Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaValéria Barnané Megváltozta több, mint 10 éve
1
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education Policy and Practice
2
A kutatás célja A tények szerepének jobb megértése Mások tényekre vonatkozó gyakorlatának megismerése – Más ágazatok (egészségügy) – Más országok (USA, UK) – Nemzetközi szervezetek (EU, OECD) Javaslat a tények előállításának és felhasználásának erősítésére Felkészülés a tények „hajszolásának” kockázataira
3
Miért érdekel minket a téma?
4
Bizonytalanok vagyunk, milyen az oktatás minősége. Bizonytalanok vagyunk, mi legyen a változás iránya. Bizonytalanok vagyunk, miért indulnak egyes kormányzati kezdeményezésű reformok. Bizonytalanok vagyunk, mások miért maradnak félbe. Bizonytalanok vagyunk, hogyan védhető meg az ágazat költségvetési támogatása. Ha valamiben mi magunkat biztosnak érezzük, azt látjuk, hogy vannak,akik az ellenkezőjében biztosak. Miért érdekel minket a téma?
5
Mivel jár a tények szerepének erősödése? A stratégiai szemlélet erősödik Az oktatáskutatás felértékelődik Javul a társadalmi párbeszéd megalapozottsága Csökken az oktatáspolitika hektikussága Kevesebb lesz az elhibázott megoldás Javulhat az oktatás minősége, hatékonysága De nő a tények misztifikálásának kockázata a valóság túlzott redukciója diszfunkciókat hozhat létre
6
Ma a fogalmak tisztázásánál tartunk Adat Tény – adat a kontextus pontos ismeretével Bizonyíték – valamely állítás hamis vagy igaz voltát kétséget kizáróan megválaszoló tény Vonatkozhat pl. – állapotra – változások irányára és nagyságára – tényezők összefüggésére – beavatkozások hatására
7
Az Európai Unió tény (evidence) fogalma Az adott kérdésben elérhető legjobb tudás Ez erősíti – a szükséges tudás előállításának, megosztásának és reflektív felhasználásának intézményeit, formáit – a tudásmenedzsment iránti igényt – a társtudományok iránti nyitottságot – a szereplők együttműködési kényszerét – az IKT lehetőségeinek kihasználását Felvetődik a kemény tények iránti igény is. Mintát jelent az egészségügy és UK, USA példái
8
Mit tanulhatunk az egészségügytől?
9
Tapasztalati tudás az orvoslásban Mucsi István ábrája alapján
10
Tudományos érvényességű tudás az orvoslásban Mucsi István ábrája alapján
11
Bizonyítékokra alapozott orvoslás Mucsi István ábrája
12
Bizonyítékokra alapozott orvoslás Mucsi István ábrája
13
Bizonyítékokra alapozott orvoslás Mucsi István ábrája
14
A tények hierarchiája az orvoslásban
17
Oktatás és egészségügy: van analógia? Az SNI területen egyértelműen igen
18
Érvényes megállapítások komplex rendszerekben Ismeretek Tanulmányi eredményesség
19
Mihez kellenek a tények? Mindenhez, amire kíváncsiak vagyunk Ehhez mutatókra van szükség A mutatók definíciója és mérése sokszor nehéz A mutatók értékeinek érvényességi kritériumai vannak – könnyű visszaélni velük Az, hogy miről gyűjtünk tényeket értékvezérelt
20
Példa oktatáspolitikai tény-igényre Mennyi most a lemorzsolódás? Milyen szintre szeretnénk csökkenteni? Mit kell tennünk azért, hogy ez bekövetkezzen? Hipotézis: Iskolaotthonos forma az alsótagozaton Egyedi tapasztalat? Miért?Egyedi megfontolás? Kísérleti kipróbálás? 20112020
21
Ha beavatkozások és célok között keresünk kapcsolatot, CÉLOK kellenek
22
Tényekre alapozott oktatáspolitika Mucsi István ábrája nyomán Egyéni tudás, kompetenciák Szakpolitikai tapasztalat Alaptudományok Validált mérések eredményei A befolyásolni kívánt terület saját kontextusa, értékei, törekvései Döntéshozói szakértelem Tényekre alapozott oktatáspolitika Az elérhető legjobb kutatási eredmények
23
Példa: az évismétlés kérdése Mucsi István ábrája nyomán Egyéni tudás, kompetenciák Szakmai tapasztalat Alaptudományok Validált mérések eredményei A befolyásolni kívánt terület saját kontextusa, értékei, törekvései Döntéshozói szakértelem Tények által informált oktatáspolitikai döntés Az elérhető legjobb kutatási eredmények
24
Bizonyítékokra alapozott iskolai gyakorlat Mucsi István ábrája nyomán Egyéni tudás, kompetenciák TapasztalatAlaptudományok Validált mérések eredményei A befolyásolni kívánt funkció helyi kontextusa, szereplői, értékei, törekvései Szakértelem Tényekre alapozott iskolai gyakorlat Az elérhető legjobb kutatási eredmények
25
Példa: A pedagógus döntése: a legjobb módszertan kiválasztása Mucsi István ábrája nyomán Egyéni tudás, kompetenciák TapasztalatAlaptudományok Validált mérések eredményei A befolyásolni kívánt funkció saját kontextusa, szereplői, értékei, törekvései A döntésben résztvevők szakértelme Tényekre alapozott iskolai gyakorlat Az elérhető legjobb kutatási eredmények
26
Az oktatás tény-menedzsmentje
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.