Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Számítógép hálózatok A kommunikáció formái
2
Hálózati modellek A hálózati modelleket a hardver- és szoftverelemek együttesen határozzák meg Három modell: Kliens – Szerver Host – Terminal Peer to peer
3
Kliens – Szerver modell
Két számítógépes program közötti kapcsolat egyik program szolgáltatást kér a másik teljesíti a kérést Jelentős szerep: programok fizikailag is távol Egy böngészőt kliens programnak tekintünk, amely szolgáltatásokat kér egy másik számítógépen futó webszervertől.
4
Host - Terminal Két (telefonvonalon) összeköttetésben lévő számítógép közötti kapcsolatot ír le Host: az a számítógép, amely az elérhető adatokat tárolja Terminál: az információt lekérő számítógép
5
Peer to Peer A hálózatot egyenrangú gépek alkotják
Mindegyik gép szerver és kliens egyszerre Az perifériák minden felhasználó számára hozzáférhetőek Az adatok több helyen tárolhatóak
6
Hálózati eszközök Hálózati kártya Modem
a hálózati kábelt csatlakoztatja a számítógéphez 10/100/1000Mb Half duplex, Full duplex Modem Modulátor - demodulátor DAC, ADC Hand-shaking Half duplex: EGYIDŐBEN csak egy irányban kommunikál (vagy csak ad, vagy csak vesz) Full duplex: EGYIDŐBEN mind a két irány működik egyszerre (ad is meg vesz is)
7
Router Switch HUB Intelligens eszköz – kis számítógép
Egy bemenet – sok kimenet Útvonalválasztás Switch Sok bemenet/kimenet HUB Nincs útvonalválasztás Minden switch tud hub-ként viselkedni, de a hub-ok nem tudnak switch-ként viselkedni.
8
Hálózati protokollok 1. Az adatátvitel szabályait nevezzük protokollnak A hálózati protokollok feladata: a számítógépek közti adatküldés adatátvitel ellenőrzése Protokoll: két egymással kommunikációra képes eszköz kommunikációs szabályait írja le Az informatikában a protokoll egy egyezmény, vagy szabvány, amely leírja, hogy a hálózat résztvevői miképp tudnak egymással kommunikálni. Ez többnyire a kapcsolat felvételét, kommunikációt, adat továbbítást jelent.
9
Hálózati protokollok 2. Internet Protokoll, ill. párja, a TCP - Transmission Control Protocol (adatátvitel-ellenőrzési protokoll) Heterogén, nagy kiterjedésű hálózatok jellemző protokollja
10
TCP/IP protokoll A TCP/IP az internet jellemző hálózati protokollja
egy számítógépet IP - címével azonosítunk a hálózaton IP - cím: négy darab, közti ponttal elválasztott szám pl.:
11
A TCP/IP-re épülnek az internet magasabb szintű protokolljai
FTP - File Transfer Protocol: fájlátviteli protokoll HTTP - Hypertext Transmission Protocol: hipertext átviteli protokoll Elektronikus levelezés protokolljai (SMTP, POP3, X400, IMAP stb.)
12
Hálózati adatátvitel Két számítógép közti kapcsolatot kétféle módon
hozhatunk létre: Vonalkapcsolt átvitel Csomagkapcsolt átvitel
13
Vonalkapcsolt átvitel
Nagy sebességű Biztonságos A hálózat rendkívül leterhelt Üzemeltetése költséges
14
Csomagkapcsolt átvitel 1.
Nagy távolságra levő számítógépek Nincsenek közvetlen kapcsolatban, de kapcsolódnak a hálózathoz
15
Csomagkapcsolt átvitel 2.
A szerver a kért adatot (fájlt) darabokra bontja frame-ekre (keretekre) méretük egyforma tartalmazzák a kért fájl darabjait a kliens és a szerver gép címét a küldött adattöredékre vonatkozó információkat A frame-ek egyenként eljutnak a klienshez, amely a töredékeket összeállítja postai levéltovábbításra hasonlít Postai levéltovábbítás: 100 oldalas regény elküldése levélben. Szétszedem a könyvet, minden borítékba rakok egy lapot, ezt össze-vissza megkapja a címzett, aki az oldalszámozás miatt össze tudja rakni ugyanazt a regényt, amit a feladó elküldött neki. Oldalszám: információ arról, hogy hol helyezkedik el. Feladó, címzett: ki kicsoda Mobiltelefon csomagkapcsolt, mert a vonal nem folyamatos. Analóg telefon vonalkapcsolt. SMS küldés: a mobilhálózat üres idejét használja ki, csomagokban küldi ( ) Az SMS árának és egy perc beszélgetésnek a díjainak aránya: szemtelenül sokat fizetünk egy sms-ért Mennyi sms fér bele egy perc beszélgetésbe? Egy sms elküldése (160karakter) tizedmásodpercek alatt is végbemehet.
16
A kommunikáció módja Ütközésfigyeléses hálózat Adási jog alapú hálózat
17
Ütközésfigyeléses hálózat 1.
Az Ethernet szabvány A hálózatra felfűzött számítógépek minden adatot észlelnek, de csak a nekik szólókra válaszolnak Egy állomás adatot akar küldeni Figyelni kezdi a hálózatot, folyik-e éppen forgalom Ha igen: vár Ha nem: elkezdi az adást Ez egybeeshet egy másik állomás adáskezdésével
18
Ütközésfigyeléses hálózat 2.
