenyelőny? A Patikapénztár hogyan használja ki ezeket az adottságokat? Milyen minőségi szolgáltatásokat nyújtunk tagjainknak és szolgáltatóinknak? Hogyan keresünk pénzt az ügyfelek számára nyújtott tartós minőségi szolgáltatással? Hogyan találunk folyamatosan újabb profittermelő pontokat és ezeket miért nehéz a versenytársaknak másolni? A Patikapénztár milyen eszközökkel tudja a 10% körüli piaci részesedést tartani és minden évben egy kicsit növelni? Hogyan mérjük a pénztártagok elégedettségét?
3
Végzettség közgazdász-szociológus (1992, BKE) Nyelvek: német, orosz, angol és francia 1995: pénzügyi doktorátus Munkahelyek 1992: AOK (Németország, Állami Egészségbiztosító) ösztöndíj 1993: Osztrák-Magyar Akció Alapítvány (ösztöndíjak egyetemistáknak és kutatóknak) 1994: PSZÁF jogelődjén a közgazdasági főosztály vezetője 1995: az 1997. évi nyugdíjreform szakmai koordinátor-helyettese 1996: a Hungária Biztosító (most Allianz) lakossági vagyon-, baleset és betegségbiztosítási ágazatok vezetője 1999-től a Patika-csoport (2 egészségpénztár, 2 nyugdíjpénztár, 1 gyógyszertár) vezetője 2008-tól: a Corvinus Egyetem Pénzügy Tanszékének oktatója Bemutatkozom
4
A Patika Egészségpénztár szolgáltatása a mindenkori OEP forrás-elégtelensége miatt kieső és az ott meg sem jelenő egészségügyi szolgáltatások / termékek pénztártagok részére történő finanszírozása a Patikapénztár szolgáltatása azért különleges, mert annak igénybevétele a pénztártag / egészségügyi szolgáltató kapcsolatában kerül sor - a Patikapénztár a „back-office” funkciókat nyújtja (adminisztráció, egészségügyi és alvállalkozói szerződések kötése és működtetése)
5
A három pillér: társadalombiztosítás, üzleti betegségbiztosítás, önkéntes egészségpénztár Társadalombiztosítás (OEP): törvényben meghatározott, minden állampolgárra kiterjedő fizetési és ellátási kötelezettséggel rendelkező, a résztvevők szolidaritáson alapuló egészségbiztosítás Üzleti betegségbiztosítás: a 2003. évi LX. törvény alapján művelhető, biztosító társaságoknál vagy biztosítási egyesületeknél megvásárolható betegségbiztosítási/egészségbiztosítási termékek Önkéntes egészségpénztár: az 1993. évi XCVI. törvény alapján működő önkéntes kölcsönös egészségpénztárak tevékenységét értjük. Az egészségpénztár célja a mindenkori társadalombiztosítási szolgáltatások kiegészítése, helyettesítése, pótlása a pénztártagok és családtagjaik egészségének megőrzése céljából
6
A három magyar egészségfinanszírozási pillér: társadalombiztosítás, üzleti betegségbiztosítás, önkéntes egészségpénztár Az összehasonlítás szempontja Társadalom- biztosítás Üzleti betegségbiztosítás Önkéntes egészségpénztár Az intézmény célja egyéni kockázatok társadalmi kezelése egyéni/csoportos kockázat egyéni/csoportos kezelése veszélyközösség védelme a pénztártagok egészségi állapotának megőrzése és helyreállítása a mindenkori TB kiegészítése Az intézmény biztosítási alapelve társadalmi ekvivalencia csoportos ekvivalencia egyéni ekvivalencia Az alkalmazott biztosítási technika felosztó-kirovó az egyéni kockázatelbírálás; díjfizetésre épülő kockázatközösség az egyéni és munkáltatói befizetésekre alapuló egyéni számlás rendszer A biztosításban való részvétel kötelezőönkéntes
7
Önkéntes egészségpénztárak: a 40 milliárdos szektor
8
jelenleg 89 ezer tag, 20 ezer családtag, a szektorban egyedülállóan magas, 3,3 ezer munkáltató patikakártyás szolgáltatások országszerte 6,5 ezer helyen fennállásunk óta 19 milliárd forint bevétel, 14,6 milliárd forint értékben finanszírozott szolgáltatás évente 900 ezer szolgáltatás a tagok számláin jelenleg 2,75 milliárd forint vagyont kezelünk 2009 I. negyedév bevétel: 1,2 milliárd HUF Patikapénztár dinamika 2003-2008
9
Szolgáltatások: a családban régebben felmerült egészségügyi kiadások finanszírozása, amire eddig saját zsebből kellett költeni Minden pénztártag a belépéskor patikakártyát kap, amivel vásárolni lehet országszerte 6,5 ezer helyen Gondoskodás szeretetteinkről: társkártya A család egészségügyi kiadásaihoz rugalmasan igazodó tagdíj; min. havi 2 ezer forint Maximálisan havi 50 ezer forint befizetés javasolt (20 ezer munkáltatói hozzájárulás, 30 ezer egyéni befizetés) Mi a Patikapénztár?
