Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában"— Előadás másolata:

1 Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Biró Dániel Kaszó

2 A gyermekvédelem célja
segítse a gyermekek jogainak védelmét, érdekeinek érvényesítését, elősegítse a szülői kötelezettségek teljesítését – ha ez nem lehetséges – a hiányzó szülői gondoskodás pótlását, gondoskodjon a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről illetve annak megszüntetéséről

3 A gyermekvédelem szereplői
Szűken értelmezve kizárólag azok szakemberek akik a gyermekvédelem nevesített rendszerében tevékenykednek (pl.: gyermekjóléti szolgálat szakembere) Tágan értelmezve azonban mindenki aki valamilyen formában a gyermekkel kapcsolatba kerül Természetesen a kompetenciák és felelősségi körök nem azonosak minden szereplő esetében

4 A gyermekvédelmi szemlélet
A gyermekvédelmi szemlélet valójában egy attitűd, melyet minden gyermekkel foglalkozó elsajátíthat A gyermek testi-lelki egészsége kihat a teljesítményére, legyen az iskolai, sport vagy egyéb A gyermekkel való gyermekvédelmi szemléletű foglalkozás, hosszú távon számos problémát megelőzhet Megismerni, megérteni, nem beskatulyázni („rossz gyerek”)

5 A „rossz gyermek” A problémás gyermek hátterét ismerjük meg
A családban: Szegénység-mélyszegénység Bántalmazás Hibás nevelési attitűd Generációs-szocializációs problémák Munkanélküliség Egyéb (alkohol, bűnözés, stb.) A gyermek tipikusan csak a tünethordozó

6 Szegénység-mélyszegénység
Olyan élethelyzet, amelyben az emberek a legalapvetőbb létszükségleteiket sem képesek kielégíteni a rendelkezésre álló források igénybevételével A szegénységnek is vannak szintje Komoly problémákat okozhat a hagyományos társadalmi tevékenységekben Iskolai gondok, teljesítmény-problémák, stb.

7 Szegénység és deviancia
Szegénységben is lehet tisztességesen gyereket nevelni? A szegénység kultúrája olyan stratégiákat és életstílus jegyeket alakít ki, amelyek, lehetővé teszi a szélsőséges helyzetekben való túlélést, de lehetetlenné teszik a többségi életforma átvételét Szegénységi kockázatok: alacsony iskolai végzettség, munkanélküliség, területi szegregáció, szociális deficitek Tartós állapot: GENERÁCIÓRÓL-GENERÁCIÓRA

8 Bántalmazás Hatalmas és élő probléma Típusai: Elhanyagolás
Lelki bántalmazás Fizikai bántalmazás Szexuális bántalmazás A gyermeken lehet a legkönnyebben észrevenni a családban élő erőszak jeleit

9 Hibás nevelési attitűd
Hideg-engedékeny Meleg-engedékeny Hideg-korlátozó Meleg-korlátozó A két hideg nevelési attitűd tipikusan agresszív gyereket eredményez Auto-agresszív vagy agresszív

10 Generációs-szocializációs problémák
A szocializációs problémák köre széles A hibás működési modell, életfelfogás, nevelési attitűd, stb. a szocializáció révén „öröklődik” Pl.: Bántalmazás a családban Generációról-generációra Nagyon nehéz a negatív spirált megszüntetni Fontos szerepe lehet egy segítő attitűdű szakembernek a változásban Bármely szakember aki gyermekekkel foglalkozik lehet ilyen segítő

11 Munkanélküliség A munkanélküliség a családban a gyermeket nagyon sok szinten érinti, rövid és hosszú távon is A rövid távú hatások tipikusan a szegénységhez köthető problémákat eredményez A hosszú távú hatások sokkal rombolóbbak Olyan káros szocializációs minták rögzülnek a gyermekben, amelyek erősen kihatnak: Motivációjára Teljesítményére Önbizalmára Élet-terveire

12 Egyéb családi gondok Szenvedélybeteg a családban
Pszichiátriai beteg a családban Bűnelkövetés Erkölcsi problémák Stb. A családi élet bármely problémájáról beszélünk hatást gyakorol a gyermekre

13 Kortárs és média hatás A gyermekek szocializációjában döntő jelentőségű a család szerepe, de nem egyedüli Erős hatást gyakorolnak a kortárs csoportok A negatív kortárs csoport hatások tökéletesen nem küszöbölhetőek ki A média mára a negyedik szocializációs színtérré vált Erős hatása van a gyermekek világfelfogására Pozitív és negatív hatások is (több negatív) Negatív következményei nehezen kiküszöbölhetőek

14 Motiváció és teljesítmény
A teljesítményorientált nevelés eredményezi a belső motivációt Hátrányos helyzetű gyermekek esetében ez nagyon ritka A belső motiváció hiányában külső motiválás szükséges A problémás gyermekek esetében szükséges a külső negatív motiválás is. (büntetés, kényszerítés) A külső pozitív motiválás hosszú távon nagyobb eredményt hoz, de nem lehet kizárólagosan alkalmazni Negatív motiváció esetében az emberi méltóság és a gyermek jogai nem sérthetőek

15 Gyermekvédelmi szemlélet
Ismerjük meg a gyermeket Ismerjük meg a érdeklődési körét, életformáját, problémáit Tartsunk kapcsolatot a szülőkkel Teremtsünk pozitív légkört Érzelmi biztonság – számíthat ránk nem csak a sikerben Agresszió kerülése Követendő példák, példaképek megmutatása Működjünk együtt más szakemberekkel a gyermekvédelem területén is

16 „Az edző a változás szakembere, aki segít másoknak felelősséget vállalni és cselekedni képességei teljességével. Az edzés személyes kapcsolaton alapszik, ahol az edző segít megtenni a tanítvány által kiválasztott lépéseket. Az edző segít felismerni a sportoló fontos értékeit, céljait, a fontossági sorrendet és a legmegfelelőbb stratégiát az akadályok leküzdésére.„   /J.Weider/


Letölteni ppt "Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések