Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
DIFER
2
Kötelező ez nekünk? IGEN-NEM (?) Miért használjuk? Szakmai indokok
Elemenkénti Készségenkénti diagnózist ad A teszt egészére vonatkozó, globális több éven át! Oktatásirányítási indokok Iskolában bizonyos esetekben kötelező IPR-t bevezető, működtető óvodákban a miniszteri közleményben szerepel
3
Mi van a csomagban? A programcsomag tartalma: - 1 db mappa használati útmutatóval; - 10 db fóliázott színes tesztlap a hétféle alapkészség fejlődésének vizsgálatához; - 1 db rövid DIFER tesztlap a fejlettség és az iskolaérettség gyors és megbízható mérésére; - 1 db írólap (minta) az írásmozgás-koordináció vizsgálatához; - 1 db `Fejlődési mutató` füzet (minta), aminek évenkénti kitöltésével végigkövethetőek a gyermek fejlődési folyamatai a 4.-től a 8. életév végéig; - 1 db kézikönyv, amely segíti az alkalmazást az országos helyzetkép diagnózisának bemutatásával és a fejlesztés lehetőségeinek, tennivalóinak ismertetésével. Megrendelhető: Mozaik Kiadó (a mappán jelzett címek valamelyikén) Ára: 4960 Ft
4
Kapcsolódó kiadványok
DIFER - Írólap (50 db) Ára: 700 Ft DIFER – Kézikönyv Ára: 1890 Ft Fejlődésmutató füzetek Ára: 160Ft/db DIFER - Írásmozgáskoordináció kézikönyv Ára: 1680 Ft DIFER - Beszédhanghallás kézikönyv DIFER - Szocializáció kézikönyv
5
Kapcsolódó kiadványok
Ára: 4800 Ft 3640 Ft Fejlesztő füzetek: Ára: 680 Ft/füzet
6
A mérések száma az óvodai élet alatt (javaslat)
3-4 alkalommal középső csoport (4 éves) vége, Nagycsoport (5 éves) vége A következő év(6 éves) végén Ha marad, 7 éves kor végén Megjegyzés: fél éven belül nem érdemes mérni. A készségek nem ugrásszerűen fejlődnek. Az új méréskor az előzőleg jól tudottat már nem kell mérni egyre rövidül a mérésre fordított idő
7
A mérés lebonyolítása, ütemezése
3 alkalom/gyermek (lásd: „A vizsgálatok javasolt rendje” – „Szocialitás” lapon Jó lenne, ha nem saját pedagógus végezné! Több csoport esetén összehangolni, tervezni!
8
Feladathelyzetek 1 társas (írásmozgás koordináció)
Társakhoz való viszony Közben megfigyeljük Késleltetett utasítás 5+1 egyéni (párhuzamosan) Összefüggés -megértés Szociális motívumok és készségek Beszédhanghallás Erkölcsi érzék Tapasztalati következtetés Relációszókincs Elemi számolási készség
9
A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése
1. alkalom (eszközök: tesztlapok, fejlődésmutató füzet, írásmozgás koordináció lapjai, ceruza -4 db,radír, fémpénz (2, 10, 50 és 2 db 100 Ft-os érme), körök, asztal, négy szék 1. Írásmozgás-koordináció Egy asztalhoz leül négy gyermek (de lehet 3-5 is!), de minimum 3 a csoportdinamika miatt Instrukció a lapról Közben: 1.a) Társakhoz való viszony 1.b) késleltetett utasítás megfigyelése és rögzítése az 7. táblázat 1.a és 1.b oszlopában az értékskála szerint A írásmozgás-koordináció lapokat a nap végén javítjuk, az eredményeket az 1. táblázatban rögzítjük (pipa, kérdőjel)
10
A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése
1. alkalom 2. Összefüggés-megértés - egy gyermek jön be 2.a) Kapcsolatfelvétel megfigyelése, rögzítés a 7. táblázat 2.a) oszlopába (értékskála) 2.b) Erkölcsi érzék (Instrukció a lapról) (Sanyi a „Szocialitás” lapról), eredmény rögzítés a 7. táblázat Sanyi oszlopába az értékskála szerint) Tapasztalati összefüggés megértés vizsgálata Instrukció a lapról Eredmény rögzítése a 6. táblázatba (pipa, kérdőjel) Közben megfigyelni és rögzíteni Feladatvállalás táblázat 2.c), Feladattartás táblázat 2.d) (kitartás) Érzelmi viszonyulás táblázat 2.e) Koncentráció táblázat 2.f) oszlop Az érték-skála szerint
11
A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése
2. alkalom 1. Beszédhanghallás előtt 3.a) kapcsolatfelvétel megfigyelése, rögzítés a 7. táblázat 3.a) oszlopába az értékelési skála szerint 3.b) erkölcsi érzék (Jutka a „Szocialitás” lapról, előtte az instrukció, az eredmény rögzítése a 7. táblázat 3.b) Jutka oszlopába az értékelési skála szerint
12
A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése
2.alkalom 2. A „Beszédhanghallás” vizsgálata Tanácsok: óvónő, gyermek egymás mellett üljön! Ne lássa a gyermek az artikulációt! Ne nézzük a helyes megoldást, a gyermek észreveszi! A bevezető mondatokat mondjuk el, de nem kell „túlragozni”! A zöngés hangok legyenek túlsúlyban! Oda kell mondani: „lehet, hogy becsaplak!”, mert a gyermek számára az óvónő szent és sérthetetlen, tehát biztos, hogy mindent jól mond! Menete: 1-15-ig (rövid változat) –tal kezdjük. (Pipa, kérdőjel a 2. táblázatban). Ha ebben a vizsgálatban legföljebb 2 ? lesz, nem kell tovább folytatni, mert a gyermek készsége optimális szinten áll. Ekkor 58 pont, 97% az eredmény (vagy ennél több) Ha kettőnél több a kérdőjel, akkor folytatjuk tovább a vizsgálatot (pipa, kérdőjel)
13
A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése
2.alkalom 3. A „Beszédhanghallás” vizsgálata közben 3.c) feladatvállalás megfigyelése, eredmény rögzítése a 7. táblázat 3.c) oszlopába az értékskála szerint 4. Erkölcsi érzék (Jancsi a „Szocializáció” lapról), előtte az instrukció, eredmény rögzítése a 7. táblázat 4.a) „Jancsi” oszlopába az értékskála szerint 5. Tapasztalati következtetés vizsgálata, eredmény rögzítése a 5. táblázat soraiban 6. Közben megfigyeljük és rögzítjük a 7. táblázatban Feladatvállalást b) oszlopban Kitartást c) oszlopban Érzelmi viszonyulást d) oszlopban Koncentrációt d) oszlopban Az értéksála szerint Az értéksála szerint
14
A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése
3. alkalom (eszközök: tesztlapok, 20 db pálcika) 1. Kapcsolatfelvétel megfigyelése, eredmény rögzítése a 7. táblázat 5.a) oszlopába 2. Erkölcsi érzék („Mari” a „Szocialitás” lapról, előtte az instrukció), az eredmény rögzítése a 7. táblázat „Mari” oszlopába 3. Reláció szókincs (4 féle teszt, lehet váltogatni!) A kérdéseket ABC sorrendben kell feltenni Az eredmények rögzítése a 3. táblázatban (pipa, kérdőjel) 4. Feladatvállalás megfigyelése a relációszókincs vizsgálata közben, eredmény rögzítése a 7. táblázat 5.c) oszlopban 5. Erkölcsi érzék („Laci” a „Szocializáció” lapról, előtte az instrukció), eredmény rögzítése a 7. táblázat 6.a) oszlopban
15
A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése
3. alkalom 6. Elemi számolási készség Az instrukcióknak megfelelően Eredmény rögzítése a 4. táblázatban 7. Közben megfigyeljük és rögzítjük a 7. táblázatban Feladatvállalást b) oszlopban Kitartást c) oszlopban Érzelmi viszonyulást d) oszlopban Koncentrációt d) oszlopban Az értéksála szerint
16
Rövid DIFER A tesztlapon pirossal szedve a feladat számjele
Vagy a kék szegélyű lapok Szorzói vannak (a fejlődésmutató füzetben mindegyiknél olvasható a szorzó mértéke)
17
SZOCIALITÁS
20
ÍRÁSMOZGÁS KOORDINÁCIÓ
22
TAPASZTALATI ÖSSZEFÜGGÉS-MEGÉRTÉS
25
BESZÉDHANGHALLÁS
31
TAPASZTALATI KÖVETKEZTETÉS
34
RELÁCIÓSZÓKINCS
39
ELEMI SZÁMOLÁSI KÉSZSÉG
42
RÖVID DIFER
45
A DIFER-index kiszámítása
Előkészítő szint: 0-49 százalékpont Kezdő szint: százalékpont Haladó szint: százalékpont Befejező szint: százalékpont Optimum szint: százalékpont Javaslat: Ha valamelyik készség előkészítő vagy kezdő szinten áll, maradjon még egy évet az óvodában, azaz ne legyen egyetlen készség sem ezeken a szinteken az iskolába lépés előtt.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.