Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGergely Borbély Megváltozta több, mint 10 éve
1
Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
Rendszeres Objektív tényeken alapuló észlelés
2
Megfigyelési technikák
Napló, feljegyzés Jegyzőkönyv Teljes Szelektív Becslési skála Jelrendszer Kategóriarendszer
3
Napló, feljegyzés Metodikailag kevésbé kötött
A megfigyelő a számára fontos, érdekesnek, lényegesnek tűnő momentumokat rögzíti Résztvevő megfigyelés, kívül álló megfigyelés
4
Jegyzőkönyv Teljes Szelektív
A megfigyelők valamennyi verbális és nonverbális megnyilatkozást igyekeznek rögzíteni Szelektív Kiemelt jelenségek körét rögzíti (pl: tanárok kérdései, tanulók válaszai, tanulók kérdései)
5
Becslési skála A megfigyelő nem a jelenséget írja le, hanem annak mértékét egy skála segítségével. A tanár az órán nyelvtanilag helytelen kifejezéseket használt Soha – rendszeresen
6
Jelrendszer Egy megfigyelési periódus (5-10 perc) alatt bekövetkező jelenségek előfordulását rögzítjük egy űrlapon Lásd példák
7
Kategóriarendszer A rögzítés folyamatos, az események előfordulásával egyidejű Természetes egység alapú Időegység alapú
8
Flanders interakcióelemzési rendszere
A rögzítés technikája (3 másodpercenként a kategória kódját feljegyezzük) Mátrixba rendezés (az egymás utáni számpárok előfordulását mátrixba rendezzük) Mit mutat a mátrix átlója? Mutatók (pl): TBR(tanári beszéd részaránya)= ( )/( )
9
Megfigyelési technikák
10
Megfigyelési technikák
A megfigyelő tárgyilagos rögzítő Strukturált megfigyelési rendszerek kategória- és jelrendszerek Teljes és szelektív jegyzőkönyvek A megfigyelendő események előre meghatározottak A megfigyelendő eseményeket meg kell határozni Becslési skálák Naplójegyzetek, feljegyzések A megfigyelő bevont elemző
11
A megfigyelés megbízhatósága
A megfigyelők közti egyetértés Megfigyelő ítéletének stabilitása (különböző időpontban ugyanazt mondja-e) Khí négyzet próba Variancia analízis Scott féle π (Pí)
12
P0 = A két megfigyelő közötti egyetértés Pe = Véletlen egyetértés
Scott-féle π Π=(P0-Pe)/(1-Pe) P0 = A két megfigyelő közötti egyetértés Pe = Véletlen egyetértés 0,85 fölötti érték megfelelő
13
Scott-féle π
14
Megfigyelés érvényessége
Azt mérjük-e, amit szándékozunk? Funkcionális vagy konstrukciós validitás (a kategóriák valóban leírják a különbséget? próba) Elméleti vagy tartalmi validitás (leírja-e az elméletet) Empirikus vagy egyetértésen alapuló validitás (más mérési eszközzel történő összehasonlítás) Előre jelző vagy prediktív validitás (képes olyan mennyiségek és minőségek megkülönböztetésére, amelyek az oktatási folyamatban bekövetkező különbségeket jeleznek)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.