Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az ókori Görögország Hellas
6
A görög nevelés Homéroszi kor szokás, hagyomány
embereszményei: Achilles - bátor, vitéz Odüsszeusz - leleményes, okos A homéroszi kortól a perzsa háborúkig Az egyszerűséget a sokféleség váltja fel A perzsa háborúk után (Periklész kora) erkölcsi nevelés értelmi nevelés szofisták (vándortanítók) vitatkozás , kételkedés dialektika (etikai realizmus) retorika (etikai intellektualizmus) gyakorlati ismeretek (természettudományok)
7
A spártai nevelés (dór nevelés) Kr.e. VIII-VI. század
Katonaállam Lükurgosz törvényei azonos nagyságú földek, közös étkezés, egységes, ÁLLAMI NEVELÉS katonai táborok háború, harc, testi nevelés
8
Az athéni nevelés (ion nevelés) Kr.e. VI-IV. század
HARMONIKUS EMBER „JÓ POLISZPOLGÁR”: szakmai műveltség Általános műveltség KALOKAGATHIA ESZTÉTIKA (szép) és ETIKA (jó) harmóniája testi, lelki harmónia MAGÁNTANÍTÓK
10
A nevelés folyamata és tartalma
I. szakasz: családi nevelés (0-7. év) II. szakasz: múzsai képzés (7-15. év) grammatikai képzés kithara képzés (hangszeres éneklés és tánc) III. szakasz: gimnasztikai képzés ( év) gümnaszion (testedzés, kifejező mozgás) palaestra, pentatlon IV. szakasz: katonai képzés (18. év után) ephebia
11
grammatikai "iskola„ (grammatisztész háza)
betűk megismerése (betű = szám = hangjegy) szótagtanulás és -írás (szüllabizein) Homérosz: Iliász ismétlés, kívülről megtanulás A magántanítóhoz kísérő rabszolga neve: paidagogosz kithara "iskola„ (kithara = hárfa szerű hangszer) (kitharisztész háza) zenetanítás kezdetben bemutatással és utánzással lírikusok műveinek éneklése tánctanítás palaisztra (birkózásra kijelölt hely) testgyakorlás színtere birkózás, ökölvívás, könnyűatlétika
13
Raffaello: Az athéni iskola (részlet)-A két filozófus gondolkodásának az ellentétét mutatja: Platón felmutat az ideák égi birodalma felé, Arisztotelész ellenben, lefele mutat a földi létezőket hangsúlyozva
16
Parthenon
18
A legnagyobb és legépebb máig fennmaradt ókori görög színház az epidauroszi: a félkörben elhelyezkedő 34 sor közel 2400 éves
19
Niké temploma Niké temploma
20
Erechteion
21
VALLÁS Jellemzői politeizmus emberi alakú, halhatatlan istenek
minden istennek egyedi funkciót tulajdonítottak az istenek cselekedeteit leíró történetek összessége a mitológia Olümposz, az istenek lakóhelye
22
ZEUS
23
HADES
24
HERA
25
ARTEMIS
26
DEMETER
27
DIONYSOS
28
APHRODITE
29
ATHENE
30
HERMES
31
HEPHAISTOS
32
POSEIDON
33
APOLLON
35
Phütagorasz
36
Szoptatóedény
37
Karosszék-bili
38
Játék baba
40
A khalkhédoni Boéthoszbólvaló a libával birkózó kisfiút ábrázoló bronzszobor
42
Szókratész „Ismerd meg önmagad!”
„A tudás visszaemlékezés a velünk született, és később feledésbe merült ismeretekre.”
43
A „heurisztika”: a megismerés művészete
A konkrétumból kiindulva, kérdések sorozatán át jut el az általános igazságig A „heurisztika”: a megismerés művészete bábáskodó, vagy „kérdve-kifejtő módszer” A kétféle megismerés útja: A szakemberek ismeretszerzése: tárgyi ismeretek tanulása Igazi, valóságos ismeretek megszerzése: a dolgokat nem a „szemmel”, hanem belső tudatműködéssel vizsgálja Etikai intellektualizmus: aki tudja a jót, az törekszik is annak megvalósítására
44
Platón Művei: Állam, Törvények
A polisz társadalmát 3 fő osztályra tagolja: filozófusok, katonák, kétkezi dolgozók A cél nem az egyén, hanem az állam boldogsága A filozófusok erénye a bölcsesség, a harcosoké a bátorság, a dolgozóké a józanság, önmérséklet. Gondosan megtervezett nevelés: Elemi képzés Középfokú képzés Felsőfokú képzés Akadémia
45
Az egyes ember lelkének összetevői Platón szerint
Az emberi lélek részei 1. Megismerő rész 2. Érző rész 3. Vágyó rész A lélek hajlamai 1. Megismerés 2. Indulat 3. Vágyakozás A lélek funkciói 1. Gondolkodás 2. Szeretet 3. Ön- és fajfenntartás A létrejövő erény 1. Bölcsesség 2. Bátorság 3. Józanság Összhangjuk eredménye I g a z s á g o s s á g
46
A lélek részei. Platón lófogat-hasonlata
47
Arisztotelész Nagy Sándor nevelője
elutasítja az athéni nevelést, "kétes értékűnek" tartja, mert nincs tisztázva, mi a célja: a hasznosság vagy pedig az erény elutasítja a spártai nevelést: elállatiasítja a gyermekeket
48
Nikomakhoszi etika Cél: a boldogság Az boldog, aki erényesen él.
Cél: erényes polgárok nevelése Erényt a hajlamokból a neveléssel lehet elérni, erkölcsi tevékenységek (szoktatással) szellemi tevékenységek (oktatással-neveléssel) Mindenekben az „arany középút” betartása (végletek nélkül élni) A szoktatás és az oktatás-nevelés egysége
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.