Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLéna Pásztorné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az előrehozott szakképzés tapasztalatai Zsámbékon 1 év elteltével
2
Iskolánk bemutatása A Zsámbéki Premontrei Szakközépiskola és Szakiskolát 1996-ban alapította a Premontrei Női Kanonokrend, hogy Zsámbék és a környező települések szociálisan és kulturálisan hátrányos helyzetű fiataljai számára lehetőséget biztosítson szakképesítés megszerzésére. Jelenleg 530 tanulónk van.
3
Jogszabályi változás 2009-ben 1993. évi közoktatási törvény 1993. évi közoktatási törvény 2009. évi XLIX. törvénnyel történő módosításának 27. § (4) új bekezdése „A szakiskolai nevelés és oktatás - azoknak, akik alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek - megszervezhető kizárólag szakképzési évfolyamokon, a szakképzés követelményeinek és - legalább a teljes képzési idő egyharmadában az általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz követelményeire épülő - a szakképzés gyakorlásához szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemek átadásával.”
4
Előrehozott szakképzés Az előrehozott szakképzés lényege, hogy az általános iskolát végzett tanulók a szakiskolában három szakképző évfolyam elvégzését követően szakmai vizsgát tehetnek, szakképesítést szerezhetnek.
5
Előrehozott szakképzés Ugyanakkor a tanuló ezután is folytathatja tanulmányait, érettségit vagy ráépülő szakképesítést szerezhet. A ráépülő szakképesítések tanulása az iskolai rendszerű szakképzésben nem számít második szakképesítésnek, ezért oktatása ingyenes.
6
Előrehozott szakképzés 2009-ben a középiskolai felvételi eljárásban 139 szakiskola hirdette meg a Felvételi Központ által működtetett informatikai rendszerben, hogy előrehozott szakképesítést kíván indítani.
7
Előrehozott szakképzés 8212 férőhelyre 3080 jelentkező felvételi kérelmét fogadták el. Talán információ hiányában a szülők és a tanulók nem vették igénybe ezt az új lehetőséget, és több mint 5000 férőhely üresen maradt.
8
Előrehozott szakképzés Az előrehozott szakképzésben a képzési idő 3 év, amelyből egy tanév óraszáma (kb. 1000 óra) az általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz követelményeire épülő, a szakképzés gyakorlásához szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemek átadására fordítható.
9
Az előrehozott szakképzés bevezetésének problémái A képzés szervezése későn kezdődött meg. A jogszabályi változások késtek. A szervezésre, a beiskolázás meghirdetésére kevés idő jutott. A beiskolázás nem volt zökkenőmentes, az általános iskolák (a tanulók és a szülők) nem voltak megfelelően tájékoztatva.
10
Az előrehozott szakképzés általános problémái A képzéshez nincsenek megfelelő tankönyvek, segédanyagok. (Bár ez az egész szakképzésre igaz.) Az iskoláknak nehéz alkalmazkodni a gyakran átalakuló szakképzéshez.
11
Intézményi struktúra Zsámbékon Szakközépiskola Informatikai szakmacsoport Vendéglátás-idegenforgalmi szakmacsoport Érettségi vizsga Szakiskola Szakmacsoportok az intézményben 2. Szociális szolgáltatások 5. Gépészet 9. Építészet 10. Könnyűipar 11. Faipar 18. Vendéglátás-idegenforgalom Szakképzés Szakmai vizsga
12
Szakképzésünk 2010/2011 tanévtől Szakmák a 11. évfolyamon 33 762 01 0010 33 02 Szociális gondozó és ápoló 33 542 05 0010 33 03 Női szabó 33 543 01 1000 00 00 Bútorasztalos 33 811 02 1000 00 00 Pincér 33 811 03 1000 00 00 Szakács 52 811 02 0000 00 00 Vendéglős Előrehozott szakképzés 31 521 24 1000 00 00 Szerkezetlakatos 31 582 15 1000 00 00 Kőműves
13
A jelentkezők számának alakulása 2010/2011. tanévben kőműves: 2 tanuló10 fő szerkezetlakatos: 0 tanuló 9 fő 2011/2012. tanévben kőműves: 4 tanuló13 fő szerkezetlakatos: 6 tanuló14 fő
14
Magatartás eredmények 9. kőműves3,1 9. szerkezetlakatos3,0 9. szakiskola2,8
15
Szorgalom eredmények 9. kőműves2,5 9. szerkezetlakatos 2,7 9. szakiskola2,3
16
Bukások száma 9. kőműves 3 fő 30% 9. szerkezetlakatos 2 fő 22% 9. szakiskola 29 fő 34%
17
Lemorzsolódás 9. kőműves 0 fő 0% 9. szerkezetlakatos 0 fő 0% 9. szakiskola 13 fő 14%
18
Szakoktatók véleménye Egyöntetű pozitív értékelés. Nagy a diákok munkakedve. Jó csapatszellem. Hatékonyabb a kompetenciafejlesztés. Igénylik a feladatokat. Igénylik a törődést. Bár szertelenek, de könnyen elfogadják a szigorú szabályokat.
19
Közismereti tanárok véleménye Kevésbé pozitív értékelés. Nincs megfelelő fogódzó az új képzéshez. Nehéz 45 percig lekötni a figyelmüket. Csapatban sem szeretnek dolgozni. Türelmetlenek, a műhelybe akarnak menni.
20
Közismereti tanárok véleménye De a szakiskolával összehasonlítva itt könnyebb dolgozni. Kevesebb óraszám, nagyobb eredmény. Nem közismeret! Inkább nevelés az életre. Csak ez működik.
21
Diákok véleménye Egyöntetű pozitív értékelés. Szívesen tanulják a szakmát. Elmélet nem kell! Inkább játsszunk! A műhely nem játszótér, a tanterem igen. Van értelme az iskolának! Komolyan vesznek.
22
Köszönöm a figyelmet! Kungl Györgyné szakképzési igazgatóhelyettes
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.