Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIlona Péterné Megváltozta több, mint 10 éve
1
TÁMOP-4.1.2-08/1/A-2009-0030 Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz Nyitókonferencia, Szeged, 2010. március 19. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Digitális tananyagok, tartalomfejlesztés Sinka Róbert e-learning koordinátor Szent István Egyetem KDKL
2
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 2 Az alapvető célok, kulcsfogalmak A kompetencia-alapú oktatásra való áttérés, a bolognai lineáris képzési szerkezet bevezetése, az Infokommunikációs technológia (IKT) elterjedése, az egész életen át tartó tanulás stratégiájának alkalmazása, a képzés tömegessé válása, a tudásanyag nagy mennyisége és gyors változása szükségessé teszi a komplex, modern felsőoktatási tartalmak és programok, módszerek kifejlesztését, alkalmazását. A konstrukció célja, hogy lehetőséget teremtsen a felsőoktatási intézményeknek arra, hogy felkészüljenek a bolognai folyamatból, az Európai Képesítési Keretrendszerből (EKKR), az egész életen át tartó tanulás stratégiájából fakadó követelmények teljesítésére; megújítsák és bővítsék képzési kapacitásaikat a tananyagfejlesztés és ehhez kapcsolódó tartalomfejlesztés révén. A konstrukció célja továbbá, hogy a Lisszaboni Stratégiával összhangban elősegítse a korszerű matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai képzési területek fejlesztését; korszerű tananyagok, képzési módszerek kidolgozásával és terjesztésével hozzájáruljon az e területeken tanulók és végzettek számarányának növeléséhez. A konstrukció célja, hogy a hét versenyképességi Pólus Zászlóshajó Program keretében horizontális gazdaságfejlesztési eszközökkel hozzájáruljon egy-egy régió tudásintenzív iparágának humánerőforrás-, illetve tudásigényéhez.
3
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 3 Tartalom Alapfogalmak Tananyagtervezés alapvető szempontjai (áttekintés) Digitális tananyagok jellemzői (e-tananyag) Tartalomfejlesztés folyamata, elemei és kerete, szereplői E-tananyagok életciklusa (használta és utóélete)
4
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 4 Alapfogalmak Tananyag Digitális tananyag E-tananyag Elektronikus tartalom E-tartalomfejlesztés Szerzői szoftverek Kliens oldali alkalmazások HTML v. keretrendszer (e-learning) használata CMS – LMS – LCMS – VLE – PLE WEB 2.0-s eszközök integrálása (LLL)
5
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 5 A tananyagtervezés néhány alapvető szempontja (e-tartalomfejlesztés) Alapgondolat Diszciplináris keretek és célok Pedagógiai célok A tananyag felhasználási kerete (iskolatípus, korosztály, élethelyzet, oktatási-képzési forma stb.) Belső és külső követelmények (belső szabályozás, pályázati követelmények, EU sztenderdek stb.) PDCA ciklus (Input/Output arány, szinkron/aszinkron oktatás) Technológia háttér (Input/Output forma, lehetőségek és követelmények egyensúlya) Szervezeti és működési keretek (workflow)
6
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 6 Digitális / e-tananyagok jellemzői Formátumok [DOC, XLS, PPT, PDF, ODT, XML, DBK, SWF, HTML, SCORM 2004 4 th ] A szöveg Szegmentált (asset, LO, SCO) Lektorált (nyelvi, szakmai, szemantikai, logikai, intratextus, intertextus, hipertextus, bibliográfiai szempontok szerint) Teljes szöveg (hivatkozás, irodalom, kérdések/válaszok, média elemek kóddal – a beágyazás helye, mérete) és meta adatok Média elemek (képek, videók, animációk, hangok, grafikonok, interaktív programrészek) Formátum [JPG, BMP, GIF, PNG, FLV, SWF, MOV, EXE...] Méret (implementáció helye szerint: galéria, önálló, bélyeg, szövegrész...) Időtartam (videóknál) Meta adatok Forgatókönyv az összeállításhoz (a kimeneti forma határozza meg, milyen részletes)
7
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 7 A tartalomfejlesztést megelőző lépések 1-2. Tananyagírás és a tartalomfejlesztési sztenderdek kialakítása - Intézményi és az egyes szervezeti egységek szintjén (formai és szerkezeti). 3. IO mennyiségi és minőségi meghatározása - Milyen a bemeneti formátum? - Milyen a bemeneti állományok (tananyag) szerkezete/struktúrája? (min-max tartalom, elemszám/kurzus) - Milyen a kimeneti formátum? 4. Technológiai környezet meghatározása. - Szerzői alkalmazások. - Digitalizáló eszközök.- Implementációs környezet és/vagy szerzői felület (módosításokhoz). - Kliens oldali alkalmazások. 5. Szerepkörök definiálása. - Szerepek és jogosultsági szintek meghatározása. - Feladatkörök meghatározása (lásd a tartalomfejlesztés főszereplőit és tevékenységi körét). - Ellenőrzés/visszacsatolás folyamatmodell kialakítása. 6. Ütemezés 7. Tájékoztatás ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 8. Végrehajtás - tananyagírás, - digitalizálás, - implementálás, - futtatás (teszt), - módosítás, - bevezetés, - monitoring,...
8
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 8 Tananyagfejlesztés folyamata 1. 1. Tananyag megírása (teljes szöveg és grafika, létező vagy tervezett média elemek listája) 2. Szegmentálás (szöveg, kép, videó, animáció …) 3. A tananyag (teljes, a tervezett média elemekkel együtt) digitalizálása, a bemenet igényei szerint 4. Tananyag elemek előállítása, szükség szerint metázása (asset) 5. Tanulási objektumok létrehozása (LO) 6. Önálló tanulási egységek kialakítása, szükség szerint metázása (SCO) 7. SCORM csomagok előállítása, ha szükséges A szerző (oktató) feladata Digitalizálás folyamata (forgatókönyv szerint) Programozási folyamat (LCMS adminisztrátor, e-learning szakértő)
9
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 9 Tananyagfejlesztés folyamata 2. 8. A tananyagelemek implementálása (asset, LO, SCO, SCORM) 9. Didaktikai dizájn kialakítása (szakmai és pedagógiai célok és szempontok szerint), a kurzus végső formájának kialakítása, a virtuális környezet kialakítása 10. A követelményrendszer kialakítása (értékelési és pontozási stratégia kialakítása) 11. A kurzus elindítása (tevékenység és kommunikáció) 12. A kurzus zárása, a tananyag szükség szerinti módosítása, új elemek beemelése (PDCA ciklus zárása) e-learning szakértő, adminisztrátor, oktató e-learning szakértő, programozó, adminisztrátor, oktató
10
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 10 A tartalomfejlesztés elemei és kerete
11
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 11 Az e-tananyagok használata (blended learning, szinkron oktatási forma) LCMS (HTML/CMS/LMS) Kommunikáció Tevékenység Autentikáció Megosztás Értékelés... E-mail Tananyag szerző (oktató, tutor) Tanuló, hallgató
12
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 12 A tartalomfejlesztés szereplői SzerepkörTevékenységi körök (tananyagfejlesztés) 1 Projekt menedzser A tartalmak előállítási folyamatának koordinálását ellátó személy. 2 E-learning szakértő A forgatókönyvíró, a szabványokat ismeri, átlátja a tananyagkészítés folyamatát, konzultál és javaslatot tesz az oktató és a tananyagot előállító felé az optimális megoldásokra. Ismeri a keretrendszert, és a kiegészítő modulokat. 3 Oktatásszervező Az oktatásszervező az e-learning szakértővel karöltve tervezi meg a tananyaggyártáshoz szükséges munkamenetet (elsősorban pedagógiai alapokon). 4 Szerző A szerző az adott tananyag tartalmait előállító személy. A formai követelményeknek megfelelően meghatározott módszertant és tematikát követve írja meg a tartalmakat. A szerzőnek képesnek kell lennie a strukturált szövegírásra és természetesen nem árt ha az illető olyan személy, aki a tananyag szövegét nem csak szakmai szempontból nézi. 5 Lektor A lektor a szerzők által előállított tartalmakat ellenőrzi. Alapkövetelmény a magyar helyesírás felsőfokú ismerete. Előny a strukturált szövegírás és a tananyag szakmai ismerete. 6 Grafikus (a kreatív személy) A kreatív ember határozza meg a tananyag arculatát. További feladata az illusztrációk/grafikai elemek elkészítése. Ő határozza meg a tananyagok és esetenként magának a keretrendszernek az arculatát is. 7 Számítógépes operátor A tananyaggyártáshoz szükséges kiegészítő anyagok előállításában játszik szerepet. 8 MetázóA meta-adatbázis operátora.
13
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 13 E-tananyag életciklusa (PDCA)
14
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 14 E-tananyag a kurzusban
15
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 15 Köszönöm a figyelmet! Sinka Róbert E-mail: sinka.robert@lib.szie.hu ; sinkarobert@gmail.comsinka.robert@lib.szie.husinkarobert@gmail.com Web: http://elearning.szie.hu ; http://eportfolio.szie.huhttp://elearning.szie.huhttp://eportfolio.szie.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.