Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Településhálózat-fejlesztési Koncepció
2
A településhálózat keretei megváltoztak
döntéshozatal decentralizációja → 3200 önkormányzat piacgazdaság, globalizáció → települések „szabad versenye” a települési hierarchia oldódik → nem a hatósági döntésektől függ Hiányzik: beruházások fejlesztések közszolgáltatások Nincs országos koordináció, iránymutatás, stratégia Településszintű és településközi koordinációja
3
Előzmények 1007/1971. (III. 16.) Kormányhatározat az országos településhálózat-fejlesztési koncepcióról 12/ (IV. 26.) OGY határozat a terület- és településfejlesztés hosszú távú feladatairól 35/1998. (III. 20.) OGY határozat az országos területfejlesztési koncepcióról 97/2005. (XII. 25.) OGY határozat az országos területfejlesztési koncepcióról
4
A településhálózat fejlesztési koncepció fontossága
A települések nem kezelhetők elkülönülve, hanem településhálózati viszonyrendszerükben, és környezetükkel együtt kezelve szükséges fejlődési irányaikat meghatározni. A településrendszer fejlesztésének organikusan kell történnie, alapvetően a települések felől építkezve. Az elkészítendő nemzeti stratégia, a települések hálózatos fejlődését segítse Orientálja a központi szakpolitikákat
5
Alaphipotézisek A településhálózat alakulását befolyásoló tényezők elemzése; A település-hálózat fejlődése komplex folyamat; Az EU hatása; Fejlődés motorjai – városok; Város és térsége; Város – vidék viszony
6
Magyarország településhálózata
7
Magyarország településhálózata
Népesség-kategóriák (KSH) Települések száma (db) Az összes %-ában Lakó-népesség (fő) 0-499 1046 33,3 2,8 674 21,4 4,9 651 20,7 9,3 491 15,6 14,6 140 4,5 9,6 122 3,9 22,9 12 0,4 7,5 8 0,3 10,4 Budapest 1 0,0 16,9
8
Budapesti agglomeráció
Regionális pólusok Mezővárosok-óriásfalvak Aprófalvak-kis-,középvárosok Tanyás térségek
18
Magyarország településhálózata
19
A magyar városhálózat tagozódását alakító tényezők
1997 2000 2002 Centrum funkciók (45%) Közintézmény ellátottság Lakásállomány Szervezet és tevékenység innovációk (40%) Kommunikációs rendszerek Fogyasztás új terei Szervezet és tevékenység innováció (30%) Szellemi erőforrások (30%) Iskolai végzettség és képzettség Gazdasági potenciál (30%) Gazdasági potenciál (15%) Gazdasági szervezetek száma, vállalkozói aktivitás Centrum funkciók (15%) Közintézmények és közszolgáltatások Gazdasági potenciál (25%) Szervezet és tevékenység innovációk (10%) Távközlés és gépkocsiállomány Szellemi erőforrások (15%) Centrum funkció, társadalmi aktivitás (15%)
20
Határon átnyúló város-együttesek
Leírásuk megtalálható a disszertációban, Lehet a kiterjedésről vitatkozni nem a területi kiterjedés a lényeg, hanem a funkcionális összekapcsolódás
21
Településhálózat helyzete
A város-község jogállás szerinti megkülönböztetés nem tükrözi a város-vidék funkcionális viszonyrendszert A szub-urbanizációs folyamatok erősödtek Városhiányos területek problémái A városok, a területpolitikán belül nem kaptak fontosságuknak megfelelő hangsúlyt A településhálózat fejlesztését támogató pénzügyi eszközrendszer hiánya Jelenleg nincs egységbe szervezett falu-politika, elemek
22
Városfejlesztés - elvárások
Budapestnek Béccsel és Prágával versenyben kell nemzetközi funkcióit megszerezni, illetve megtartani. A városok vonzáskörzetük, nagyobb térségük fejlődésének motorjai. Fejlődésük térségük országos és nemzetközi versenyképességének záloga is. Policentrikus városfejlesztés
23
Lehetséges fejlődési irányok: településrendszer fejlesztés
24
Kedvezményezett térségek besorolása
25
A kedvezményezett térségek besorolásának előfeltétele
A területfejlesztési támogatásokról és a decentralizáció elveiről, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszeréről szóló 67/2007. (VI. 28.) OGY határozat A települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló évi CVII. törvénnyel módosított 2004. évi CVII. törvény MIT? HOGYAN? A kedvezményezett térségek besorolásáról szóló Kormányrendelet
26
MIT kell besorolni? A települési önkormányzatok
többcélú kistérségi társulásáról szóló évi CVII. törvénnyel módosított évi CVII. törvény → 174 kistérségi egységet határoz meg az ország területén
27
Hogyan kell besorolni? Összesen: 31 mutató
A 67/2007. (VI. 28.) OGY határozat alapján Új alapokon nyugvó komplex mutató rendszer Öt mutatócsoport - gazdasági - infrastrukturális - társadalmi - szociális - foglakoztatási Összesen: 31 mutató
28
Az egyes mutatókkal szemben elvárt követelmények
Csak olyan mutatók használhatók fel, amelyek: Mérhetőek Ellenőrizhetőek Nyilvánosak Időrendi összehasonlításra és Tényleges differenciálásra alkalmasak
29
A komplex mutató kiszámítása
Települési mutatókon alapul A legrosszabb és a legjobb érték közötti skála → pontozás 1-5-ig Az egyes mutatók átlagos értéke az öt mutató csoport átlaga adja az elmaradottság/fejlettség mérőszámát, a komplex mutatót A komplex mutató egyszerű számtani átlaga 2,90 pont
30
A területfejlesztés térségei
Magyarország térségei fejlettségük (fejletlenségük) alapján lehetnek: Nem kedvezményezettek Kedvezményezettek Hátrányos helyzetű Leghátrányosabb helyzetű térségek
31
Hátrányos helyzetű térségek
Komplex mutatója kisebb, mint az összes kistérség komplex mutatójának átlaga (<2,90) 94 kistérség 3 millió 152 ezer fő az ország lakónépességének 31,3 %-a
32
Leghátrányosabb helyzetű térségek
A hátrányos helyzetű kistérségeken belül a legalacsonyabb komplex mutatóval rendelkező kistérségek és az ország lakónépességének maximum 15%-a. 47 kistérség 1 millió 496 ezer fő.
33
Komplex programmal segítendő leghátrányosabb helyzetű kistérségek
A legalacsonyabb komplex mutatóval rendelkező leghátrányosabb helyzetű kistérségek az ország lakónépességének maximum 10%-a 33 kistérség együttes népességszámuk 962 ezer fő.
34
Regionális szempontból hátrányos helyzetű kistérségek
Abban a régióban, ahol a hátrányos helyzetű kistérségek együttes lakónépessége nem éri el a régió lakónépességének 30%-át; a regionális fejlesztési tanács regionális szempontból hátrányos helyzetű kistérség(ek)et jelölhet ki; A regionális szempontból hátrányos helyzetű térségek a regionális operatív programok illetve a regionális fejlesztési tanács által kiírt pályázatokon való részvétel esetén előnyt élveznek;
35
A kedvezményezett térségek rendszere
94 Hátrányos helyzetű térségek 33 Leghátrányosabb helyzetű térségek Leghátrányosabb helyzetű térségek térségek Komplex program 47
36
A kedvezményezett térségek besorolásának változása
A kedvezményezett térségek besorolásának változása Korábban (64/2004. (IV.15.) Korm. rend.) Az új Kormány-rendelet alapján Kedvezményezett 95 94 Hátrányos helyzetű 47 Leghátrányosabb helyzetű (a kedvezményezetteken belül) 48 Komplex programmal támogatandó (a leghátrányosabbakon belül) - 33 Átmenetileg támogatott 15 11 Hátrányos helyzetű település 235 248
37
A kistérségek fejlettsége
38
Kedvezményezett kistérségek
39
Szabályozás Kormánydöntés: október 31-én
40
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.