Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Infrastrukturális fejlesztések a magyar –szlovák határszakaszon

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Infrastrukturális fejlesztések a magyar –szlovák határszakaszon"— Előadás másolata:

1 Infrastrukturális fejlesztések a magyar –szlovák határszakaszon 2014-2020
Szécsény, október 2. Határmenti kapcsolataink fejlesztésének irányai Dr. Egyházy Zoltán főosztályvezető EU Projekt Koordinációs Osztály Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ

2 Infrastrukturális fejlesztések a magyar –szlovák határszakaszon 2014-2020
Szécsény, október 2. Határmenti kapcsolataink fejlesztésének irányai Dr. Egyházy Zoltán főosztályvezető Projekt Koordinációs Osztály Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ

3 Közúti kapcsolatok sűrűsége egyes nyugat-európai országoknál
Határszakasz Meglévő kapcsolatok számából adódó sűrűség német - francia 4 km francia - luxemburgi német - dán 3,5 km belga - holland 2 km belga - francia 1,5 km Infrastrukturális fejlesztések a magyar –szlovák határszakaszon VIII. Határok nélküli partnerség október 2. Szécsény

4 Közúti kapcsolatok Magyarország határszakaszain
Határszakaszok hossza (km) Jelenlegi kapcsolatok száma (db) Meglévő kapcsolatokból adódó sűrűség magyar-szlovák 645 32 20 km magyar-ukrán 135 5 27 km magyar-román 448 10 45 km magyar-szerb 164 6 magyar-horvát 352 7 50 km magyar-szlovén 100 9 11 km magyar-osztrák 349 31 összesen / átlag 2193 22 km

5 A projekt célja: A határ semmiféle fizikai akadályt ne jelentsen a két ország közötti személy- és áruforgalom számára! projekt generálás a programozási időszakra a Nemzeti Közlekedési Stratégiához (NKS) leghatékonyabban illeszkedő projektek kiválasztása a szomszédos országok közötti főbb közlekedési folyosók és az azokhoz kapcsolódó mellékúthálózat fejlesztési lehetőségeinek feltárása, előkészítése a valaha működő közlekedési vonalak helyreállítása, a jelenlegi forgalomra történő hatásának felmérése a jelenleg egymástól elvágott határvidékek gazdasági-közlekedési integrációjának elősegítése a határ menti régiók gazdasági kapcsolatainak helyreállítása, a gazdasági „vérkeringés” felpezsdítése (bővülő munkavállalás mindkét irányban, közös fejlesztések, vállalkozások fellendülése) a határ menti kulturális együttműködések és közösségi kapcsolatok erősítése, fejlesztése szociális helyzet javítása (kisebb elvándorlás, nagyobb gyerekvállalási hajlandóság, elnéptelenedés lassulása, leszakadó, ill. leszakadt népességek helyzetének javítása)

6 Státuszjelentés HU-UA: KÖZOP 3.5.0-09-11-2012-0025
TSZ megkötése: március 7. VSZ megkötése december 20. HU-SK: KÖZOP TSZ megkötése: október 18. VSZ megkötése július 12. HU-A: KÖZOP TSZ megkötése: március 7. VSZ megkötése: március 28. HU-RO: KÖZOP TSZ megkötése: október 18. VSZ megkötése július 13. HU-SLO: KÖZOP TSZ megkötése: május 18. VSZ megkötése: november 29. HU-HR: KÖZOP TSZ megkötése: május 17. VSZ megkötése: december 1. HU-SRB: KÖZOP TSZ megkötése: május 18. VSZ megkötése: november 29.

