Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. Telefon: 06-1 463-2526 Telefax: 06-1 463-2547 Web: www.ittk.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. Telefon: 06-1 463-2526 Telefax: 06-1 463-2547 Web: www.ittk.hu."— Előadás másolata:

1 Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. Telefon: 06-1 463-2526 Telefax: 06-1 463-2547 Web: www.ittk.hu Csótó Mihály A digitális televíziózásra történő átállás társadalmi körülményei és hatása – a nemzetközi tapasztalatok tükrében

2 A digitális kihívás  Gyors technológiaváltás a lakosság részéről  Olyan problémahalmaz, mely az új technológiák terjedésében speciális helyzetet teremt  Az adott ország társadalmi, kulturális kontextusa döntő tényező

3 A helyzet különlegessége  Technológiai szempontból egy olyan váltásról van szó, ahol az új technológia nem kompatibilis az előzővel  A technológiaváltás normatív jellegű (jogi tényezők)  Gazdasági megfontolások (frekvenciagazdálkodás, párhuzamos sugárzás, versenyképesség)  Társadalmi szempontból egy olyan létező technológia leváltására kerül sor, amely (szinte) a teljes népességet érinti  Aktív együttműködés szükséges az aktorok között

4 Rogers diffúzióelmélete Rogers (1995) meghatározása szerint az innovációk diffúziója nem más, mint az adott (1.) innovációra vonatkozó információk meghatározott (2.) kommunikációs csatornákon keresztül, bizonyos (3.) idő alatt történő elterjedése, adott (4.) társadalmon belül. Rogers szerint az adott innováció elterjedésének mértékét és ütemét meghatározzák annak jellegzetességei (relatív előny, kompatibilitás, komplexitás, a kipróbálhatóság mértéke, megfigyelhetőség), illetve az hogy ezeket miként érzékelik, élik meg a felhasználók

5 Az adaptáció folyamata időben

6 Az adaptáció fázisai 1. fázis: Az újítással kapcsolatos információkkal való találkozás. Fő kommunikációs csatornája a tömegkommunikáció ill. egy másik csoportosítás szerint a kozmopolita jellegű kommunikációs csatornák, amin keresztül a potenciális alkalmazók értesülnek az újítás létezéséről. 2. fázis: Alapvető vélekedések és megközelítések kialakítása. 3. fázis: Az innováció alkalmazásának elfogadása vagy elvetése (többszöri elvetést is követhet elfogadás) 4. fázis: Az alkalmazást követően az innováció értékelése (és ebből következően elfogadást is követhet – teljes v. részleges – elvetés, pl. bizonyos funkciók nem használata)

7 Különböző technológiák terjedése az USA-ban

8 Tanulságok a brit felmérések alapján  Az átállás költsége két komponenst tartalmaz: az első a platform pszichológiai költsége – kényelmetlenség és időráfordítás. A második a fizikai költség – új készülék ára illetve további költségek,  vannak elfogadók, akik csak akkor állnak át, ha ismerik az átállás dátumát,  a digitálisra váltás okai idővel változnak,  kezdetben nagyon alacsony volt az emberek tudásszintje a digitális televíziózás mibenlétéről,  ahogy a kormány szándéka szélesebb mértékben kerül nyilvánosságra, a fogyasztó tudatosan várja a váltást, és hiszi, hogy az hatással lesz rá és háztartására.

9 Tanulságok a brit felmérések alapján  Vannak olyanok, akik számára a DTV egyszerűen nem jelent többet, mint „jobb televízió”,  megfelelő szinten, megfelelő üzenettel a nézők DTV iránti attitűdje megváltoztatható,  a váltás sokkal elfogadottabb lehetne, ha valamiféle technológiai elkerülhetetlenségről van szó  a nem-közszolgálati, ingyenesen nézhető csatornák tartalma különösen fontos az attitűdök kialakításában,  a kormány szerepe olyan entitásként fellépni, amely felelősséget vállal a váltásért,  a demográfiai csoportokban különböző korlátozó tényezők játszottak szerepet.

10 Ajánlások  Az átállás komoly és hosszú idejű kommunikáció folyamat, amelyet a magyar kormányzatnak is minél hamarabb el kell kezdenie  Együttműködésre van szükség a szektorok között, illetve a szabályozási anomáliák mielőbbi felszámolására  A minőségnövekedés mellett más irányokra is szükség van magyar viszonyok között  Be kell azonosítani a különböző lehetőségekkel és attitűdökkel rendelkező csoportokat, illetve azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják a döntésüket (nagyobb, évente ismétlődő kvantitatív adatfelvétel, illetve ez alapján kvalitatív módszerekkel a csoportok vizsgálata)  Az adaptációs csoportok ismeretében a kommunikációs folyamat célzottabban és hatékonyabban végezhető el, a megfelelő üzenetekkel

11 Köszönöm a figyelmet! csoto.mihaly@ittk.hu http://www.ittk.hu BME – Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111, Budapest, Stoczek u. 2-4 St. épület 108. Telefon: 1-463-2526 Fax: 1-463-2547


Letölteni ppt "Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. Telefon: 06-1 463-2526 Telefax: 06-1 463-2547 Web: www.ittk.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések