Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEgon Jónás Megváltozta több, mint 10 éve
1
A pedagógusok szakmai továbbfejlődésének nemzetközi tapasztalatai Sági Matild OFI XI. Országos Neveléstudományi Konferencia ELTE, Budapest 2011. november 3-5
2
A pedagógusok szakmai továbbfejlődése az oktatási rendszer, és a pedagóguspálya egészének tükrében
3
Az oktatás minősége és a pedagógusok Mi befolyásolja a gyerekek iskolai teljesítményét? (Pisa adatokra, kompetencia-mérésekre alapozott kutatási eredmények: Hanushek, Kain, Rivkin, Darling-Hammond, Vignoles, …) A család szerepe a legfontosabb Az iskolán belüli drága megoldások nemigen hatnak Az iskolán belül a TANÁR A LEGFONTOSABB! McKinsey elemzés 2007: „Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?" A megfelelő emberekből legyenek a tanárok A tanárképzés valóban eredményes oktatókká képezzen A rendszer a lehető legjobb színvonalú oktatást nyújtsa minden gyermek számára. OECD 2006: „A tanárok számítanak!”
4
Oktatási rendszerek fejlesztési területei ( 2. McKinsey jelentés ) Gyengéről megfelelőre Megfelelőről jóra Jóról magas színvonalúra Magas színvonalúról kiemelkedőre Alapvető írás- olvasási és számolási készségek elérése Intézményi- szervezeti alapok kialakítása A pedagógus hivatás megerősítése Szakértői együtt- működésre és innovációra épülő tovább- fejlődés FEJLESZTÉSI FÁZIS KIEMELT FEJLESZTÉSI TERÜLET
5
Mitől függ a tanári munka minősége? A rekrutációtól A tanárképzés minőségétől A pályakezdők „betanításától” Attól, hogy hosszú távon (is) mennyire vonzó a tanári pálya A fizetés számít A tanári pályaív (oktatáson belüli karrier lehetőségek, önmegvalósítási lehetőségek) legalább ilyen fontosak Munkafeltételek, iskolai légkör, tanítási környezet Képzés, továbbképzés, hivatásbeli-szakmai fejlődési lehetőségek rendszerétől „Tanuló közösség” A tanári munka minőségének értékelésétől, visszacsatolásától, az ehhez kapcsolódó jutalmazási és támogatási rendszertől Személyre szabott, egyéni támogatás, az adott célkitűzésnek, az adott helyzetnek leginkább megfelelő „optimális keverék” Iskolavezetéstől
6
A pedagógusok szakmai továbbfejlődését az oktatási rendszer, és a pedagóguspálya egészének összefüggésrendszerében kell vizsgálni
7
A megvalósulás
8
Kutatások A Társadalmi Megújulás Operatív Program 3.1.1 számú, „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” című kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” című kiemelt projekt (Megvalósítók: Oktatáskutató és Fejlesztő intézet és Educatio Kft) „A tanárok alkalmazásával, bérezésével, szakmai fejlődésével kapcsolatos politikák követése” című elemi projekt Félig strukturált interjúk, 2010 Pedagógusok (32 fő), iskolaigazgatók (32 fő), továbbképző intézmények vezetői (21 fő), helyi oktatásirányítók (9 fő) OECD nemzetközi tanár kutatás (TALIS) 23 résztvevő ország (Ausztrália, Ausztria, Belgium (Fl.), Brazilia, Bulgária, Dánia, Észtország, Magyarország, Izland, Írország, Olaszország, Korea, Litvánia, Malajzia, Málta, Mexikó, Norvégia, Lengyelország, Portugália, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Törökország) Standardizált kérdőíves adatfelvétel, 2008 ISCED 2 szinten tanító tanárok és iskolavezetők –Igazgatói és tanári kérdőív, –Országonként 200 iskola, iskolánként 20 pedagógus (+ az iskolavezető)
9
A továbbképzések célkitűzései (OECD „A tanárok számítanak” (2005) és „Building a High- Quality Teaching Profession (2011)) Szakpolitikai vagy oktatáspolitikai reform megvalósításának elősegítése Új feladatok ellátásához szükséges új típusú készségek, kompetenciák kialakítása és megszilárdítása Az iskola speciális igényeire, az intézmény szakmai tevékenységének fejlesztésére irányuló intézmény-orientált szakmai továbbfejlődés („Tanuló közösség”) A pedagógusok egyéni szakmai továbbfejlődési igényei („Élethosszig tanulás”) Információk és jó gyakorlatok cseréje pedagógusok között, illetve pedagógusok, és egyéb oktatási szakemberek között A gyengén teljesítő pedagógus támogatása abban, hogy eredményesebb tanárrá fejlődjenek.
10
A célok megjelenése Minden érintettnek meggyőződése, hogy a tanárok folyamatos szakmai fejlődésére szükség van A pedagógusok szeretnek tanulni, folyamatosan továbbképzik magukat DE: A legtöbb tanár nem tudja pontosan megfogalmazni, hogy milyen témakörű, típusú szakmai fejlesztésre lenne szüksége Az iskolavezetők többségének nincs különösebb koncepciója az intézményi vagy egyéni szintű szakmai továbbfejlődés fő irányáról A fenntartók többsége nem érzi magát szakmailag kompetensnek A vizsgálat idején nem volt észlelhető magasabb szintű oktatáspolitikai koncepció Nincs kapcsolat az értékelés és a szakmai továbbfejlődés között
11
A rendszer mégis működik…
12
A szakmai fejlesztésekben való részvétel az elmúlt 18 hónapban, % Forrás: TALIS 2008 A hagyományos képzési formák dominanciája A tanuló közösségek koncepciójára épülő szakmai továbbfejlesztési módszer lassú, ám a nemzetközi trendektől lényegileg nem elmaradó mértékű.
13
A szakmai továbbképzésen való részvétel akadályai, % Forrás: TALIS 2008 Programokban nincs hiány Financiális korlátok ott, ahol: —Igény van a képzésre, —De ezt nem tudják pályázati forrásból finanszírozni —Mert az iskola számára az adott cél- pályázati forrás nem elérhető
14
Szervezeti-financiális keretek és hatásuk Az iskoláknak, és a legtöbb fenntartóknak nincs apparátusa a pályázati adminisztrációhoz Nincs a rendszerben olyan segítő szervezet, amely érdek-semleges módon támogatná az iskolák és fenntartók pályázati tevékenységét Kettős finanszírozás: –Normatív támogatás – egyéni és iskolai szintű célok –Pályázati források – központi stratégiák Normatív:Pályázati: Max. 3,4 milliárd Ft/év több 10 milliárd Ft A pályázati források dominanciája KÖVETKEZMÉNY: A továbbképzéseket végző, többségükben profit-orientált cégek kiléptek a szolgáltatói szerepkörből, pro-aktív résztvevői lettek a rendszernek. Az alapvetően szakmai jellegű döntéseket más – nem szakmai – érdekek, szempontok is jelentősen befolyásolhatják.
15
Minőségbiztosítás? Nincs külső szakmai kontroll A belső szakmai kontroll esetleges, egyéni tényezők függvénye A „vevő-elégedettség” mérése csak formalitás Nincs nyilvánosság és transzparencia Van viszont „pályázati tanácsadás” KÖVETKEZMÉNY: A pedagógusok és iskolák informális úton tájékozódnak és döntenek a továbbképzésekről Még határozott továbbképzési célkitűzés esetén sem lehetnek biztosak abban, hogy a legjobb szolgáltatást választották Így a piaci minőségbiztosítási mechanizmusok (a legjobbak megerősödnek, a gyengék kihullanak) sem működnek
16
Összegzés Elvileg a rendszer jól szolgálná az egyéni, iskolai és országos fejlesztési célkitűzések összehangolását: –A normatív támogatásból finanszírozott szakmai továbbfejlesztések az autonóm az intézményi és egyéni fejlesztési célok szolgálatában állhatnak –A tematikus pályázatok az országos szintű szakpolitika továbbképzési stratégiai megvalósulásának terepei lehetnek A gyakorlati megvalósításból kimaradt az eredetileg tervezett minőségbiztosítás, nyilvánosság és transzparencia Súlyos aránytalanság van a két pillér között Az elemek közti koherenciát a mára jócskán felpuhult szabályozás újragondolásával lehet csak megteremteni.
17
Dia címe Köszönjük a figyelmet! Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet matild.sagi@gmail.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.