7 Ütemterv

8 Tervezési mérföldkövek
I. Átfogó megvalósíthatósági tanulmány I. fázis és priorizált lista (2 x 15 km-es határsávban) A műszaki vázlattervek alapján: A műszaki megvalósíthatóság igazolása A beruházási költségek meghatározása A megvalósíthatósági kockázatok feltárása II. A közúti kapcsolatok kiválasztása megvalósíthatósági tanulmány szintű kidolgozásra a priorizált lista alapján Társadalmi hatékonyság Kockázati sorrend III. Rész-megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése NFÜ útmutató és KTSZ szerint IV. Átfogó megvalósíthatósági tanulmány II. fázis és cselekvési tervjavaslat kidolgozása V. Cselekvési tervjavaslat társadalmi és bilaterális egyeztetése, véglegesítése

9 Tervezési mérföldkövek: Magyar - Osztrák határszakasz
I. A magterületre vonatkozó (2 x 15 km-es határsávban, de min. Burgenland tartomány területe) átfogó megvalósíthatósági tanulmány készítése II. A kiválasztott 20, de max. 25 db projektre rész megvalósíthatósági tanulmány készítése (Szándéknyilatkozat Magyarország és Burgenland közlekedési kapcsolatainak fejlesztésére, július 17., Győr) III. A további max. 30 db projektre rész megvalósíthatósági tanulmány készítése IV. Az összesen 50 db rész megvalósíthatósági tanulmányra vonatkozó Cselekvési Terv javaslat V. Cselekvési Terv egyeztetése, véglegesítése VI. Megvalósíthatósági tanulmány készítése a Funkcionális Régióra a rész megvalósíthatósági tanulmányok készítésével párhuzamosan (VI.1.) Helyzetfeltárás (VI.2.) Közlekedési ágazati döntés előkészítő tanulmányok készítése (VI.3.) Intézkedési Terv elkészítése (VI.4.) Intézkedési Terv egyeztetése, véglegesítése

10 A „Funkcionális Régió” lehatárolása
A vizsgálati területnek min. Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye, Zala megye területét, Burgenland tartományt, Szlovéniában a Muravidéket (Pomurska régió), Horvátországban Muraköz megyét (Medimurska zupanija), Szlovákiában a Pozsonyi járást és a Szenci járást (Pozsonyi kerületet), valamint a Dunaszerdahelyi járást (Nagyszombat kerületet) kell tartalmaznia.

11 Az elmúlt időszak fontosabb politikai eseményei
Szlovák – Magyar keretegyezmény, február 27., Pozsony Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Ján Figeľ szlovák közlekedési, építésügyi és regionális fejlesztési miniszter keretegyezményt írtak alá az államhatáron átvezető közutak forgalmi jellegéről, amelyet Magyarországon a évi XXIV. törvény törvényerőre emelt.

12 Az elmúlt időszak fontosabb politikai eseményei
Magyar – Szlovák közös nyilatkozat , október 2., Pilisszentkereszt Közös nyilatkozat a közlekedési kapcsolatok fejlesztéséről, amely megerősítette a korábbi, februári megállapodást.

13 Az elmúlt időszak fontosabb politikai eseményei
Szlovén – Magyar keretmegállapodás, november 26. Ljubljana Az államhatáron átvezető közúti kapcsolatok fejlesztéséről.

14 Az elmúlt időszak fontosabb politikai eseményei
Magyar – Ukrán szándéknyilatkozat, március 28., Budapest Átfogó program Magyarország és Ukrajna közötti határátkelőhely hálózat fejlesztésére. Ennek keretében december 31-ig üzembe helyeznek három új közúti határátkelőhelyet, köztük két kompkapcsolatot.

15 Az elmúlt időszak fontosabb politikai eseményei
Magyar – Szlovák kétoldali megállapodás , július 2., Budapest 2014 és 2020 között 25 új határon átvezető út megnyitása, a meglévő határátkelők közül több „akadálymentesítése”, vagy felújítása, valamint közös bizottság a határ menti közösségi közlekedés újraindítására.

16 Az elmúlt időszak fontosabb politikai eseményei
Magyarország – Burgenland szándéknyilatkozat, 2013. július 17., Győr Húsz, határon átívelő út építését tervezik a magyar-osztrák határszakaszon a 2014 és 2020 közötti európai uniós költségvetési időszakban, valamint együttműködnek a határellenőrzési létesítmények, az egykori határőr bódék lebontásában.

