Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAttila Székely Megváltozta több, mint 10 éve
3
Balázs Béla
4
B e v e z e t é s Századunk kifejlődő tudásalapú társadalma és globálissá váló gazdasága megköveteli a szakemberektől, hogy külhoni kultúrák képviselőivel is problémamentesen tudjanak kommunikálni. Jelenleg mintegy ötévente megkétszereződik a rendelkezésünkre álló tudás tömege, de sok területen gyorsan elavul és egyre komplexebbé válik. A tudástőke felértékelődése (és a felgyorsult változásokhoz való alkalmazkodás kényszere) gyökeres innovációkra késztet az oktatás/tanulás terén is. Új képzési és továbbképzési módszerekre van tehát szükség. Korunk legfontosabb pedagógiai feladata az interaktivitáson, dialóguson alapuló önálló, rendszeres tanulás módjának megtanítása, az adekvát tanulási környezet létrehozása, ezen belül a nyelvismeret fejlesztése. Megfelelő nyelvismeret nélkül ugyanis csak hiányosan alakulhat ki a korszerű kulcskvalifikációvá vált önálló tanulás és tudásmenedzsment képessége.
5
AZ E-KURZUSOK NYELVENK É NTI MEGOSZL Á SA FranciaEgyéb Angol
6
NYELVGYAKORISÁG A VILÁGHÁLÓN Egyéb9,5%
7
A szakmai nyelvvizsgáztatás fő figyelme a nyelv kommunikatív funkciójára irányul. A szakmai kommunikációs aktusok olyan emberek között valósulnak meg, akik azonos diskurzus közösséghez tartoznak, és ennek megfelelően viselkednek. A szaknyelv létezése ma már nem vita tárgya, de annál inkább vitatott a fogalom tartalma. Túl kell lépnünk azon a felfogáson, hogy a szaknyelv pusztán sajátos terminológiacsokorként értelmezhető. Főbb jellemvonásai: A köznyelvnél gyorsabban fejlődik és differenciálódik, de arra épül, és annak nyelvi logikáját követi. Sajátos szókincse és fogalmazási modora van. A közvetlen kommunikatív funkciót preferálja, így bizonyos műfajok előtérbe (pl. tárgyalás, prezentációk tartása), mások (pl. hagyományos levélírás)háttérbe kerülnek. A közvetlen kommunikatív funkciót preferálja, így bizonyos műfajok előtérbe (pl. tárgyalás, prezentációk tartása), mások (pl. hagyományos levélírás) háttérbe kerülnek. A szaknyelv sajátosságai
8
A LEXINFO vizsgarendszer főbb jellemzői k é tnyelvű vizsgarendszer (alkot ó m ó don é p í t a vizsg á z ó k anyanyelv é re); h á rom fokozat ú (alap-, k ö z é p- é s felsőfok); szintező (a jelentkez é si lapon megjel ö lt szintnek megfelelően m é r, nem teszi lehetőv é a teljes í tm é ny szerinti fel- vagy lefel é t ö rt é nő automatikus á tminős í t é st); v á laszthat ó an í r á sbeli é s/vagy sz ó beli r é szvizsg á b ó l á ll. szakmai (informatikai) nyelvvizsga-rendszer;
10
A c é lcsoport az UNESCO-ISCED klasszifik á ci ó software engineer, communications engeneer é s informations engineer szakter ü leteit ö leli fel
11
A LEXINFO rendszernél a következő elvárásokat fogalmaztuk meg: inkább a kommunikatív kompetenciát mérje, mint a kódismereti kompetenciát; legyen inkább integratív, mint analitikus; legyen inkább autentikus, mint idealizált; legyen inkább kritériumfüggő, mint normafüggő; a feladatokra nézve legyen inkább holisztikus, mint diszkrétpont-jellegű; inkább a nyelvhasználatot, mint a nyelvhelyességet mérje; inkább a funkció, mint a forma ismeretét mérje; inkább teljesítményképes tudást, mint elsajátított ismerethalmazt mérjen; a vizsgaanyagokat úgy kell megválasztani, hogy azokat az adott szakmai diskurzus-közösség fontosnak és természetesnek érezze. ELVÁRÁSOK A nyelvvizsgáztatás korábbi gyakorlatában ugyanis a nyelvi, lingvisztikai kompetencia (a kódismeret) mérése indokolatlan előnyt élvezett. A csak a nyelvi kód ismeretét mérő vizsgák szakmailag elavulttá váltak.
12
A NYELVVIZSGA SZERKEZETE A vizsgák négy alapkészséget mérnek: az olvasott szöveg megértésének készségét a szövegalkotási készséget a beszédkészséget a hallott szöveg utáni értést. A vizsgafeladatokat úgy alakítottuk ki, hogy meg- vizsgáltuk, milyen területeken és miként használják az informatikai szakemberek nyelvtudásukat. A központi előírásoknak megfelelően minden vizsgaidőszakra új vizsgasorokat dolgozunk ki! A GDF-RI Nyelvi Lektorátus aktív közreműködésével a vizsgákhoz próbavizsgával záródó előkészítő tanfolyamokat szervezünk.
13
1a) ALAPFOKÚ NYELVVIZSGA Szóbeli készségek: A vizsgázó megérti a hozzá intézett viszonylag lassú, rövidebb terjedelmű informatikai, szaknyelvi beszédet, kérdéseket stb. Le tud szóban írni egyszerűbb, a szaknyelvhez kapcsolódó képet, ábrát, grafikont. Képes egyszerű szaknyelvi közlésekre, bár beszéde lassú és kisebb hibákat vét. El tud olvasni rövidebb, írott szöveget, azt nagyjából megérti, a róla szóló kérdésekre egyszerű válaszokat tud adni. Megérti a rövidebb gépi párbeszédet vagy leírást, válaszolni tud az ehhez kapcsolódó egyszerűbb kérdésekre A LEXINFO NYELVVIZSGA SZINTJEI 1a
14
1b) ALAPFOKÚ NYELVVIZSGA Írásbeli készségek: A LEXINFO NYELVVIZSGA SZINTJEI 1b : A vizsgázó megérti a rövidebb, egyszerűbb szakmai szövegeket, és tud az ahhoz kapcsolódó kérdésekre válaszolni. Ismeri az alapvető szakmai terminológiát. Tud rövidebb összefüggő szöveget előállítani, ha ahhoz nyelvi segítséget kap. Nyelvi szintjére jellemző az egyszerűbb szerkezetek használata, önálló szöveg előállítása során hibákat követ el.
15
2a) KÖZÉPFOKÚ NYELVVIZSGA Szóbeli készségek: Szóbeli készségek: A vizsgázó megérti a szakmai és általános témájú, normális tempójú idegen nyelvi közlést, ebből a lényegi információt ki tudja szűrni gépi hang esetében is. Képes a szakterület általános témaköreiben, illetve előre felkészülés esetén egy általa választott szakterületen önállóan, normális beszédtempóban kifejteni véleményét. Az olvasott szakszövegből megérti a fontosabb általános információkat, a szöveget össze tudja foglalni. A LEXINFO NYELVVIZSGA SZINTJEI 2a
16
A LEXINFO NYELVVIZSGA SZINTJEI 2b 2b) KÖZÉPFOKÚ NYELVVIZSGA 2b) KÖZÉPFOKÚ NYELVVIZSGA Írásbeli készségek: Írásbeli készségek: A vizsgázó az általános szaknyelvi írott szövegben a tényszerű információkat megérti. Képes kétnyelvű szótárt használni, illetve a szaknyelvi szöveget magyarra úgy átültetni, hogy az eredeti szöveg lényegi változtatásokat nem szenved. Képes olyan írott általános szakszöveg előállítására, amelyben – helyes nyelvi formákat és szakszókin- cset alkalmazva – egyéni véleményét, a témában való ismereteit tolmácsolja. Nyelvi szintjére jellemző a sokféle nyelvi szerkezet még kisebb hibákkal való használata, szakmai szókincse elég nagy, közlései tartalmi és formai szempontból általában érthetőek, célorientáltak.
17
3a) FELSŐFOKÚ NYELVVIZSGA Szóbeli készségek: A vizsgázó képes a szakterület témaköreiben és általános témákban akár élő, akár gépi formában minimális információveszteséggel átlagos tempójú szöveget megérteni. Képes a szakterület általános témaköreiben – illetve előre felkészülés esetén egy általa választott szakterületen – önállóan, normális beszédtempóban gyakorlatilag hibátlanul kifejteni véleményét. Az idegen nyelven olvasott szakszövegben megérti a részletes információkat, a szövegről összefoglalót tud adni. A magyar nyelven olvasott szakszöveget össze tudja foglalni idegen nyelven úgy, hogy abból lényeges információk ne maradjanak ki. A LEXINFO NYELVVIZSGA SZINTJEI 3a
18
3b) FELSŐFOKÚ NYELVVIZSGA Írásbeli készségek: A vizsgázó megérti a szakterületéhez kapcsolódó hosszabb írott szöveg részletes információit. Képes kreatívan kifejteni gondolatait egy adott, a szakterülethez kapcsolódó témakörben úgy, hogy az előállított szöveg az idegen nyelv sajátosságainak figyelembe vételével természetesnek, gyakorlatilag hibátlannak tűnik. Kreatívan képes magyar szakmai szöveget idegen nyelven összefoglalni úgy, hogy a lényeges információkat megfelelő nyelvi formában fejezi ki. Nyelvi szintjére jellemző a közel hibátlan nyelvhasználat, gondolatai pontos formába öntése, gazdag, általános, nyelvi, valamint szakmai szókincsismeret. A LEXINFO NYELVVIZSGA SZINTJEI 3b
19
KINEK AJÁNLJUK A LEXINFO VIZSGÁT? informatikát tanuló diákoknak, egyetemi és főiskolai hallgatóknak számítástechnikai/tudományi szakembereknek informatika iránt érdeklődőknek mindazoknak, akik munkahelye, oktatási intézménye feltételként kötötte ki a megfelelő szakmai nyelvvizsga bizonyítvány meglétét. minden olyan angolul vagy németül kommunikáló, információt gyűjtő vagy cserélő felhasználónak, aki szívesen készül fel egy mindennapi tevékenységeihez közvetlenül kapcsolódó nyelvvizsgára
20
LEXINFOunikális innovatív innovatív autentikus „piacorientált” REZÜMÉ
21
Szervezeti egységeink: Nyelvvizsga-központ. Feladata (az általános irányítás mellett) mindenekelőtt a vizsgaanyagok fejlesztése és a bizonyítványok, anyakönyvek kiadása. (GDF.) Nyelvvizsga-hely(ek). Feladata a jelentkezések fogadása, a vizsgák lebonyolítása és a vizsga- eredmények meghatározása. (Jelenleg egy van, de továbbiak szervezését tervezzük.) További részletek kiadott tájékoztatónkban és az alábbi Internet címen találhatók: http://www.gdf-ri.hu/Lexinfo/index.html SZERVEZETI FELÉPÍTÉSÜNK, ELÉRHETŐSÉGÜNK SZERVEZETI FELÉPÍTÉSÜNK, ELÉRHETŐSÉGÜNK
22
A LEXINFO – hazánkban egyedülálló – államilag akkreditált informatikai nyelvvizsga-rendszer
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.