Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vajon a környezet pusztítása helyett a környezetileg is fenntartható társadalom kialakítását támogatja-e majd az állam évi több ezer milliárd forinttal?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vajon a környezet pusztítása helyett a környezetileg is fenntartható társadalom kialakítását támogatja-e majd az állam évi több ezer milliárd forinttal?"— Előadás másolata:

1 Vajon a környezet pusztítása helyett a környezetileg is fenntartható társadalom kialakítását támogatja-e majd az állam évi több ezer milliárd forinttal? Lukács András Levegő Munkacsoport www.levego.hu Gödöllő, 2004. december 2.

2 13%-os leépítés a környezet- és természetvédelmi és vízügyi hatóságoknál, megszorítások, elbocsátások az ÁNTSZ-nél, forrásmegvonás a fogyasztóvédelmi hatóságtól, újabb 300 fő elbocsátása a vám- és pénzügyőrségtől…

3 „A versenyképesség a legfontosabb”

4 Vízszennyezés és ivóvíz- korlátozás Esztergomban Ettől javul a versenyképesség?

5 Ez növeli a versenyképességünket? Pirospaprika-botrány

6 Attól leszünk versenyképesebbek, ha minél több a megbetegedés, az elhalálozás?

7 A hatóságok leépítése, a környezetvédelmet érintő megszorítások miatt veszélyben van a biztonságunk ÉS a versenyképességünk.

8 „Olcsóbb állam szükséges ahhoz, hogy javuljon a gazdaság versenyképessége.”

9 Az állam Svédországban a „legdrágább”: a világon itt a legmagasabb az állami újraelosztás aránya.

10 A Világgazdasági Fórum versenyképességi listája

11 A hatóságok leépítése sokkal több kárral jár, mint haszonnal A törökbálinti robbanás

12 A vasút leépítése 2005-ben legalább 115 milliárd forintot kellene a MÁV- nak kapnia az államtól csak a működés fenntartásához. Ezt követeli meg az Európai Unió jogszabálya is. Ehelyett 52 milliárdot kap. Fejlesztésre egyetlen forintot sem ad az állam 2005-ben. „Az állami magyar vasút fennállása óta még soha nem fordult elő, hogy ez a feladat nem kapott költségvetési támogatást.” (Állami Számvevőszék)

13 Várható hatás: Több közlekedési dugó, több környezetszennyezés

14 Nagyobb kamionforgalom, több baleset Ebben a balesetben az 5-ös úton négyen vesztették életüket

15 Romló utazási körülmények

16 A vasút leépítésével az állam most megtakarít néhány tízmilliárd forintot, de ez ennél sokkal többe fog kerülni mindannyiunknak.

17 Mit támogat az állam?

18 Autópálya-építés koncesszióban Egy olyan eljárás újbóli bevezetése, amely bizonyítottan pénzügyi és közlekedési csődhöz vezet (ld. az M1-es és M5-ös kudarcát!) A jövőnk felélése (rendkívül drága hitelfelvétel)

19

20

21

22 http://www.levego.hu/kiadvany/autopalyak.htm Gazdaságosak-e az autópályák? Levegő Munkacsoport Budapest, 2003

23 Folytatódik a városi terjeszkedésnek, a zöldterületek beépítésének a támogatása Fotó: WWF Magyarország

24 Magyarországon a zöldterületek pusztításának és az e téren szinte általánossá vált súlyos korrupciónak egyik fő oka, hogy az ingatlan értéknövekedésekor a megnövekedett haszon a tulajdonos zsebébe vándorol, a társadalmat ért kárt viszont a közösség viseli.

25 A zöldterületek beépítése miatt keletkező károk, különösen a városi terjeszkedéssel összefüggésben: értékes zöldterületek pusztulása, átszellőző csatornák „elépítése”, megnövekedett közlekedési igények és az ezzel járó környezetszennyezés, többlet infrastruktúra – víz, csatorna, egészségügyi ellátás, iskola stb. – iránti igény, a más helyütt már meglévő infrastruktúra kihasználtságának – és így a hatékonyságának – romlása.

26 Fotó: WWF Magyarország Lakóövezetté nemrég átminősített terület a Pilisben

27 Megoldás: A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése A földvédelmi járulékot – elvben – akkor kell fizetni, ha mezőgazdasági vagy egyéb zöldterületet más jellegű (például építési, közlekedési) övezetté minősítenek át. A földvédelmi járulék azonban jelenleg olyan alacsony, hogy nem ösztönöz a termőföld, a zöldterületek megőrzésére. Ezért a járulék mértékét sokszorosára kell emelni és a mentességeket meg kell szüntetni. Ez az intézkedés azért is hasznos, mert a zöldmezős beruházások helyett a barnamezős (a felhagyott ipari és egyéb leromlott, zöldfelülettel nem fedett területen történő) beruházások megvalósítását is ösztönözné.