17 Az elmúlt időszak fontosabb politikai eseményei
Magyar – Szlovén kormányfői találkozó, január 10. Felsőszölnök – Kétvölgy összekötő út átadása Szándéknyilatkozat a közúti kapcsolatok átfogó fejlesztéséről

18 Az elmúlt időszak fontosabb politikai eseményei
Magyar – Szlovák kormányfői találkozó, március 27., Szada Együttműködési Szándéknyilatkozat a közlekedési kapcsolatok bővítéséről indikatív projektlista alapján

19

20 Szada, március 27. A határmenti együttműködési program költségvetésének 35-40%-át fordítják a fejlesztések megvalósítására. Az előirányzott útkapcsolatok megvalósítására önálló fejlesztésként a TO7/b keretében, integrált fejlesztési projektek részeként pedig turisztikai, kulturális, foglalkoztatási célokhoz kapcsolódóan kerülhet sor. A magyar-szlovák határszakaszra a teljes ERFA (Európai Regionális Fejlesztési Alap) hozzájárulás a as időszakra 155 808 987 EUR (48,3 Mrd Ft), amelyhez további 15% kormányzati társfinanszírozás, illetve önrész járul.

21 Határátkelőhelyek átjárhatóságának javítása
(„akadálymentesítés”)

22 Partnerségi Megállapodás -> OP-k
A Partnerségi Megállapodást Orbán Viktor és José Manuel Barroso szeptember 11-én Budapesten aláírta, mellyel megnyílt az út a tagországi OP-k véglegesítéshez és a programok indításához.

23 Európai Uniós fejlesztési források intézményrendszere 2014-2020
Operatív program (indikatív megnevezés) Forrás Szakmai tartalom meghatározásáért első helyen felelős tárca Irányító hatóság elhelyezése Gazdaságfejlesztési és Innovációs OP (GINOP) ERFA NGM Versenyképes Közép-Magyarország OP (VEKOP) Terület és Településfejlesztési OP (TOP) Intelligens Közlekedésfejlesztési OP (IKOP) ERFA, KA NFM Környezet és Energetikai Hatékonyság OP (KEHOP) NFM, VM Emberi Erőforrás Fejlesztési OP (EFOP) ERFA, ESZA EMMI Koordinációs OP (KOP) KA ME „Vidékfejlesztés, halászat” OP EMVA, ETHA VM

24 Az operatív programok tervezésének indikatív forrásallokációja
a források %-ában EU+hazai Mrd Ft Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) (tervezhető alapok: ERFA, ESZA) 39,40% 2 869,7 Terület- és Településfejlesztési Operatív Program ( TOP) 16,15% 1 175,3 Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) ( A rendelkezésre álló források kiegészíthetők a 15 %-os földrajzi rugalmasság terhére.) 3,55% 259,6 Központi és területi gazdaságfejlesztés összesen = 59,10% = 4 304,6 Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) 10,94% 796,8 Környezeti és Energetikai Hatékonyság OP ( KEHOP) (tervezhető alapok: Kohéziós Alap, ERFA) 14,77% 1 075,8 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 13,69% 997,1 Végrehajtási Koordinációs Operatív Program (KOP) (tervezhető alap: Kohéziós Alap) 1,50% 109,3 Összesen = 100,00% = 7 283,6 Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP

25 Kéked – Trstené pri Hornáde (Abaújnádasd) 2013. október
Határmenti kapcsolataink fejlesztési irányai Vagyongazdálkodási Napok május 6. Budapest

26 Kéked – Trstené pri Hornáde (Abaújnádasd)
2011. december előtt 40 km 47 min 2011. december 14 km 17 min 2013. október 4 km 5 min a határ az összekötés helyett inkább elválaszt. 4-5 km lett a távolság Hollóháza – Eszkáros 2011 Határmenti kapcsolataink fejlesztési irányai Vagyongazdálkodási Napok május 6. Budapest

27 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Infrastrukturális fejlesztések a magyar –szlovák határszakaszon"

Hasonló előadás


Google Hirdetések