üzenetek ütköznek a célállomások nem tudják venni őket az ütközést mindkét (illetve az összes) adóállomás érzékeli, és leállítja a küldést Véletlenszerű ideig várnak Újra figyelni kezdik a csatornát Ismét ütközés nagyobb tartományból választ véletlenszerűen várakozási időt Hálózati torlódások gyors levonulása
19
Adási jog alapú hálózat 1.
A vezérlőjelet (token-t) használó hálózatok Adatküldés: vezérlőjellel Adatküldés vége: a vezérlőjel továbbadása A vezérlőjeles gyűrű (token ring) hálózatban minden állomás csak a két szomszédjával áll fizikai kapcsolatban Stafétabot átadása
20
Adási jog alapú hálózat 2.
Az adó: a vezérlőjelet kivonja a hálózatból elküldi az üzenetet A címzett: beolvassa az üzenetet "rendben vett" jelzést elküldi Az üzenet visszaér a feladóhoz ellenőrzi a vételi jelzést továbbadja a vezérlőjelet
21
Kapcsolattípusok és adatátviteli lehetőségek
A számítógépeket összekötő közeg igen sokféle lehet és előfordulhat, hogy ezen összeköttetések nem alkotnak homogén rendszert.
22
Adatátvitel Az adatátvitel: Két vagy több eszköz közötti adatcsere.
Az eszközök lehetnek számítógépek perifériák programok stb.
23
Az adatátvitel fő jellemzője az adatátviteli sebesség, amely nagy mértékben függ
az eszközök közötti kapcsolat összeköttetés módjától, minőségétől
24
Összekötőrétegek típusai
Közvetlen kábelkapcsolat Helyi hálózatoknál a leggyakoribb forma Olcsó, könnyen kivitelezhető Fenntartása nem jár költségekkel Nagy távolságú kábelezés Ritkán alkalmazzák Költséges Optikai kábelezés A nagytávolságú kábelezéshez hasonló Költséges, de megbízható Gyors
25
Mikrohullámú lánc Műholdas kapcsolat Ahol a kábelezés nem megoldható
Költséges Gyors Műholdas kapcsolat Mikrohullámú lánc műholdas változata Könnyen hozzákapcsolható új végpontok Drága Szinte mindenhol elérhető Domborzati viszonyok Épületek Vasbeton (antenna)
26
Kapcsolt vonali (PTSN)
Normál telefonvonalat igényel Lassú Sebesség függ: Modem Vonalminőség ISDN vonal Gyorsabb Költséges Mindegyik előfizetéses
27
ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line - Aszimmetrikus Digitális Előfizetői Vonal) A hagyományos modemeknél gyorsabb digitális adatátvitelt tesz lehetővé a csavart rézérpárú telefonkábelen Aszimmetrikus 18Mbps távolsággal arányosan csökken ADSL2
28
Bérelt vonali összeköttetés
Nem lehet más kábeles kapcsolatot kiépíteni, de fontos az állandó kapcsolat Sebessége a kiépítésnél meghatározott sávszélességtől függ Fenntartása állandó, adatátviteltől független költséggel jár
29
Wireless (vezeték nélküli) átvitel
Vezeték nélküli adatátvitel Rádióhullámok A készülékek az IEEE b nemzetközi szabvány szerint működnek és a 2,4 GHz frekvenciatartományt használják Sok a zaj
30
GPRS (General Packet Radio Service – Általános csomagkapcsolt rádió szolgáltatás)
nemzetközi rádiótelefon kommunikáció nemzetközi szabványa egy olyan állandóan fennálló kapcsolat, mely állandósága ellenére csak akkor foglalja a csatornát, ha valóban van adatforgalom a GPRS-szel elértük az egyszerű, analóg-vonalas betárcsázós internet sebességet
31
RTL Klub,TV2, MTV1, ATV, Duna TV video- és zeneletöltési lehetőség
3G (UMTS) A mobil szélessáv nyújtotta szolgáltatások közül a leglátványosabb újdonság minden bizonnyal a videotelefonálás RTL Klub,TV2, MTV1, ATV, Duna TV video- és zeneletöltési lehetőség
32
HSDPA (High Speed Downlink Packet Access, azaz Nagysebességű Csomagkapcsolt Letöltés)
384kbps sebesség helyett optimális esetben 1092kbps = 136 kilobájtot / mp
33
Vezetékes vs. vezeték nélküli
Előnyei: gyors adatátvitelt biztosít olyan pontok összekötésére alkalmazható, amelyek közt kábelezni nem lehet GSM hálózatokon keresztül is internetezhetünk (nincs helyhez kötöttség)
34
Hátrányai: Kiépítése és fenntartása költséges
Az interneten lévő információ formátumát elsősorban a PC-n vagyis viszonylag nagy képernyőn való megjelenítésre tervezték. Kisméretű eszközökkel- mobiltelefon, kézi számítógép- ezek az oldalak használhatatlanok Ezért fejlesztették ki a WAP-ot a WAP az internet mobiltelefonról elérhető szolgáltatása
35
- Mit csinálsz, ha már huszadszor fagy le a rendszer
- Mit csinálsz, ha már huszadszor fagy le a rendszer? - Control alt cipőtalp...
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.