10
Adómentesen (kiegészítő egészségbiztosítási szolgáltatás) Gyógyszertár: gyógyszer, csecsemőápolási termékek, illetve minden OGYI, ORKI, MEEI engedélyszámmal ellátott termék Optika Gyógyászati segédeszköz Orvosi ellátás, fogászat Gyógyfürdő, gyógyüdülés, fitness Nem kártyával – keresőképtelenség idejére táppénz Adókötelesen (életmódjavító szolgáltatás) Rekreációs üdülés, sporteszközök Életmódjavító kúrák (léböjt, fogyókúra), természetgyógyászat OGYI engedélyszámmal nem rendelkező gyógyhatású termékek, gyógyteák Az önkéntes egészségpénztár szolgáltatásai
11
Adókedvezménnyel közel havi 50 ezer forint fizethető be önkéntes egészségpénztárba (egyéni befizetés havi 27 ezer forint, munkáltatói hozzájárulás havi 21 ezer forint) Céges befizetés ▪havi 21 Ft (a minimálbér 30%-a) a maximálisan adható befizetés (TB- járulékmentesen, költségként), melynek teljes összege a munkavállaló számára nem jövedelem ▪cafeteria – nincs felső határa Egyéni befizetés ▪a befizetések 30%-a SZJA-kedvezményben részesül (éves szinten 333 ezer), havonta 27,7 ezer forint után vehető igénybe a maximális 100 ezer forint kedvezmény ▪a 2020 előtt nyugdíjba vonulók esetén ez éves szinten 433 ezer, mely után 130 ezer forint adókedvezmény jár Az egyént SZJA-fizetési kötelezettség terheli az ún. életmódjavító szolgáltatások (pl. üdülés, sporteszköz vásárlása) igénybe vétele esetén; a kiegészítő egészségbiztosítási szolgáltatások esetében nem Adókedvezmény
12
A patikakártya működési költségekkel csökkentett egyenlegét, átlagosan a befizetett összeg 93%-át (0 – 10.000 Ft között 90%, 10.001 – 30.000 Ft között 92%, 30.0001 Ft felett 96% a jóváírt összeg) A „vásárlói klub” átlagosan 7%-os kedvezményét: a szolgáltatói árkedvezmény a pénztártagot a vásárlás pillanatában azonnal megilleti (pl.: 30% kedvezmény szemüveg vásárlása esetén: 10.000 Ft helyett 7.000 Ft-ot kell fizetni) Az infláció feletti hozamot (2008: nettó 6%!), melyet negyedévente az egyéni számlákon a napi egyenleg arányában írunk jóvá Mennyit lehet költeni a patikakártyáról?
13
Mire alapoztam a Patikapénztár indítását? Tudás és tapasztalat (Németország, Pénzügyminisztérium, Allianz) Gyakorlatra lefordított stratégiai gondolkodás Érdekérvényesítő képesség Tőkét összeszedni Partnerek Munkatársak Merészség
14
Miért van jövője az önkéntes egészségpénztáraknak? – ahogy azt 1999-ben gondoltam vagyonbiztosítás/ életbiztosítás/ betegségbiztosítás lezajlott a nyugdíjreform 1 millió önkéntes nyugdíjpénztári tag - ebből 80% munkáltatói háttér 3 millió bankkártya teljes lakossági megtakarítások: 4 846 milliárd Ft ebből bankbetét: 49,4% ebből nyugdíjpénztári tartalék: 5,0%
15
Az elmélet működik-e a gyakorlatban: be fognak-e lépni az emberek? Azt gondoltam, igen, mert A piacot nem megteremteni kell, hanem tudatosítani: amit a család amúgy is elköltött az egészsége érdekében, azt a Patikapénztáron keresztül kedvezőbb feltételekkel teheti meg: adókedvezmény szolgáltatói kedvezmények hozam Széles körben ismert az önkéntes nyugdíjpénztári konstrukció (akkor 1 millió tag), de az egészségpénztár ennél kedvezőbb, hiszen a szolgáltatásokhoz azonnal hozzá lehet férni, nem csak évtizedek távlatában (nyugdíjkorhatár elérése)
16
Tehát a Patikapénztár lényege: ahogy az ügyfeleinkkel bánunk A Patikapénztár lakossági piac minden egyes kártyatulajdonos (még ha munkáltató is áll mögötte) önálló döntéshozó az ügyfeleket egyesével kell kiszolgálni, Kulcs: az adminisztráció és az ügyfélszolgálat
17
Az ügyfélközpontúságot kiszolgáló legfontosabb működési alapelvek Informatika: patikakártyás rendszer Szolgáltatói stabilitás Ügyfélközpontúság
18
Informatika: a patikakártya működése banki pontossággal Bank (CIB) POS terminál és Virtuális POS (K&H, OTP, Takarékbank, saját rendszer) Egyéni számlavezetés és ügyfélszolgálat (Patikapénztár) Autorizáció (GIRO Bankkártya Zrt)
19
Szolgáltatói stabilitás: pontos, szerződésben rögzített elszámolás Üzleti hét zárása után a heti forgalom utalása - előlegként (banki költségek csökkentése) – szerződésben rögzített feltétel: két nap késedelem után a Patikapénztár büntetőkamatot fizet (eredménygarancia) A szolgáltatók a készpénzes számlákat a hónap zárását követően küldik A számlák a rendszerben történő lekönyvelése az egyéni számlán (adóköteles, adómentes) Évvége: elszámolás, a végleges számla kiállítása A tagok számára jelentkező azonnali haszon: a pénztári vagyon befektetését elegendő hetente felülvizsgálni, ami magasabb jóváírt hozamokat eredményez
20
Telepatika – a Patikapénztár helyi tarifával hívható ügyfélszolgálata Egyenleg-lekérdezés éjjel-nappal Személyes ügyintézés: 8 00 – 16 00 óra között A bankoknál már megszokott online ügyintézés a honlapon előzetes regisztráció után egyéni tagjaink, munkáltatóink és szolgáltatóink számára azonnali e-mail üzenet a pénzmozgásokról (jóváírás, költés, hozam) meghatározott időszakra forgalmi kimutatás Félévente kártyaforgalmi kimutatás papír alapon is Munkáltatók számára személyes kapcsolattartó Havonta megjelenő elektronikus hírlevél Ügyfélközpontú kommunikáció
21
A Patikapénztár indulása 1999 őszén Patika Egészségpénztár nyílt egészségpénztár, csatlakozhat mindenki, aki elfogadja az alapszabály rendelkezéseit alakulás: 1999. november Patika ZRt. a pénztár működtetésére részvénytársaságot alapítottunk gyógyszerészek és pénzügyi befektetők közreműködésével alakulás: 2000. tavasza
22
Az első generációs problémák (2000. év) A gyógyszerészek ellenállása Nincs bizalom a nem azonnali készpénzbevételt jelentő kártyás rendszer iránt a nem részvényes gyógyszertárak körében. A lakosság érdektelensége A mai értéken 100 millió forintos kampány és 40 millió forintos költségű értékesítési hálózat ellenére az emberek nem lépnek be a pénztárba: 2000 végén 500 pénztártag. A munkáltatók bizalmatlansága Miért nincs konkurencia, ha a Patikapénztár annyira sok előnnyel jár a tagok és munkáltatók részére?
23
Az első generációs problémák megoldása: amit tettünk Probléma: nincs szolgáltató A megoldás: párbeszéd a gyógyszerészet minden szegmensével (Magyar Gyógyszerész Kamara, Szövetségek, helyi szervezetek, a gyógyszertárak egyesével, vidéki roadshow) Az eredmény: 2001. végén 550 szolgáltató Probléma: nincs tag A megoldás a) azonnali megválás a sikertelen értékesítési hálózattól b) személyes kapcsolatok révén munkáltatói beléptetés Az eredmény: 2001. végén 14 ezer tag
24
Második generációs probléma (2002-2004): a szervezet A probléma: nem szokványos problémák, a megoldásokra nincsenek sablonok (folyamatos stressz) A megoldás: kulcsemberek, vezető-kiválasztás kizárólag előreléptetéssel kicsi, rugalmas szervezet alapvetően programok, automatikus folyamatok és a saját területén profi munkatársak minden feladatnak megvan a saját felelőse helyettesíthetőség átlagéletkor: 31 év
25
Harmadik generációs probléma (2003-2007): a konkurencia a tény: a Patikapénztárnak 5 évig nem volt igazi versenytársa, holott ezt két éven belülre prognosztizáltam az új iparági jellegből adódóan: kialakulatlan etikai normák (a konkurensek következmények nélkül házalhattak évekig azzal, hogy a Patikapénztár törvénytelenül működik) a felügyeleti díjképzési gyakorlatából következően nyomásgyakorlás a konkurensek nem jobbak akartak nálunk lenni, hanem minket legyőzni, ezért az ügyfelek minőségi kiszolgálására koncentráltunk Patikapénztár: folyamatosan fejlesztett minőségi szolgáltatás Új Pillér: a Patikapénztár prémiumterméke a szektor legalacsonyabb költségével Tradíció Nyugdíjpénztár: valódi vagyonkezelés
26
Fontos a versenyelőny, de az igazán az extrém versenyelőny biztosítja a hosszú távú sikert Extrém versenyelőny: a vállalat a versenytársak által nem másolható versenyelőnye Patikakártya : zárt, erős ellenőrzést biztosító elszámolási rendszer, árkedvezmény Szolgáltatók : magasan képzett háttér a tagok kényelme érdekében A szektor átlagát meghaladó hozam az egészségügyi folyószámlára Prevenció : odafigyelés az országban már 250 gyógyszertárban: ingyenes szűrés a családnak Függetlenség : az érdekmentes működés biztosítja a legjobb szolgáltatásokat Nonprofit működés: a működés nyeresége a tagokat illeti meg Merész kommunikáció a sajtóban
27
A Patikapénztár minőségi szolgáltatásának elemei Tagi elégedettség: A bevételek 2 munkanapon belüli garantált jóváírása A tagok számára költhető egyenlegről és a szolgáltató-helyekről éjjel- nappal elérhető információ (telefonon egyszerű menüsor, könnyen kezelhető honlap Az egészségpénztári szektor legjobb hozama Munkaadói elégedettség A munkaadót teljesen tehermentesítő adminisztráció Szolgáltatói elégedettség A kiadások naprakész könyvelése és heti, késedelmi kamat garanciával történő utalása Ingyenes szolgáltatói csatlakozás Ugyanakkor a technika (pl. Internet, kártyás autorizáció) csak eszköz, nem vállalati működési cél!
28
Fogyasztói preferencia mérés a tagok körében (2007 október) Önnek mi a legfontosabb a Patikapénztárban? szolgáltatói árkedvezmény: 23% működési költség: 14% hozam: 5% patikakártya: 58% A pénztár működésében a szavazók messze a patikakártyát, mint előnyt ítélték a legfontosabbnak.
29
Hogyan termel pénzt a minőségi szolgáltatás? A Patikapénztár az önkéntes egészségpénztári piac egyik legdrágább terméke (működési költség), mégis folyamatosan növeli a bevételekben mért piaci részesedését. Kis létszámú szervezet (jelenleg 20 fő szolgál ki 102 ezer tagot, és összesen 10 ezer munkáltatót és szolgáltatót) A naprakész, banki pontosságú adminisztráció miatt elegendő a 3 fős telefonos ügyfélszolgálat Gyors panaszkezelés – naponta 1-2 személyes ügyfélkapcsolat Biztonságban a tagok pénze: bizalom A patikakártyás információkat proaktívan, folyamatosan küldjük partnereinknek Megalakulásunk óta a versenytársainkat megelőző hozam 10 év működés után implicit garancia - minden 3. ember alkusz nélkül (nincs jutalékfizetés) csatlakozik hozzánk
30
Ajánlott irodalom CEMI: Makro egyensúly és gazdasági növekedés http://www.cemi.hu/data/uploadfile/en_1606/php302d9k.Macro %20balance%20and%20growth.pdf Lukács: Egészségügyből vaskarika: a reform kritikája http://www.es.hu/pd/display.asp?channel=AGORA0808&article= 2008-0225-1009-26HYNR Lukács-Bánfi: Verseny a sorban állásért és a hálapénzért? http://www.es.hu/pd/display.asp?channel=PUBLICISZTIKA0823 &article=2008-0608-2204-13TLFG http://www.es.hu/pd/display.asp?channel=PUBLICISZTIKA0823 &article=2008-0608-2204-13TLFG Az előadás és az „Egészségfinanszírozási pillérek” c. könyv elérhető: www.patikapenztar.hu / magánszemélyeknek/Corvinus Egyetem www.patikapenztar.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.