Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMárton Molnár Megváltozta több, mint 10 éve
1
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar
2
Áruszállítási rendszerek 6. előadás
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
3
Az áruszállítási rendszerek főbb feladatai
Az alap-, a segéd-, az üzemanyagok, a félkész- és késztermékek, valamint a hulladékok helyváltoztatása a… kitermelés, a termelés, a felhasználás és a hulladékfeldolgozás helye között. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
4
Az áruszállítás végrehajtási lehetőségei
A vállalatok sajátjárműveikkel saját célra végzett szállítások; Fuvarozó (közlekedési és magánvállalkozók), és a szállítmányozó (speditőr) vállalatok által végzett szállítmányok. A közhasználatú fuvarozók (pl. MÁV, MAHART, HUNGAROCAMION) szolgáltatásait - díj ellenében - bárki igénybe veheti. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
5
Az áruszállítási feladatok főbb csoportjai a feladási és rendeltetési helyek egymáshoz viszonyított földrajzi elhelyezkedése szerint Áruszállítási feladatok Nemzetközi Interkontinentális Transzkontinentális Belföldi Távolsági Körzeti (regionális) Helyi (városi) Debreceni Egyetem Műszaki Kar
6
A szállítási láncok felosztása
Közvetlen (egytagú) szállítás (átrakás nélkül); Összetett (többtagú) szállítás (átrakással): Hagyományos megoldású szállítás (árukat vagy egységrakományokat raknak át): Kombinált szállítás (zárt konténert vagy magát a szállítójárművet rakják át). Debreceni Egyetem Műszaki Kar
7
Néhány tipikusnak tekinthető szállítási lánc elvi vázlata
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
8
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Összetett szállítás Az összetett szállítást végző szállítási láncok rendszerint háromtagúak, De nagy szállítási távolságra történő interkontinentális, nemzetközi szállításoknál több tagú szállítási láncok is előfordulhatnak (pl. közúti elfuvarozás - vasúti szállítás - tengeri szállítás - közúti elfuvarozás.) Debreceni Egyetem Műszaki Kar
9
Integrált szállítási (logisztikai) lánc
Egységes anyagáramlási rendszerré összefogott a téráthidalási funkciót betöltő üzemi belső szállítás (anyagmozgatás) és a külső szállítás, valamint az idő-áthidalási funkciót betöltő üzemi belső szállítás (anyagmozgatás) és a külső szállítás, valamint az idő-áthidalási funkciót betöltő tárolás (JIT-elvű anyagellátás). Debreceni Egyetem Műszaki Kar
10
Forgalomszervezési megoldások:
Közvetlen, Vonali, Gyűjtő, Elosztó. Ábrák a következő dián! Debreceni Egyetem Műszaki Kar
11
Forgalomszervezési eljárások a közlekedésben
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
12
Forgalomszervezési megoldások (1)
Közvetlen vagy direkt forgalom: egy feladó és egy címzett között egy fuvareszköz igénybevételével megvalósuló árutovábbítás, amely során a fuvarozásra kerülő árumennyiség állandó marad, tehát útközben fel- és lerakások nem történnek. Vonali forgalom: A feladási és a rendeltetési állomás között ugyanazzal a fuvareszközzel történik a helyváltoztatás. A küldemények kirakása és berakása az átrakodó helyeken valósul meg. A járművön ugyanazon a helyen, az egyes szakaszokon más-más küldeményt továbbítanak. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
13
Forgalomszervezési megoldások (2)
Árugyűjtő, áruterítő-rendszer: A fuvareszköz kiindulási és végpontja megegyezik. Az egyes megállóhelyeken – amelyek a gyűjtő-, ill. elosztópontok lehetnek – történik az áruk ki- és berakodása, közbenső tárolása. Szállítmányozói gyűjtőforgalom rendszere: Általában gyűjtőponttól gyűjtőpontig szervezett menetrendszerű forgalom, ahol a kiinduló ponton a szállítmányozók raktáraikban gyűjtik az árukat addig, amíg a darabárukból egy kocsirakomány mennyiség össze nem gyűlik. A gyűjtőpontok között döntően direkt forgalom keretében jut el az áru. Hub and spoke (csillagpontos vagy kerékagy-küllő) rendszer: így működnek a légi expressz-vagy gyorspostaszolgálatok (DHL, TNT, MPL). A cégek postai küldemények és áru eljuttatását vállalják meghatározott időpontig vagy idő előtt háztól-házig forgalomban. Az áruk útjának teljes szervezésével, önálló szerződéses és felelősségi háttérrel valósítják meg a lehetséges leggyorsabb árueljuttatást. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
14
Egységrakomány-képző eszközök
Szállítóládák, -rekeszek, -keretek; Rakodólapok: általános célú (800x1200 mm-es Euró-rakodólap); különleges célú (hordó szállító, tekercsszállító stb.; Konténerek (szállítótartályok): kiskonténerek (1-3 m3); közepes konténerek (3 m3-nél nagyobb, 20 lábnál kisebb); nagykonténerek (3 m3 -nél nagyobb és 20 láb vagy a feletti hosszúságú). Debreceni Egyetem Műszaki Kar
15
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
16
Hagyományos áruszállítási rendszerek
Vasúti-, Közúti-, Vízi-, Légi-, Csővezetékes-, Kombinált- áruszállítás Ide kellenek majd képek ezekről a pontokról Debreceni Egyetem Műszaki Kar
17
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Vasúti áruszállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar
18
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Vasúti áruszállítás A vasúti áruszállítás elsősorban nagy árumennyiségek (tömegáruk) viszonylag nagy távolságra való továbbítására alkalmazható előnyösen. A vasúti teherkocsik felosztása: általános célú (pöre, nyitott, fedett); speciális (élő állat-szállító; romlandó árut szállító, tartálykocsi mélyített rakfelületű kocsik, önürítő kocsik); kombinált szállításhoz alkalmazottak (pl. Ro-La kocsik). A vasúti teherkocsikat - ha azok a feladási helyen nem tesznek ki egy irányvonati mennyiséget - célszerűen ún. csomóponti rendszerbe szervezve továbbítják. Ennek lényege, hogy egy adott körzet kis forgalmú ún. vonali középállomásai (szatellitek) egy csomóponti állomáshoz kapcsolódnak, és azzal együtt egy csomóponti körzetet alkotnak. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
19
A csomóponti rendszer elve a vasúti áruszállításban
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
20
Vasúti áruforgalom lebonyolításának típusesetei.
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
21
Áruszállítási módok előnyei és hátrányai (1)
Vasúti Előnyei Hátrányai Nagy tömegű és kiterjedésű áru egyszerű továbbítása Kedvezőbb díjak Környezetkímélő Kiterjedt vasúthálózatok Menetrendszerinti gyakoriság, rögzített fuvarozási idő Konténeres és kombinált fuvarozási lehetőségek Zárt rendszerű forgalom, mely gyorsabb és biztonságosabb közlekedést biztosít Kötött pálya miatt nincs háztól-házig szállítás Rugalmatlan árkalkuláció Hosszabb továbbítási idő Kis távolságon gazdaságtalan Feladási ponthoz közeli elágazás vagy iparvágány szükséges Debreceni Egyetem Műszaki Kar
22
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
23
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
24
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Közúti szállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar
25
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Közúti szállítás Bár a közúti áruszállítás elsősorban a viszonylag rövid távú helyi és körzeti (regionális) forgalomban gazdaságos, számos előnye miatt azonban a távolsági (belföldi és nemzetközi) forgalomban is gyakran alkalmazzák. A közúti áruszállító járművek csoportosítása: tehergépkocsik általános célú (nyitott rakfelületű, zárt rakszelvényes); különleges célú (önürítő, önkirakodó, tartályos, hűtőgépes stb.); pótkocsik általános célú (normál rakfelületű, nyerges félpótkocsi); különleges (billenőszekrényes, trélerek, cementszállító, tejszállító, üzemanyag-szállító stb.); vontatók (normál kivitelű, nyerges kivitelű). Debreceni Egyetem Műszaki Kar
26
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Közúti szállítás A közúti szállítójárművek maximális méretei: legnagyobb szélességi mérete 2,5 m, legnagyobb magassági mérete 4 m, a szóló jármű legnagyobb hossza 12 m, a nyerges szerelvény legnagyobb hossza 16 m, a pótkocsis szerelvény legnagyobb hossza 18 m. A nemzetközi közúti forgalomban részletesen szabályozva vannak a megengedhető legnagyobb össztömegek. Ezek az előírások országonként eltérőek. Magyarországon a legnagyobb tengelyterhelés 10 t, a pótkocsis és nyerges szerelvények legnagyobb összgördülő tömege 38 t lehet. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
27
Áruszállítási módok előnyei és hátrányai (2)
Közúti Előnyei Hátrányai Kötetlen pálya Háztól-házig szállítás Konténerszállítás Gyors Elfogadható költségek Rugalmas díjszabás Fuvarozási szerződés Átrakás nélküliség Elfogadható kockázat Környezetszennyezés Magas energia és munkaerő igény Utak határállomások zsúfoltsága, szűk áteresztő képessége Visszfuvar nem mindig biztosított Út és vonal-engedélyezés Forgalmi korlátozások, balesetek Rakomány tömeg méret határai Rossz minőségű utak Debreceni Egyetem Műszaki Kar
28
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
29
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
30
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Vízi szállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar
31
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Vízi szállítás A vízi áruszállítást elsősorban tömegáru nagy távolságra történő továbbítására célszerű igénybe venni akkor, ha az áruk eljutási ideje viszonylag hosszú lehet. A vízi áruszállítás járműveinek felosztása: folyami hajók: vontató- és tolóhajók, uszályok (bárkák), önjáró áruszállító hajók ( szárazáru-szállító, folyékonyárú-szállító, különleges rakodású) tengeri hajók áruszállító hajók: folyékonyáru-szállítók (nyersolaj-szállító, gázszállító, vegyi anyag-szállító); hűtőhajók (gyümölcsszállító, hússzállító, stb.) kombinált forgalmat lebonyolító hajók: konténerhajók, komphajók, Ro-Ro hajók, bárkaszállító hajók folyami-tengeri hajók. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
32
Áruszállítási módok előnyei és hátrányai (3)
Tengeri Előnyei Hátrányai Nagy tömegű áru továbbítására képes Kedvező díjak Az áruknak megfelelő hajók bérelhetők Kombinált fuvarozás lehetősége A fuvarozásra feladott áruról az azt megtestesítő értékpapírt adnak ki (B/L) Hosszú fuvarozási idő Magas biztonsági költségek Magas csomagolási költség Kikötők távolsága Kisebb kikötők zsúfoltsága, nem megfelelően korszerű Debreceni Egyetem Műszaki Kar
33
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
34
Áruszállító hajókra vonatkozó koncepciók
A hajók térfogatának mérőszámait az Oslói Egyezmény szerint BRT -ben (bruttó regisztertonnában) és NRT-ben (nettó regisztertonnában) adják meg (1 regisztertonna = 100 köbláb = 2,83 m3. NRT a tiszta térfogat jelenti. A hajók hordképességét dwt-ben adják meg, a dwt (deadweigh all told) hordképesség az a tonnában kifejezett tömeg, amit a teljesen felszerelt, üres, üzemkész állapotban levő hajó, a nyári merülésvonaláig merülve fel tud venni. Magyarország folyami hajózás szempontjából legfontosabb vízi útja a 2860 km hosszú, nyolc országot összekötő Duna. A Duna-Majna-Rajna. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
35
Szabványos konténerek
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
36
Vízi szállítás Ezért célszerű az áruszállító hajókra vonatkozó szabályokat betartani! Debreceni Egyetem Műszaki Kar
37
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Légi áruszállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar
38
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Légi áruszállítás A légi áruszállítást elsősorban akkor célszerű igénybe venni, ha kis mennyiségű, tömegegységre nagy értelmű árukat kell nagy távolságra, sürgősen eljuttatni. Ilyen áruk pl. a gyorsan romló áruk (pl. primőr gyümölcsök, zöldségek, vágott virág), az élő baromfi (pl. naposcsibe) sürgősen beszerezhető pótalkatrészek, gyógyszerek, ékszerek, szőrmék stb. A légi áruszállítás járműveinek csoportosítása: merevszárnyú repülőgépek az utasforgalomból kivont, a légi áruszállítás céljaira átalakított személyszállító gépek; személy- és áruszállításra is alkalmas repülőgépek; kifejezetten áruszállítási célra kifejlesztett ún. áruszállító repülőgépek. forgószárnyú repülőgépek (helikopterek). Debreceni Egyetem Műszaki Kar
39
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Légi áruszállítás A légi áruszállításra különleges konténereket alakítottak ki. A légi áruforgalom menetrend szerinti (vonal-) járatokkal vagy áruszállító különjáratokkal (charter járatokkal) bonyolítható le. A légi áruszállításban különösen nagy ( kb. 40%) a kis "(20 kg alatti) küldemények aránya. A sürgős kis küldemények háztól-házig szállításával erre szakosodott expressz szállító vállalatok (pl. TNT, DHL) bízhatók meg. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
40
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Konténerek és félkonténerek, valamint rakodólapos rakományok továbbítására egyaránt alkalmas áruszállító repülőgép Debreceni Egyetem Műszaki Kar
41
Áruszállítási módok előnyei és hátrányai (4)
Légi Előnyei Hátrányai Gyors Nagyfokú biztonság Alacsony biztosítási díj Magas fuvardíj Szigorú méret- és súlykorlátozás Veszélyes anyagok fuvarozásának tilalma Környezetszennyezés Debreceni Egyetem Műszaki Kar
42
Csővezetékes áruszállítás
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
43
Csővezetékes áruszállítás
Rövid szállítási távolságok esetén az áruk mozgása az enyhe lejtésű csővezetékben a gravitációs energia hatására jön létre, nagy szállítási távolságok esetén helyhez kötött szivattyúkkal, illetve légszállítógépekkel segítik elő a mozgást. Viszonylag rövid távú helyi szállításra is alkalmazzák pl. a közművek a települések víz-, illetve gázellátásának biztosítására, vagy pl. erőművekben pernye, salak, vagy cukorgyárakban cukorrépa, répaszelet szállítására. Nagy távolságra elsősorban energiahordozók (pl. kőolaj, kőolajtermékek, földgáz) szállítására célszerű alkalmazni, folyamatos szállítási igény esetén. (Barátság II, Adria vezeték, Testvériség vezeték). Debreceni Egyetem Műszaki Kar
44
Csővezetékes áruszállítás
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
45
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Kombinált szállítás A kombinált szállítás esetén egy szerződés keretében két vagy több közlekedési alágazat (vasúti, közúti, vízi úti, légi) vesz részt egy adott szállítási feladat megoldásában, az áru egy szállítási egységben jut le a feladótól a címzettig. A kombinált szállítás célja a különböző közlekedési alágazatok olyan együttműködésének megvalósítása, ami a szállítási láncok kialakításakor az egyes közlekedési alágazatok előnyeinek egyesítését lehetővé teszi, a hátrányok egyidejű kiküszöbölésével. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
46
A kombinált áruszállítási rendszerek csoportosítása
Konténeres szállítási rendszer; Tágabb értelemben vett huckepack szállítási rendszer, amelynél az egyik közlekedési alágazat szállítójárművein továbbítják a másik közlekedési alágazat szállítójárműveit. A tágabb értelemben vett huckepack szállítási rendszer felosztása: közúti/vasúti, közúti/vízi (Ro-Ro; Roll on- Roll off); vasúti/vízi (Ro-Ro); folyami/tengeri (Si-So; Swimm in-Swimm aut) Környezetvédelmi okok miatt is törekszenek a közúti szállítás visszaszorítására. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
47
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
A kombinált szállítás A kombinált szállítás fő előnye az optimális közlekedési munkamegosztás megvalósításán túlmenően az, hogy integrált szállítási (logisztikai) láncok kialakítását teszi lehetővé. A kombinált fuvarozás - a közúti szállítással való árversenyben - csak kb km-nél nagyobb szállítási távolságok esetén tud előnyt szerezni (tranzitforgalom, export-import áruforgalom) . A kombinált forgalom termináljai a helyi és/vagy a körzeti, valamint a távolsági áruszállítást lebonyolító közlekedési alágazatok (pl. vasút-közút, vasút-viziút) kapcsolódási helyei. A kombinált forgalom termináljait célszerűen a logisztikai/áruforgalmi központokba telepítik, illetve gyakran a kombiterminálokat fejlesztik tovább logisztikai/áruforgalmi központokká. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
48
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Kombinált szállítás A konténeres szállítás valamennyi közlekedési alágazatban megvalósítható. A Nemzetközi Szabványosítási Szervezet (ISO) által szabványosított ún. 20 lábas (1 C típusú) konténer befoglaló méretei 2438x2438x6058 mm, legnagyobb bruttó tömege kg. Ezek szállítására általános rendeltetésű vasúti kocsik közül az alacsony oldalfalú pőrekocsik vagy a normál pőrekocsik használhatók. A nagykonténerek közúti szállításához egyaránt alkalmazhatók a normál rakfelületű és a speciális alvázkeretű közúti járművek is. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
49
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Kombinált szállítás Az IS0 konténereket az alvázhoz kell kapcsolni, forgóreteszek alkalmazásával. Egyes közúti szerelvények 20 láb hosszú konténerek fel- és lerakodására hidraulikus oldalrakodó berendezéssel is el vannak látva. Az átrakási feladatok megoldására a leggyakrabban sínpályához kötött konténerbakdarukat, teleszkópos mobil rakodógépeket vagy konténermozgató nyeregkocsikat használnak. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
50
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
A Ro-La rendszer A Ro-La rendszer (Rollende Landstrasse = gördülő országút) lényege: A tehergépkocsik (nyerges szerelvények) homlokrakodón át felhajtanak a kis átmérőjű kerekekkel ellátott, alacsony rakfelületű vasúti kocsikra. A célállomáson a közúti járművek hasonló módon "saját keréken" gördülnek le a szerelvényről. A vasúti szállítás közben a gépkocsivezetők a szerelvényhez kapcsolt személykocsiban (hálókocsiban) utaznak. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
51
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
A Ro-La rendszer A rendszer előnye, hogy: nem igényli a közúti járművek különleges kialakítását, valamint, hogy egyszerű és gyors a fel- és lehajtás. Hátrányként említhető: a különleges vasúti kocsik nagy beszerzési költsége, a kis kerékátmérő miatti kedvezőtlen tulajdonságok, valamint a szállított tehergépkocsik vagy nyerges vontatók nagy holt tömege. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
52
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
A Ro-La rendszer A kombinált szállítás esetében a legnagyobb hátrányt a viszonylag nagy átrakási és termináli költségek jelentik, amelyek az összes szállítási költség felét is kitehetik. EU-szinten ezért arra törekszenek, hogy ezeket a költségeket új átrakási technológiák alkalmazásával csökkentsék. Magyarország 1992-ben kapcsolódott be a Ro-La forgalomba. Debreceni Egyetem Műszaki Kar
53
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
A Ro-La rendszer Debreceni Egyetem Műszaki Kar
54
Speciális anyagmozgató eszközök
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
55
Konténerek átrakása vonatról kamionra és repülőre
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
56
Összefoglaló: (Áruszállítási rendszerek)
Forgalomszervezési megoldások Hagyományos áruszállítási rendszerek: Vasúti-, Közúti-, Vízi-, Légi-, Csővezetékes-, Kombinált áruszállítás Ro-La rendszer Debreceni Egyetem Műszaki Kar
57
Köszönöm figyelmüket! Viszont látásra!
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.