Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
VÁLLALAT- GAZDASÁGTAN
A CSŐDMENEDZSMENT
2
A válság fogalma és okai
A vállalat működésében bekövetkezett átmeneti vagy tartós zavar, amely külső és belső okokra vezethetők vissza.
3
Belső okok vezetési hiányosságok, nem megfelelő munkaerő állomány,
nem megfelelő termékek, pénzügyi, likviditási problémák, nem elég hatékony kutatás-fejlesztési tevékenység.
4
Külső okok a piaci helyzet romlása, a vállalat piacvesztése,
az erősödő konkurenciaharc, kemény költség- és árverseny, megváltozott vásárlói szokások, felgyorsult műszaki fejlődés, társadalmi-gazdasági események, kormányzati intézkedések.
5
A vállalati működés szakaszai a válságmenedzselés szempontjából
preventív válságmenedzselés a fenyegető válság menedzselése likvidációs válságmenedzselés
6
A válságmenedzselés fő szakaszai
A vállalat állapota egészséges szakasz beteg szakasz eltemetés A válságme-nedzselés jellege megelőző zavarelhárító likvidációs Válságme-nedzselés irányítója vezér-igazgató válság-menedzser felszámoló
7
Az aktív válságprevenció fő részei
Jövőkutatás: a jövőt befolyásoló tényezők rendszeres vizsgálata. Futurológia: a tevékenység komplex jövőképének előrevetítése. Trendek és prognózisok: a működő folyamatok várható változásainak előrejelzése.
8
Hogyan kerülhetjük el a válságot ?
a „veszélyes vizek” kerülése, menekülési utakat nyitva hagyó kapacitásfejlesztés, válságveszély-megosztás helyi vállalatok között, válságelszigetelés az egyes vállalategységek szervezeti és működési elkülönítésével, megfelelő biztosítás kötése.
9
A válságok korai felismerésének gátjai
rossz vállalati információs rendszer, a vezetés nem érdekelt a válságjelekre történő megfelelő reagálásban, Ellenszenv a változással szemben, félreértelmezik a válságjeleket, átmenetinek tekintik azokat, amelyek különösebb beavatkozás nélkül is elmúlnak, félnek, hogy a válságszituáció beismerése tovább rontja a vállalat helyzetét.
10
A válságtípusok kiterjedésük szerint
operatív válság stratégiai válság többdimenziós válság
11
A válság fázisai fenyegető válság lappangó (látens) válság
konkrét válság kiterjedt/kifejlett válság akut (heveny) válság
12
A válság leküzdésének folyamata
a válság megjelenése, a válság felismerése, válságmenedzsment kezdeményezése, durva elemzés, azonnali intézkedések, részletes elemzés, szanálási stratégiák kidolgozása, szanálási stratégia végrehajtása, a válság sikeres leküzdése.
13
Azonnali intézkedések
likviditásnövelő intézkedések költségcsökkentés munkaerő leépítés- és csere bizalomerősítő intézkedések az esetleges jogi lehetőségek kihasználása
14
A jó válságmenedzser ismérvei
a körülmények diktálta intézkedések következetes végrehajtója, egy “diktátor”, akinek határozott elképzelései vannak a válságból történő kilábalásra, és ezt könyörtelenül meg is valósítja, elbocsát, leépít, felszámol, képes meggyőzni a maradókat a sikerről konszenzus nélküli versenyfutásra képes az idővel, siker esetén is képes azonnal lemondani, konok célorientáltság, rendíthetetlen önbizalom lehetőleg stresszhatás-mentes működés.
15
Egyéb szakemberek a csődeljárásokban résztvevők bírák, csődgondnok és felszámolók, a hitelezők, a válsághelyzetek jogtanácsosai, könyvelői és adóspecialistái, a válságban lévő vállalatok kötvényeibe befektetők, a speciális válságtanácsadók, zavarelhárítók, a vállalati válságok PR szempontjából történő menedzselésére szakosodott cégek,
16
A válság leküzdése során ajánlott teendők
egyes nem eléggé hatékony divíziók eladása, új gyártási vonal vagy technológia alkalmazása, a divíziók kiegészítése rokon termékkel vagy új piaccal, a kutatás-fejlesztési kiadások növelése, a költségszerkezet átalakítása, költségredukció.
17
A válság leküzdése során tilos
gyenge minőségű termékeket kibocsátani bevételnövelés céljából, az árukészleteket túlbecsülni, a gyenge hitelképességű vevők rendeléseit elkönyvelni, a fontos tartalékokat felélni, fontos fejlesztési programokat ejteni, a szükséges embereket elbocsátani.
18
A vállalati válság kimenetele
a vállalat új növekedési pályára állítása, a vállalat összeolvadása egy másik vállalattal, a vállalat jogutód nélkül megszűnése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.