Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű"— Előadás másolata:

1 Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
Rendszeres Objektív tényeken alapuló észlelés

2 Megfigyelési technikák
Napló, feljegyzés Jegyzőkönyv Teljes Szelektív Becslési skála Jelrendszer Kategóriarendszer

3 Napló, feljegyzés Metodikailag kevésbé kötött
A megfigyelő a számára fontos, érdekesnek, lényegesnek tűnő momentumokat rögzíti Résztvevő megfigyelés, kívül álló megfigyelés

4 Jegyzőkönyv Teljes Szelektív
A megfigyelők valamennyi verbális és nonverbális megnyilatkozást igyekeznek rögzíteni Szelektív Kiemelt jelenségek körét rögzíti (pl: tanárok kérdései, tanulók válaszai, tanulók kérdései)

5 Becslési skála A megfigyelő nem a jelenséget írja le, hanem annak mértékét egy skála segítségével. A tanár az órán nyelvtanilag helytelen kifejezéseket használt Soha – rendszeresen

6 Jelrendszer Egy megfigyelési periódus (5-10 perc) alatt bekövetkező jelenségek előfordulását rögzítjük egy űrlapon Lásd példák

7 Kategóriarendszer A rögzítés folyamatos, az események előfordulásával egyidejű Természetes egység alapú Időegység alapú

8 Flanders interakcióelemzési rendszere
A rögzítés technikája (3 másodpercenként a kategória kódját feljegyezzük) Mátrixba rendezés (az egymás utáni számpárok előfordulását mátrixba rendezzük) Mit mutat a mátrix átlója? Mutatók (pl): TBR(tanári beszéd részaránya)= ( )/( )

9 Megfigyelési technikák

10 Megfigyelési technikák
A megfigyelő tárgyilagos rögzítő Strukturált megfigyelési rendszerek kategória- és jelrendszerek Teljes és szelektív jegyzőkönyvek A megfigyelendő események előre meghatározottak A megfigyelendő eseményeket meg kell határozni Becslési skálák Naplójegyzetek, feljegyzések A megfigyelő bevont elemző

11 A megfigyelés megbízhatósága
A megfigyelők közti egyetértés Megfigyelő ítéletének stabilitása (különböző időpontban ugyanazt mondja-e) Khí négyzet próba Variancia analízis Scott féle π (Pí)

12 P0 = A két megfigyelő közötti egyetértés Pe = Véletlen egyetértés
Scott-féle π Π=(P0-Pe)/(1-Pe) P0 = A két megfigyelő közötti egyetértés Pe = Véletlen egyetértés 0,85 fölötti érték megfelelő

13 Scott-féle π

14 Megfigyelés érvényessége
Azt mérjük-e, amit szándékozunk? Funkcionális vagy konstrukciós validitás (a kategóriák valóban leírják a különbséget? próba) Elméleti vagy tartalmi validitás (leírja-e az elméletet) Empirikus vagy egyetértésen alapuló validitás (más mérési eszközzel történő összehasonlítás) Előre jelző vagy prediktív validitás (képes olyan mennyiségek és minőségek megkülönböztetésére, amelyek az oktatási folyamatban bekövetkező különbségeket jeleznek)


Letölteni ppt "Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű"

Hasonló előadás


Google Hirdetések