Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit
2
ÉLETKOR TARTALMAZ Biológiai szempontok: az élő szervezetek születnek és meghalnak. Közben fejlődnek és visszafejlődnek. Mindez genetikai program alapján.
3
ÉLETKOR TARTALMAZ Társadalmi és pszichológiai szempontok:
Életkori feladatok Kognitív többlet: nyereség-veszteség kettőse pl.nyelv/beszédtanulás/ összeköt és elválaszt, új perspektívákat nyit, de a szavak előtti /beszéd előtti/ idő tapasztalati teljessége szavakkal nem kifejezhető /veszteség/
4
KRÍZIS Görög eredetű, jelentése:”fordulópont az események rendjében”
Erikson: A krízisnek lehet regresszív és progresszív kimenetele.
5
KRÍZISEK,FORULÓPONTOK
6
Születés Intrauterén élet „Nem akart megszületni”
„Nagyon gyorsan született meg” Nehéz elengedés
7
Gyakori pszichodinamikai összefüggés ezen jelenségek és a probléma mintázata között.
8
2 hónapos kor Az első 2 hónap tekinthető kritikus időszaknak.
Vegetatív változások során megy át a gyermek 2 hónapos korukra megnyugszanak
9
8-36 hó szeparáció,individuáció
Leválás és kötődés kettőssége Autonómiára törekvés és intimitásra való képesség Közelség, távolság beállítása / újraközeledési krízis hó / Az identitás tudat kezdetei
10
Nehézségek az újraközeledési krízis idején
A gyerek túl messzire megy, vagy nem megy Nem fogadják visszatéréskor a regressziót Testvérszületés Szeparációs helyzetek / kórház, külön nyaralás, bölcsőde…/ Megoldása, ill. megoldatlansága később visszaköszön
11
Óvodába kerülés 3-4 éves kor
Ödipális krízis / kezdeményezés, bűntudat / Szeparációs szorongás A kor megoldása, ill. megoldatlansága később visszaköszön
12
Iskolába kerülés latencia időszaka /?/
Az ösztönkésztetések nyugalma/?/ Teljesítmény és csökkentértékűség Kritikai érzék erősödése Keményen vett szabályok
13
Serdülőkor
14
10 éves kortól: prepubertás
évig: pubertás /?!/ Feladatok: szülőkről való leválás identitás megtalálása pálya és párválasztás A serdülőkor jelentősége Beavatás, rítusok
15
Anna Freud 4 féle tipikus elhárítási módot ír le
Érzelmeit hirtelen visszavonja családtagjairól és egy családon kívüli személyre viszi át / különbözőség! / Érzelmeit ellentétükbe fordítja /trónfosztás/ Érzelmeit saját magára vonja vissza /narcisztikus regresszió/ Ellenáll a serdülés lelki folyamatainak, a valóság követelményeit elutasítja, saját fantáziavilágban él.
16
Moses Laufer vészjelei
Annyira ragaszkodik a gyermekkori magatartásmódokhoz, hogy az már akadályozza törekvését a felnőtt viselkedésre./ gondozás utáni vágy / Viselkedése túlságosan merev / fél az ellazulástól, érzésektől, gondolatoktól / Szociális kapcsolatai gyermekkori viszonyait rögzítik / gyámolító baráti kapcsolatok /
17
Moses Laufer vészjelei
Nem tud a szülőkről leválni, kortársak felé fordulni Nem képes adekvát érzéseket érezni, kifejezni Mások viselkedésének rossz értelmezése / paranoid érzések / Bénító gondolatok gátolják / testi betegségek, megőrülés /
18
Moses laufer vészjelei
Beállítottsága a jövőhöz problematikus / ábrándozás vezérli, képességeit nem ítéli meg reálisan / Úgy érzi, cselekedeteit nem maga határozza meg, hanem irányítják / belső késztetéseit külsőként érzékeli /
19
Nagykorúság 18 éves kor jelentősége Érettségi-érettség/ !? /
Menni-maradni? Dolgozni-tanulni?
20
18 éves kor után 18-30 év:pályaválasztás, párválastás, fészekrakás
30-33 év: „krisztusi”kor Hol tartok? 40 év: középkorba lépés 40-50 év: középkorúak krízise / klimax, kapuzárási pánik / 50-60 év: fiatal öregkor Nyugdíj ketdete Jó öregkor/t/ kívánok mindenkinek!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.