28 Megoldás: A lakástámogatások környezeti szempontú átalakítása Ne lehessen lakástámogatást kapni, amennyiben például: az építés termőföld megsemmisítésével vagy növényzet károsításával történik; a lakástól 500 méteren belül nincs olyan tömegközlekedési megállóhely, ahol csúcsidőben legalább 15 percenként megáll egy járat; a lakás telke nincs ellátva folyóvízzel és biológiai szennyvíz-tisztítást biztosító csatorna-rákötési lehetőséggel stb.

29 A földvédelmi járulék emelésével és a lakástámogatások környezeti szempontú átalakításával az állam és az önkormányzatok a jövőben évente több száz milliárd forintot takaríthatnak meg. (A lakosságnak is jelentős megtakarítást jelent.)

30 Az autóhasználat elszámolása A személygépkocsik magánhasználatának céges költségként való elszámolása évente közel 600 milliárd forint bevételkiesést okoz az államnak. Ez a tömeges bűncselekmény (Btk. 310. § – adócsalás) nagymértékben hozzájárul a fokozott autóhasználathoz és a környezetszennyezés növekedéséhez. Mindezt a Pénzügyminisztérium is elismeri, de nem tesz semmit.

31 Megoldás: A személygépkocsi-használat elszámolásának szigorítása

32 Üzemanyag-turizmus A személy- és teherautók, valamint az autóbuszok gyárilag beépített tartályában évente annyi üzemanyagot hoznak be külföldről, ami megfelel a hazai felhasználás 30%-ának.

33 Megoldás: A gépjárművek gyárilag beépített tartályában behozott üzemanyagokra vonatkozó vám- és adószabályok megváltoztatása

34 évente több mint 400 milliárd forint olyan kárt okoznak, amelyet nem az üzemeltetőik fizetnek meg. A nehéz tehergépkocsik New Scientist

35 Megoldás: a nehéz tehergépjárművek „svájci” útdíjának bevezetése

36 2001 – Svájc 2004 – Ausztria 2005 – Németország 2006 – Csehország 2006 – Szlovákia? (Nehéz) tehergépkocsik útdíja

37 Támogatások a légi közlekedésnek (repülőtér-fejlesztésekre stb.)

38 Megoldás: a légi közlekedésnek nyújtott közvetlen támogatások felszámolása, repülőtéri adó bevezetése

39 Évente több mint 200 milliárd Ft közvetlen támogatás, és ennél jóval nagyobb közvetett támogatás Támogatás az intenzív, vegyszeres mezőgazdaságnak

40 Megoldás: A támogatások egyre nagyobb részének átcsoportosítása az agrár-környezetvédelmi programra Ausztriában a mezőgazdasági terület 88%-ára adnak agrár-környezetvédelmi támogatást; a gazdaságok 72%-a vesz részt a programban. Magyarországon ezek az arányok 5%, illetve 1,5%. Emiatt jelentős EU-támogatástól is elesünk.

41 Támogatások a bányászatnak

42 Megoldás: a bányajáradék emelése

43 Hulladékok költségeinek áthárítása a lakosságra

44 Megoldás: A termékdíjak emelése és kiterjesztése

45 A pornó- és erőszaktartalmú termékek nagy költséget okoznak a társadalomnak Amerikai kitalált horror

46 Megoldás: A pornó- és erőszaktartalmú termékek kulturális járulékának megfizettetése Valódi magyar horror: Végrehajtási utasítás hiánya miatt az APEH évek óta gyakorlatilag nem szedi be a pornó- és erőszaktartalmú termékek és szolgáltatások törvényileg előírt, 25%-os kulturális járulékát.

47 Hatóságok megerősítése Oktatási, kulturális (ezen belül: környezetvédelmi tudatformálás) Egészségügyi kiadások növelése Tudományos kutatások erősítése Civil szervezetek erősítése Tömegközlekedés, vasút javítása Energiahatékonyság javítása Agrár-környezetvédelem elterjesztése Lakáspolitika környezetbarát átalakítása Társadalombiztosítási járulék csökkentése Személyi jövedelemadó csökkentése A források kívánatos felhasználása

48 „Az Európai Uniót a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává kell tenni.” Az Európai Unió csúcstalálkozójának lisszaboni nyilatkozata (2000. március)

49 Köszönöm a figyelmet!

50


Letölteni ppt "Vajon a környezet pusztítása helyett a környezetileg is fenntartható társadalom kialakítását támogatja-e majd az állam évi több ezer milliárd forinttal?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések