Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
2
válasszunk tanácsadót?
Miért, mikor és hogyan válasszunk tanácsadót?
3
A szobor benne van a kőben, csak ki kell bontani belőle!
Michelangelo Buonarotti SZMT tagja
4
Dr. Magura Ildikó – egyetemi adjunktus
Baky Károly – pszichológus Cserey Miklós – szervezeti tanácsadó
5
Miért és mikor kell szervezetfejlesztés?
A változás 4EL modellje A szervezetfejlesztés (OD) fogalma A sikeres szervezetfejlesztés feltételei
6
A változás 4EL modellje Ellenállás Elégedetlenség a jelennel
Minden változással szemben fellép, hiszen a biztonságra, a bizonyosra, a stabilitásra szükségünk van. Elégedetlenség a jelennel A felismert, tudatossá és közössé tett elégedetlenség a változás szükséges feltétele és indítómotorja lehet. Elképzelt (vonzó) jövő A szervezet egészében elterjedt és ismert vonzó célnak, az elérni kívánt jövőképnek, amellyel azonosulni tudnak az emberek, óriási ereje van. Első lépés Amikor a pozitív jövőkép a „fiókban marad”, azaz hiányzik a részletekbe menő, lebontott cselekvés, akkor a változás elmarad.
7
Ellenállás<Elégedetlenség*Elképzelt jövő*Első lépés
A változás 4EL modellje Ellenállás<Elégedetlenség*Elképzelt jövő*Első lépés A változás bekövetkezik, ha a három jobb oldali tényező összhatása nagyobb, mint az Ellenállás. Ha bármelyik tényező gyenge, ill. hiányzik, akkor az Ellenállás megakadályozhatja az elmozdulást. Az Elkötelezettség növelhető, ha a tényezők nyílt információáramlással, együttműködő légkörben, közösen, egy szervezetet átfogó folyamatban alakulnak ki.
8
A szervezetfejlesztés (OD) fogalma
Beckhardt szerint: „A szervezetfejlesztés tervszerű, a szervezet egészére kiterjedő, és felülről szervezett törekvés, amely a szervezet hatékonyságának és életképességének növelését célozza a szervezeti „folyamatokra” való tervszerű beavatkozás útján, magatartástudományi ismeretek felhasználásával.”
9
A sikeres szervezetfejlesztés feltételei
stratégiai pozícióban lévő személy(ek) a probléma őszinte feltárását kívánja(ák), megvan a készség arra, hogy szembenézzenek a tényleges helyzettel, az erre vonatkozó adatokat fölhasználják ennek megváltoztatására, ennek valaki az élére áll (tanácsadó, kulcspozícióban levő funkcionális vezető), a tanácsadók és a funkcionális vezetők együttműködnek a probléma megvizsgálásában, megvan a készség bizonyos kockázat vállalására, új formák, kapcsolatok kipróbálása érdekében, realisztikus, hosszabb időtartamban gondolkodnak.
10
Miért és mikor válasszunk tanácsadót?
A külső tanácsadó sajátosságai A tanácsadó alapkompetenciái Tanácsadók igénybevételének tipikus esetei
11
A külső tanácsadó sajátosságai
Szervezetfejlesztési tanácsadó - szervezeten kívüli szakember - kezdeményezi, ösztönzi, vagy elősegíti a programot A külső tanácsadó előnye más szemszögből, tárgyilagosabban lát, független a szervezet jutalmazási, hatalmi rendszerétől, problémák esetén érdekelt a változtatás folytatásában
12
A tanácsadó alapkompetenciái
Képes felmérni, elemezni és értékelni az ügyfél jelenlegi helyzetét és ehhez kapcsolódóan felépíteni a tanácsadási folyamatot. Képes az ügyféllel közösen a kívánatos jövő meghatározására. Képes az ügyfél munkatársaival együttdolgozva a kívánt jövő érdekében szükséges változások bevezetésére és a folyamatos fejlesztésre. Képes a tanácsadói és változási folyamat és fejlődés értékelésére. Képes a legújabb tanácsadói piaci követelményeknek megfelelni és azok szerint fellépni. Képes az ügyféllel a megfelelő és hiteles kapcsolat kialakítására. Képes elsajátítani a speciális tanácsadói feladatok ellátásához szükséges személyes és professzionális készségeket.
13
Tanácsadók igénybevételének tipikus esetei
A vállalattal való azonosulás elősegítése, kialakítása. Az együttműködés fejlesztése szervezeti egységek, vezetők, egyének között. Jövőtervezés, változtatási irányok kiválasztása és segítség a változtatás véghezvitelében. Beruházás kapcsán a beruházást lebonyolító team menedzselése, az új szervezeti működés beindításának elősegítése. Elmérgesedett konfliktusok kezelése. Valamilyen konkrét szervezeti változáshoz az emberek mozgósítása. Nagy gazdasági bajok esetén – „hátha ez segít”. Széthúzás a vállalat különböző részlegei között.
14
Tanácsadók igénybevételének tipikus esetei
Új vezető a szervezet élén és szeretne összerázódni a stábjával. A megváltozott környezeti feltételekhez való sikeres alkalmazkodás elősegítése. A szervezet egészének céljait, érdekeit az egyes részlegek alárendelik saját, szűkebb céljaiknak. „Szeretnék valami újat, korszerűt, ami egy kicsit feldobja a társaságot.” Különböző vezetői készségek fejlesztésének igénye vezetők és utánpótlásuk részére.
15
A tanácsadói etika A szervezetfejlesztés értékei, alapfilozófiája
A Szervezetfejlesztők Magyarországi Társasága (SZMT) által összeállított követelményrendszer
16
A szervezetfejlesztés értékei, alapfilozófiája
Az ember tisztelete Bizalom és támogatás A hatalom kiegyenlítődése Ütköztetés Részvétel
17
A tanácsadói etika A tanácsadó az ügyfél érdekeit mindenkor a saját érdekei elé helyezi. A tanácsadó csak olyan feladatra vállalkozik, amelynek szakszerű és magas szintű elvégzéséhez megvan az alapvető felkészültsége. A tanácsadó nem vállal közreműködést olyan esetben, amikor tárgyilagosságát bármi befolyásolhatja. A tanácsadó ügyfeleire vonatkozó minden információt szigorú titoktartással kezel. A tanácsadó és az ügyfél közötti kapcsolatot általában szerződés szabályozza. A tanácsadó és annak alkalmazottai nem fogadhatnak el az ügyféltől olyan juttatást, amelyet a szerződés nem tartalmaz. A tanácsadó feladatának végzése során szorosan együttműködik az ügyféllel.
18
A tanácsadói etika A tanácsadó nem titkolja el feladatának teljesítése során alkalmazott módszereit az ügyfél személyzete előtt. A tanácsadó nem térhet ki ajánlásai megvalósításában való közreműködés elől. A tanácsadó nem csábítja el és nem alkalmazza ügyfelének dolgozóit a munka befejezése után egy éven belül. A tanácsadók a piaci verseny során egymást tiszteletben tartják és közösen munkálkodnak a szakma tekintélyén. Egyazon ügyfélnél azonos feladatot („versenyfeladat”) két vagy több tanácsadó cég csak egymás tudtával vállal. Egyazon ügyfélnél különböző feladatokon dolgozó tanácsadók egymással felveszik a kapcsolatot és rögzítik az esetleges érintkezési pontokat. Egymás munkáinak felülvizsgálatát, véleményezését csak egymás tudtával vállalják.
19
Hogyan válasszunk tanácsadót?
Amit reálisan elvárhatunk A megszerezhető tudás Amitől nekünk a legmegfelelőbb Az igényanalízis
20
Amit reálisan elvárhatunk
Korszerű célok Korszerű ismeretek Korszerű módszerek Referenciák Több éves tapasztalat Sokféle tudású szakértő
21
A megszerezhető tudás Hogyan legyünk, váljunk, csináljuk…?
A kertész és a fa ültetés Descartes matematikája és filozófiája A teljesség és a rész kapcsolata
22
Amitől nekünk a legmegfelelőbb
tudjuk meg, hogy mi van a fekete dobozokban a vízvezeték szerelő és a házamat, lakásomat tervező mérnök nem szabad összekeverni a kettőt
23
Az igényanalízis Megoldás vs. támogatás
A saját, emberi problémáimra adjon választ A minta minden körülmények között meghatározó Együttműködés nélkül nem megy
29
Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezdd,
hogy fát gyűjtesz, felvágod a deszkákat és kiosztod a munkát, hanem a férfiak vágyát ébreszd fel, a nagy és határtalan tenger iránt. Antoine de Saint-Exupèry
30
megtekinthető és letölthető
A teljes slide-show megtekinthető és letölthető oldalon
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.