Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita ŰRTANítás Munkaműhely, 2004. 04. 17., szombat.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita ŰRTANítás Munkaműhely, 2004. 04. 17., szombat."— Előadás másolata:

1 Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita ŰRTANítás Munkaműhely, 2004. 04. 17., szombat

2 ŰRTAN A TANÓRÁN  MIÉRT?  MIKOR?  KINEK?  HOGYAN?

3 HOGYAN?  Csoportos tanulókísérletek  Csoportos tanulói poszterek  Önálló témafeldolgozás (kiselőadás, esszé)  Modellkészítés (házi feladat)  Tanári bemutató kísérlet  Tanári előadás

4 Csoportos tanulókísérletek

5 Csoportos tanulói poszterek Pl. a repülés történetének feldolgozása: Minden fontos eseményt egy diák dolgoz fel egy A4-es lapon, szabadon választott technikával.

6 Önálló témafeldolgozás  Kiselőadás, esszé bármilyen űrtani témából  Űrtani témához kapcsolódó kísérlet, mérés megtervezése, kidolgozása  Interneten forráskutatás (előny: angol nyelv, szakirodalom-keresés gyakorlása is)

7 Modellkészítés Űrállomás modellje Űreszköz-modellek Interneten forráskutatás

8 „Rakétafellövés” Típus: csoportos tanulókísérlet Szükséges eszközök/anyagok: –üres filmdoboz, –pezsgőtabletta/sütőpor, különböző mennyiségekben (pl ¼, ½, stb.) –1 teáskanál víz (sütőporhoz ecet), –stopper

9 „Rakétafellövés” folyt. Eljárás: 1.A filmdobozba tegyünk 1 tk. vizet (v. ecetet)! 2.Ebbe tegyünk előre elhatározott mennyiségű pezsgőtablettát (v. sütőport)! 3.Tegyük rá a dobozra a fedelét, majd gyorsan tegyük le a „starthelyre” fejjel lefelé! 4.Stopper indul, mérjük a fellövésig eltelt időt (ha tudjuk, mérjük a levegőben töltött időt is)! 5.(rögzíthetjük videóval – röppálya visszanézhető lassítva)

10 „Rakétafellövés”-adattáblázat (rakéta neve)Üzemanyag mennyisége A startig eltelt idő A levegőben eltöltött idő

11 „Rakétafellövés” folyt. Eredmények értelmezése

12 „Rakétafellövés” folyt. Űrtani/tantárgyi vonatkozások: ŰRTAN Rakétahajtóművek típusai, működése (Almár I.- Both E. – Horváth A. és mtsai: SH atlasz – Űrtan, 55-67. oldal) (Diák poszter, kiselőadás, esszé!)

13 „Rakétafellövés” folyt. Űrtani/tantárgyi vonatkozások: FIZIKA Newton III. törvénye Függőleges hajítás (Fizika 9.)

14 „Rakétafellövés” folyt. Űrtani/tantárgyi vonatkozások: KÉMIA gázfejlődéssel járó reakciók (Kémia 9.)

15 „Rakétafellövés”- „bonyolítás” Összeköthető diákok posztereivel, kiselőadásával Összeköthető modellépítéssel (építsük meg a filmdoboz köré különböző űreszközök modelljét, „versenyeztessük” őket) A rakéta/repülőgép stabilizálása – súlypont kérdése (Fizika 9.), terelőszárnyak szerep, helyzete (kieg.)

16 Modellkészítés Fizikához kapcsolódó érdekességek, kísérletek: http://spacelink.nasa.gov/Instructional.Materials/Curriculum.Support/Physical.Science/ Modellekkel kapcsolatos leírások, segédletek: http://spacelink.nasa.gov/Instructional.Materials/Curriculum.Support/Technology/ Models/.index.html Space Shuttle modell letölthető az alábbi két weblapról: http://spacelink.nasa.gov/Instructional.Materials/NASA.Educational.Products/ Space.Shuttle.Glider/Space.Shuttle.Glider.pdf http://spacelink.nasa.gov/Instructional.Materials/NASA.Educational.Products/ Space.Shuttle.Glider/Space.Shuttle.Glider.pdf

17 Ballonrakéta Eszközök: –lufi, –nylonzacskó (amibe a lufi belefér, de nem nagyobb nála), –szigetelőszalag –szívószál, –zsinór (spárga)

18 Ballonrakéta folyt. Eljárás: 1.A zsineget átfűzzük a szívószálon, majd kifeszítve rögzítjük két pont között vízszintesen, függőlegesen és 45°-os szögben. 2.A szívószálhoz szigetelőszalaggal rögzítjük a zacskót. 3.A lufit felfújjuk, beletesszük a zacskóba úgy, hogy a szája a zacskó nyílása felé álljon. 4.Elengedjük a lufit, mérjük a szerkezet által megtett utat.

19 Főként kémiai űrtani kísérletek Kristályosítás (egyszerű átkristályosítás) –Kristálynövekedés vizsgálata gyors és lassú lehűtéssel (mikroszkóp) Fehérje-extrakció és kristályosítás –Fehérjék oldhatósága, koagulációja –Ozmózis –Kristályosítás Keverékek elválasztása (kromatográfia) –Adszorpció

20 Egyéb ajánlott weblapok http://education.nasa.gov/ http://spacelink.nasa.gov/Instructional.Materials/NASA.Educational.Products// Science.in.a.Box/ http://teachspacescience.stsci.edu/cgi-bin/ssrtop.plex http://liftoff.msfc.nasa.gov/

21 Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita neizerz@freemail.hu ŰRTANítás Munkaműhely, 2004. 04. 17., szombat


Letölteni ppt "Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita ŰRTANítás Munkaműhely, 2004. 04. 17., szombat."

Hasonló előadás


Google Hirdetések