Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A kreativitás és a bölcsesség
Az emberi kiválóságok A kreativitás és a bölcsesség
2
A bölcsesség implicit elméletei
A bölcsesség sajátos jelentéssel bír, amely nyelvi megjelenésében széles körben elterjedt és megértett. A bölcsességet az emberi működés kivételes szintjének tekintik. A bölcsesség az elme/szellem állapotát és viselkedést jelent. A bölcsesség a perszonális és interperszonális kompetencia magas fokával kapcsolatos A bölcsesség jószándékot tartalmaz.
3
Explicit elméletek Azok, amelyek a bölcsességet úgy értik, mint személyes jellemzőt vagy a személyiség diszpozíciók konstellációját b, Azok, amelyek a bölcsességet úgy értik, mint a neo-piagetiánus hagyomány szerinti postformális és dialektikus gondolkodást c, Azok, amelyek a bölcsességet úgy értik, mint szakismeret-rendszert, amely az élet értelmével és az élet vezetésével kapcsolatos
4
A Berlini Bölcsesség Paradigma
A bölcsesség, mint szaktudás az élet fundamentális pragmatikájában (az emberi élet eszenciájával, a tervezéssel, szervezéssel és a jó élet megértésével kapcsolatos tudást és nézetet értjük ezalatt)
5
A bölcsességgel kapcsolatos teljesítmény minőségi értékelésének öt kritériuma
gazdag tényszerű (deklaratív) tudás az élet alapvető pragmatikájáról gazdag procedurális tudás az élet alapvető pragmatikájáról az életút kontextualizmus, a tudást hivatott identifikálni , ami az élet sok témáját és kontextusát tekintetbe veszi az értékek és élet-prioritások relativizmusa, amely az egyének és a társadalom által elismert értékkülönbségek ismeretével és az irántuk való toleranciával kapcsolatos a bizonytalanság felismerése és kezelése
6
A bölcsességgel kapcsolatos teljesítmény empirikus vizsgálata
a tanulmányban részvevő személyek standardizált körülmények között fiktív személyek nehéz élethelyzeteivel konfrontálódtak, a résztvevőket azután megkérik, hogy hangosan reflektáljanak a felvázolt dilemmára.
7
A bölcsesség felépülése
Előzmények: Általános tényezők (pl. kogn.stílus) Szakértelem specifikus tényezők Facilitáló tapasztalati körülmények Szervező folyamatok (pl. életterv, életvezetés stb…) Bölcsesség elsajátítása és fenntartása Általános keret Pszichológiai keret Berlini Bölcsesség paradigma Alapvető és metakritériumok
8
Empirikus eredmények A kor szerepe (nincs)
A szakmai tapasztalat szerepe (nem jelentős) A bölcsességgel kapcsolatos teljesítmény megkívánja az intelligencia, a kognitív stílus és személyiség összjátékát
10
A bölcsnek nevezett személyek tanulmányozása (klinikusokkal összehasonlítva)
A bölcsesség kollektív (az idősek többet hasznosítanak belőle) Bölcsesség a közmondásokban (szelekció, optimalizáció és kompenzáció)
11
A bölcs gondolatmenet A magatartás és életvezetés céljai és stratégiái
Számol a tudás korlátaival Ítélet és tanács kiválósága Kivételes megfigyelés, mélység és kiegyensúlyozottság A szellem és jellem szinergiájára törekvés Az egyén és a közösség jólléte
12
A kreativitás D.K. Simonton
13
A kreativitáskutatás története
Guilford (ő kapott ezért elismerést) Köhler Rogers Skinner Bruner McClelland…
14
Témák Kognitív folyamatok Egyéni jellemzők Életút fejlődés
Szociális kontextus
15
Kognitív folyamatok Pszichoanalízis: elsődleges folyamat
Kognitív pszichológia Belátásos tanulás (pl. előfeszítés) Kreatív kogníció (nyílt végű kérdések) A kreatív szakértelem inkább tanult mint veleszületett Számítógépes szimulációk
16
Személyiségjellemzők
Intelligencia (bizonyos intelligencia-szint szükséges) Személyiségprofil (: pl. nonkonform, bohém, érdeklődő, nyitott, rugalmas, kockázatvállaló Őrült – zseni (nem igaz, épp a kreatív emberek rendelkeznek kompenzáló mechanizmusokkal)
17
Élethosszig tartó fejlődés
Kérdés: Milyen gyermekkori tapasztalatok hozhatók összefüggésbe a kreativitással? Hogyan aktualizálódik ez a potenciál a felnőtt élet során?
18
A kreatív potenciál kialakulása
Nem mindig a gondozó környzetből emelkedik ki: Kitettség az olyan élményeknek, amelyek a hagyományos szocializáció kényszerét gyengítik Kitettség kihívást jelentő élményeknek
19
A kreatív potenciál aktualizálása
Pl. jegyzetfüzetek, naplók tanulmányozása – kvalitatív Pszichometriai mércék – kvantitatív kutatások (pl. életkorral való kapcsolat)
20
Szociális környezet Interperszonális környezet (elvárások, intrinzik-extrinzik motiváció, brain-storming Tudományos környezet (fontos, hogy akik a terület szabályaival tisztában vannak, eredetinek tartsák – Martindale: költők)
21
Szociokulturális környezet
Politikai környezet (háború, anarchia ellehetetleníti, felszabadulás, függetlenség elnyerése segíti) Kulturális változatosság segíti
22
Nyitott kérdések Nők, kisebbségek kreativitása
Longitudinális vizsgálatok gyermekkortól A kreatív teljesítmény sikerének magyarázata (nemcsak a művészetben!)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.