Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI"— Előadás másolata:

1 Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI
Tata, ápr.16.

2 Ráhangolódás Ápr. 16 témái: A gyülekezeti gyermekalkalmak
típusai és jellegzetességeik Tipikus és egyéni életkori sajátosságok a gyermekmunkában, különös tekintettel a hit fejlődésére és az istenkép kialakulására gyermekkorban 1. rész 3 – 9 évesek

3 1. Gyermekalkalmak a gyülekezetben
Hittanóra Vasárnapi gyermekalkalmak: Gyermek-istentisztelet Gyermek- bibliaóra Gyerekóra Vasárnapi iskola Nyári gyermektábor Filmklub Egyéb Csöndes nap Kézműves foglalkozás Kiscsoportos feladat Mit jelent az adott foglalkozás? Milyen időközönként van? Mi a célja? Kik vesznek részt rajta? Ki tartja? Mi a tematikája? Melyek a legnagyobb lehetőségei/ kihívásai?

4 1.1. Hittanóra 2007/II. tc. alapján
GYÜLEKEZETI ISKOLAI Szervező A gyülekezet Az egyházi közoktatási intézmény (óvoda, iskola, középiskola) Helyszíne A gyülekezet termei, Az önkormányzati iskola A felekezeti (esetleg alapítványi stb.) iskola Felelőse A lelkipásztor Ref. közoktatási intézményben az igazgató, más felekezetnél a területileg illetékes lelkipásztor Év végi minősítés A helyi tanterv szerint kialakított módon Az évfolyamon a továbblépés feltétele Időkeret Heti 1 vagy 2 óra Kötelezően heti 2 óra Részvétel: A tanulói jogviszony alapján kötelező Részvétel: ÖNKÉNTES

5 Oktatást végez gyülekezeti szervezésű hittanoktatás során iskolai helyszínen vagy gyülekezeti helyiségben, akár 3-19 éves korig (2012) Hitoktató Református lelkész Vallástanár

6 A hittanóra és a tematika
A MRE Zsinata által elfogadott hittanoktatási tanterv alapján. Óvoda: A református keresztyén hittantanítás óvodai programja Összevont csoportok lehetségesek (2000

7 A hittanóra dokumentumai
2007/II. tc./IV. Szervezési és igazgatási kérdések 12.§. A tanulói nyilvántartás a. Létszámlejelentő adatlapok okt.1-ig eljuttatni az egyházmegye espereséhez. 13.§. A hittanoktatás dokumentumai a. Létszámlejelentő adatlap. b. Hiányzási, haladási, osztályozási napló. c. Bizonyítvány. (RPI, Kálvin Kiadó)

8 Hittanoktatási napló és bizonyítvány
3 változat 24 tanuló / 36 óra 24 tanuló / 72 óra 36 tanuló / 72 óra

9 Bizonyítvány Két változat:
Egylapos bizonyítvány a tanévről. 8 évfolyamra szóló bizonyítvány-füzet. Szöveges vagy jeggyel történő értékelési lehetőség. Jelenléti órák száma.

10 Lehetőségek a gyülekezeti hittanórán
Rendszeres találkozások. Önkéntes részvétel – nagyobb bevonódás és motiváltság. Állandó – folyamatos, átgondolt tematika. Kézbe adott segédanyagok (tanterv, tankönyv, tanári kézikönyv, feladatgyűjtemény). Megállási – lassítási lehetőség, nincs osztályozási/ tanterv kényszer. Több lehetőség a gyülekezeti bekapcsolásra, kapcsolódásra.

11 Kihívások a gyülekezeti hittanórán
Iskola/ pedagógusok hozzáállása. (Állami szabályozás) Túl sok program – túlzsúfolt délutánok. Önkéntes részvétel. Segédanyagok nehézségei (tankönyv, tanterv). Személyi feltételek nehézségei. „Gyermek – halászat”

12 1.2. Vasárnapi gyermekalkalmak
Az elnevezés nehézségei Gyermek-istentisztelet Gyermek-bibliaóra Gyermekóra Vasárnapi iskola

13 Gyermek - istentisztelet
Fő céljai Az Ige hirdetése gyermekek között. A Szentháromság Istennel való találkozási lehetőség. Bevezet az istentiszteleti, gyülekezeti közösségbe. Megismertet a gyülekezeti élet alapfogalmaival. Aki tartja Lelkipásztor, hitoktató, gyerek-munkások. Helye, ideje: Minden vasárnap – a gyülekezeti teremben.

14 Szolgálati lehetőségek
Gyermek-istentisztelet megtartása Kézműves foglalkozás tartása egy alkalmon Részfeladat vállalása egy alkalmon Gyermek-felvigyázás (kicsik) Feldolgozásban, munkáltatásban való segítségnyújtás

15 A gyermek-istentisztelet kihívásai
Önkéntes részvétel – néha jönnek, néha nem. Családi háttértámogatás (van?) A gyermek-istentisztelet: vasárnapi hittanóra? Hittanóra/gyermek-istentisztelet: melyik, mikor, mit? Kevés segédanyag Változó időtartam Finanszírozás? Miben különbözik a gyermek-istentisztelet a vasárnapi iskolától?

16 A gyermek-istentisztelet lehetőségei
Missziói lehetőség Önkéntes részvétel – nagyobb bevonódás és motiváltság. Család háttértámogatása (főleg kicsiknél). Lehetőség a gyülekezeti bekapcsolásra, kapcsolódásra (pl. közös templomi kezdés, stb.) Gyülekezeti szokásrendszer begyakorlása (imádság, éneklés, gyülekezeti közösség, perselypénz, palást, keresztelő, szimbólumok, stb.)

17 2.3. Nyári gyermektábor Bibliatábor: helyben
Nyári napközis tábor: helyben Hittanos tábor (korcsoporttal) egy másik helyen Családos tábor Szolgálati lehetőségek Alkalmak tartása Kézműves foglalkozások/részfeladatok tartása Közös játék a gyerekekkel Munkáltatásban való segítségnyújtás Előkészítés (pl. étkezés, stb.)

18 Nyári gyermektábor Fő céljai:
Krisztusra hangolódás – gyülekezeti élmény. Élmény: Isten-élmény, gyülekezet-élmény. Megismertetni a korcsoporttal egymást. Gyülekezeti gyermekközösség építése. Kirándulás.

19 Nyári gyermektábor A szervezők:
Lelkipásztor, katechéták, presbiterek, gyülekezeti tagok. Helye/ideje: Változó, nyári időszakban. Tematikája: Változó/egyéni

20 Nyári gyermektábor kihívásai
Financiális háttér előteremtése. Élvezetes/új/újdonságot adó tematika. Emberi erőforrás. Megfelelő helyszín/ idő.

21 A nyári-tábor lehetőségei
Missziói lehetőség Önkéntes részvétel – nagyobb bevonódás és motiváltság. Élményközpontúság. Gyülekezeti gyermek-közösség épülése. Gyülekezeti bevonódás erősítése (közös munka, közös alkalmak). Család bevonása. Átküldhető segédlet: nyári tábor meghatározások -RPI

22 Egyéb alkalmak Filmklub, gyermeknapok, kézműves fogl. Cél:
Élmény központú hit mélyítés. Közösség építése/épülése. Ideje/helye: Időszakos (alkalomhoz kötött)/változó.

23 Filmklub, mint lehetőség
Vizuális kultúra – vizualitás jelentősége és a gyermekeknél/fiataloknál. Mire jó a filmklub a katechézisen belül? A filmklub kezdeti lépései Témaválasztás – filmválasztás Időtartam kijelölése, behatárolása Megfelelő helyszín Átgondolandó kérdések Előkészület egy-egy alkalomra

24 Filmklub alapkérdései
Kiindulópont Cél meghatározása Csoport fölmérése Előzetes ismeretek feltérképezése Határok felmérése, kijelölése Átgondolandó kérdések: Milyen időközönként? Mennyi időt? Hol? Milyen eszközzel? Jogi háttér Előzetes szervező munkálatok TEMATIKA

25 Filmklub alapkérdései
Előkészület egy alkalomra Megfelelő körülmények megteremtése Filmről/adott témáról való beszélgetés előkészítése Kapcsolódó játék, ötletek végiggondolása Exkurzus: rajzfilmek A mese és a gyermek A rajzfilmhasználat előnyei (rövid, egyértelmű, konkrét, elidegenítési módszer) Kihívásai: rugalmasság, megfelelő összekapcsolás, időkeret hatékony használata.

26 A hatékony filmválasztás
Korosztály és élethelyzet szerű– Érdekes, figyelemfelkeltő – ne unalmas. Ne domináljon a vulgaritás. Új – vagy kevéssé ismert.

27 Mit kezdjünk a háttér-információkkal?
Érdekességek, információk, cikkek gyűjtése. Cikkek: kritikák, értelmezések, stb. – segíthetik a munkánkat, de hátráltathatnak is! Nem kell minden információt elmondani – több dolog csak neked fontos! Hasznos információ: ami az üzenetközvetítést elősegíti, s valóban tartalmas segítséget ad.

28 Filmklub ötletek gyerekeknek
Mézga Aladár különös kalandjai (8 rajzfilm) Nyitott szemmel (film) Narnia krónikája

29 Elérhetőség Köszönöm a figyelmet és a kitartást!
Tel: 30/


Letölteni ppt "Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI"

Hasonló előadás


Google Hirdetések