Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Budapesti Gazdasági Főiskola Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó FSZ és felsőoktatás Eredmények és dilemmák 2010. április 15.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Budapesti Gazdasági Főiskola Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó FSZ és felsőoktatás Eredmények és dilemmák 2010. április 15."— Előadás másolata:

1 Budapesti Gazdasági Főiskola Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó FSZ és felsőoktatás Eredmények és dilemmák 2010. április 15.

2 Felsőoktatás és szakképzés A felsőoktatás mint szakképzés –Minden második pályakezdő munkavállaló diplomás –Többciklusú rendszer: Bachelor: munkaerő-piaci képzés Mesterképzés: szakképzés –Szakirányú továbbképzés Munkaerő-piaci képzés Szakképzés a felsőoktatásban –Felsőfokú szakképzés –Egyéb OKJ-s képzések –Felnőttképzés Kompetencia-kurzusok Résztanulmányok

3 Kihívások - lehetőségek Felsőoktatási Intézmények Szabályozási környezet Tömegesedés és demográfia ICT + ped. innováció Kapacitások fejlődése EFT + globalizáció Diverzifikált finanszírozás Input-verseny Output/outcome-verseny Változó gazdaság Stakeholderi igények Rangsorok EFT + globalizáció Válság Bologna Lisszabon Válság

4 Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés

5 ? Forrás: www.felvi.huwww.felvi.hu ?: Többlet magyarázata mesterszakok indítása nyelvi előkészítő év

6

7 Államilag támogatott felvételi keretszámok a felsőoktatásban 1997–2010 Forrás: Kormányrendeletek az államilag finanszírozott hallgatói létszámról 2007 2008 56000 2007 2008 2009 2010

8 Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése

9

10 Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés

11 Forrás: OFIK

12

13 Forrás: OM statisztika – saját szerkesztés

14 Forrás: OM statisztika - saját szerkesztés

15 Államilag támogatott hallgatói keretszámok a felsőfokú szakképzésben 1999–2010 2007 2008 2009 2010 Forrás: OKM

16 Tömegesedés és demográfia következményei abszolút és relatív tömegesedés különbsége, a lakosság és a foglalkoztatottak átlagéletkora növekszik, az aktív, illetve munkaképes életkor kitolódik, a felsőoktatás hagyományos merítési bázisa csökken, új képzési igények és célcsoportok jelennek meg az oktatásban, nehézségek a gazdaság változó munkaerőigényének kielégítésében.

17 EFT – Globalizáció Nemzetközi szakmai és módszertani sztenderdek szükségessége –EKKR – OKKR- KKK – képzési program Kompatibilis tananyagok –Tankönyvek –E-learninges felületek –Hallgatók fogadási és küldési képessége Részképzések Szakmai gyakorlatok Validáció + LLG

18 Változó gazdaság – stakeholderek Folyamatos kétoldalú kommunikáció szükséges –Gazdaság – visszacsatolás Igény közvetítése Információk átadása Közreműködés a gyakorlati képzésben és a szakmai gyakorlatban Közreműködés a mérésben, értékelésben Speciális munkaköri képzések –Felsőoktatás Lehetőségek közvetítése Kimeneti célok meghatározása Módszerek meghatározása Tanulási folyamat vezérlése Mérés-értékelés Közreműködés a speciális munkaköri képzésben Képzési és foglalkoztatási validáció

19 Változó gazdaság – stakeholderek Általános kompetenciák súlya nő –Kulcskompetenciák LLL súlya nő LLG egységes rendszere –Felvételi –Diáktanácsadás –Karrier-tanácsadás –Pályakövetés, alumni –Tanulási készségek fejlesztése Programok nyitottsága –Validáció

20 A felsőoktatás részesedése a szakképzési hozzájárulásból (millió Ft) ÉvMPA képzési alaprész központi MPA képzési alaprész Fejlesztési megállapodás alapján Összesen decentralizált 2002.300,0441,52341,13082,6 2003.123,5404,03020,53548,0 2004.919,5180,93306,94407,3 2005.366,6308,94105,04780,5 2006.88,7414,54363,04866,2 2007.185,0 131,6 4405,04721,6 2008391,3125,94467,3 4984,5 Össz.:2374,62007,326008,830390,7 Forrás: NSZFI

21 Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés

22 Minőség új felfogása LO = sztenderdizáció = ígéret EKKR – OKKR – KKK – képzési program Minőségbiztosítási modell –Önértékelés –Független tanúsítás Ügynökségek Rangsorok –Munkaerő-piaci visszajelzések Képzési program kulcsszerepben –Input és output kihívások kezelése

23 A mobilitás formái, lehetőségei Longitudinális –Egyéni haladási sebesség Horizontális –Adott szinten és szakon intézményváltás Vertikális –Más képzési szintre lépés Nem feltétlenül magasabb szintre Adott szinten: képzési terület, képzési ág, szak, szakirány váltás Keresztmobilitás –Szint- és szakváltás egyidejűleg Átmenet a munka világába Átmenet a munka világából

24 Forrás: OFIK

25

26

27 Az OKKR felsőoktatási alapjai Többciklusú képzési rendszer –Szintek közötti kreditbeszámítás –Szintleírások az alap- és mesterképzésre –Tanulmányi eredmény alapú KKK-k Korábbi tanulmányok beszámításának kiszélesítése (validáció) FSZ híd szerepe az OKJ és a felsőoktatás között Pályaorientáció Pályakövetés

28 OKKR- bemeneti és kimeneti követelmények Képzéstípus (FSZ, Bsc, Msc, PhD) megfeleltetése az OKKR szintnek (KKK alapján) Visszacsatolás –Kimeneti követelmények igazítása –Képzési program (folyamat) igazítása –Mérés-értékelés igazítása Képzéstípus bemeneti követelményeinek meghatározása (érettségi, Bsc, Msc, PhD stb.) Mobilitási és beszámítási alternatívák –Eset: 7. szintre besorolt képzettség – de NEM mester!!

29 Megoldandó feladatok Mobilitás szélesítése –Lemorzsolódás csökkentése Rugalmasabb tanulási utak! Új szintleírások (FSZ, alap, mester, PhD) Új KKK-k Új intézményi képzési programok (tantervek, tananyagok, módszerek, mérés-értékelés stb.) –Tanulási eredmény alapú –Tanuláscentrikus LLL-rendszerben gondolkodás –FSZ és szakirányú továbbképzés szerepe Működő validációs, kreditbeszámítási rendszer –LLG

30 Köszönöm a figyelmet! pal.veres@okm.gov.hu http://www.okm.gov.hu


Letölteni ppt "Budapesti Gazdasági Főiskola Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó FSZ és felsőoktatás Eredmények és dilemmák 2010. április 15."

Hasonló előadás


Google Hirdetések