Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A komplex tehetségfejlesztő program
Mitől komplex? Demarcsek Zsuzsa
2
A személyiség fejlesztése
Nem tantárgyat tanítunk, hanem gyereket ! A tantárgy eszköz és nem cél! Mit jelent a személyiségfejlesztés? Megismerés Elfogadás (árnyék) Lehetőségek feltárása A személyiség integrálása
3
A sikeres élet alapja A személyiség integrálása Összerendezettség
Erőforrások ismerete, aktivizálásának képessége A tehetség kibontakoztatásának képessége Társas együttműködés Coping (megküzdés, stressz kezelés) Pszichológiai immunrendszer Kommunikáció
4
A komplex program Tehetségazonosítás, beválogatás
Tehetségfogalom (tehetségkoncepció alapján sajátos fogalomalkotás) Elővizsgálat Gondozás (szinten tartás, ellátó funkció) Fejlesztés (képességfejlesztés, kiteljesedés, akadályozó tényezők megszüntetése) Utóvizsgálat: önkontrollos vagy kontrollcsoportos összehasonlítás
5
A komplex program célja
Nem ismeretátadás, hanem egyénre szabott képességfejlesztés: fogalomalkotás, helyzetfelismerés, problémamegoldás, döntés, feladatértés, kreativitás, Az erős oldal fejlesztése A gyenge oldal feltárása és fejlesztése: motiválatlanság, információ feldolgozási stratégia hiánya, kreativitás fejletlensége, személyiségből fakadó problémák, Lazítás, megfelelő légkör kialakítása, elfogadás Kiegészítő tevékenységek (másik agyfélteke fejlesztése)
6
A komplex program módszerei, eszközrendszere
Dúsítás- gazdagítás: tartalmi gazdagítás, feldolgozási készségek fejlesztése,mélységében történő gazdagítás, tempóban történő gazdagítás Renzulli –féle gazdagító modell: felfedező élmény, kognitív-affektív folyamatok fejlesztése, valós probléma megoldása Gazdagítás módszerei: brainstorming, „ Buzz” –csoport, Kérdés- doboz, projekt, szeminárium, vita, publikálás, Differenciálás: nyitott feladatok, különböző munkatempóra épülő feladatok, képesség szerinti csoportok, kooperatív tanulás, Léptetés, gyorsítás
7
A komplex tehetség tanterv
A műveltségi terület specifikumai, tehetségjellemzők A tehetséggondozás, képességfejlesztés útjának megválasztása Elérni kívánt hosszú távú rövid távú célok meghatározása Fejlesztendő területek, fejleszteni kívánt készségek tételes felsorolása Szervezeti formák Eredmények leírása, sikerkritériumok megfogalmazása Tanterv előkészítő mátrix Curriculum készítés
8
Tanterv előkészítő mátrix
9
Köszönöm a figyelmet
10
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.