Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Biró Dániel Kaszó
2
A gyermekvédelem célja
segítse a gyermekek jogainak védelmét, érdekeinek érvényesítését, elősegítse a szülői kötelezettségek teljesítését – ha ez nem lehetséges – a hiányzó szülői gondoskodás pótlását, gondoskodjon a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről illetve annak megszüntetéséről
3
A gyermekvédelem szereplői
Szűken értelmezve kizárólag azok szakemberek akik a gyermekvédelem nevesített rendszerében tevékenykednek (pl.: gyermekjóléti szolgálat szakembere) Tágan értelmezve azonban mindenki aki valamilyen formában a gyermekkel kapcsolatba kerül Természetesen a kompetenciák és felelősségi körök nem azonosak minden szereplő esetében
4
A gyermekvédelmi szemlélet
A gyermekvédelmi szemlélet valójában egy attitűd, melyet minden gyermekkel foglalkozó elsajátíthat A gyermek testi-lelki egészsége kihat a teljesítményére, legyen az iskolai, sport vagy egyéb A gyermekkel való gyermekvédelmi szemléletű foglalkozás, hosszú távon számos problémát megelőzhet Megismerni, megérteni, nem beskatulyázni („rossz gyerek”)
5
A „rossz gyermek” A problémás gyermek hátterét ismerjük meg
A családban: Szegénység-mélyszegénység Bántalmazás Hibás nevelési attitűd Generációs-szocializációs problémák Munkanélküliség Egyéb (alkohol, bűnözés, stb.) A gyermek tipikusan csak a tünethordozó
6
Szegénység-mélyszegénység
Olyan élethelyzet, amelyben az emberek a legalapvetőbb létszükségleteiket sem képesek kielégíteni a rendelkezésre álló források igénybevételével A szegénységnek is vannak szintje Komoly problémákat okozhat a hagyományos társadalmi tevékenységekben Iskolai gondok, teljesítmény-problémák, stb.
7
Szegénység és deviancia
Szegénységben is lehet tisztességesen gyereket nevelni? A szegénység kultúrája olyan stratégiákat és életstílus jegyeket alakít ki, amelyek, lehetővé teszi a szélsőséges helyzetekben való túlélést, de lehetetlenné teszik a többségi életforma átvételét Szegénységi kockázatok: alacsony iskolai végzettség, munkanélküliség, területi szegregáció, szociális deficitek Tartós állapot: GENERÁCIÓRÓL-GENERÁCIÓRA
8
Bántalmazás Hatalmas és élő probléma Típusai: Elhanyagolás
Lelki bántalmazás Fizikai bántalmazás Szexuális bántalmazás A gyermeken lehet a legkönnyebben észrevenni a családban élő erőszak jeleit
9
Hibás nevelési attitűd
Hideg-engedékeny Meleg-engedékeny Hideg-korlátozó Meleg-korlátozó A két hideg nevelési attitűd tipikusan agresszív gyereket eredményez Auto-agresszív vagy agresszív
10
Generációs-szocializációs problémák
A szocializációs problémák köre széles A hibás működési modell, életfelfogás, nevelési attitűd, stb. a szocializáció révén „öröklődik” Pl.: Bántalmazás a családban Generációról-generációra Nagyon nehéz a negatív spirált megszüntetni Fontos szerepe lehet egy segítő attitűdű szakembernek a változásban Bármely szakember aki gyermekekkel foglalkozik lehet ilyen segítő
11
Munkanélküliség A munkanélküliség a családban a gyermeket nagyon sok szinten érinti, rövid és hosszú távon is A rövid távú hatások tipikusan a szegénységhez köthető problémákat eredményez A hosszú távú hatások sokkal rombolóbbak Olyan káros szocializációs minták rögzülnek a gyermekben, amelyek erősen kihatnak: Motivációjára Teljesítményére Önbizalmára Élet-terveire
12
Egyéb családi gondok Szenvedélybeteg a családban
Pszichiátriai beteg a családban Bűnelkövetés Erkölcsi problémák Stb. A családi élet bármely problémájáról beszélünk hatást gyakorol a gyermekre
13
Kortárs és média hatás A gyermekek szocializációjában döntő jelentőségű a család szerepe, de nem egyedüli Erős hatást gyakorolnak a kortárs csoportok A negatív kortárs csoport hatások tökéletesen nem küszöbölhetőek ki A média mára a negyedik szocializációs színtérré vált Erős hatása van a gyermekek világfelfogására Pozitív és negatív hatások is (több negatív) Negatív következményei nehezen kiküszöbölhetőek
14
Motiváció és teljesítmény
A teljesítményorientált nevelés eredményezi a belső motivációt Hátrányos helyzetű gyermekek esetében ez nagyon ritka A belső motiváció hiányában külső motiválás szükséges A problémás gyermekek esetében szükséges a külső negatív motiválás is. (büntetés, kényszerítés) A külső pozitív motiválás hosszú távon nagyobb eredményt hoz, de nem lehet kizárólagosan alkalmazni Negatív motiváció esetében az emberi méltóság és a gyermek jogai nem sérthetőek
15
Gyermekvédelmi szemlélet
Ismerjük meg a gyermeket Ismerjük meg a érdeklődési körét, életformáját, problémáit Tartsunk kapcsolatot a szülőkkel Teremtsünk pozitív légkört Érzelmi biztonság – számíthat ránk nem csak a sikerben Agresszió kerülése Követendő példák, példaképek megmutatása Működjünk együtt más szakemberekkel a gyermekvédelem területén is
16
„Az edző a változás szakembere, aki segít másoknak felelősséget vállalni és cselekedni képességei teljességével. Az edzés személyes kapcsolaton alapszik, ahol az edző segít megtenni a tanítvány által kiválasztott lépéseket. Az edző segít felismerni a sportoló fontos értékeit, céljait, a fontossági sorrendet és a legmegfelelőbb stratégiát az akadályok leküzdésére.„ /J.Weider/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.