Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErik Tóth Megváltozta több, mint 10 éve
1
Szennyezések, amik egy városban közlekedő kerékpárossal kapcsolatba hozhatók Szennyezési adok-kapok az utakon Kövér Csaba Attila prezentációja
2
A kerékpárra, illetve a kerékpárosra ható szennyezések Mérleg A kerékpár, illetve a kerékpáros okozta szennyezések Forrás: www.origo.hu
3
Kerékpár/kerékpáros okozta szennyezések (1) Gumiabroncs kopása, a gumi aszfaltra rétegződése – A futófelület az aszfalton történő közlekedés során súrlódik, fogy, és az aszfaltra rakódik – Tartalmaz: PAH (policiklusos aromás szénhidrogének): kis mennyiségben fordul elő, kockázata kicsi VOC (illékony szerves anyagok), formaldehid: szabadtéren a légmozgás megoldott, kis mennyisége könnyen eloszlik a levegőben, kockázat nem valószínű Fémek, allergének: alacsony krónikus kockázat kézre tételnél és szájba vitelnél, bőr érzékenyítés vagy reakció nem valószínű Nitrózaminok: nitrózaminok kis mennyiségben a levegőbe kerülnek, de nem kimutatható koncentrációban. Nitrózamin kockázat nem valószínű Ftalátok, alkil-fenolok: igen kis mennyiségben fordul elő, kockázata kicsi Abroncsok szerves extraktuma: nem toxikus hatású, a vele való érintkezés valószínűsége minimális, nem jelent veszélyt Forrás: Hurec Kht.
4
Kerékpár/kerékpáros okozta szennyezések (2) Fékek kopása – A kerékpárosok esetében a használat alatt lévő fékpofa anyaga a felnire rakódik, egy esetleges eső, vagy kerékmosás hatására kerül a környezetbe. – Tartalmaz: Korom: Nagy fajlagos felületű, kis méretű szilárd anyag, jó szorbens, felületén jól megkötődhetnek baktériumok, vírusok, egészségre káros szennyezőanyagok, kis méretéből adódóan pedig a tüdő mélyére is kerülhet Szerves anyagok Azbeszt: Rákot, azbesztózist okozhat Nehézfémek: Rákkeltőek, toxikus hatásúak, fehérjék koagulációját, denaturalizációját okozhatják Kenőanyagok csöpögése, kihullása – A hajtásláncot, a fogaskoszorúkat és a váltószerkezetet a hosszú távú működéshez olajozni kell (csökkenteni a súrlódást) – Tartalmaz: TPH (összes alifás szénhidrogén, C 5 -C 40 ): nagy mértékben szorbeálja a nehézfémeket, PAH-okat. Forrás: www.tiszta.levego.hu
5
A kerékpár szennyezéseinek semlegesítése Fontos szempont, hogy ha tisztítjuk a kerékpárt, a keletkező szennyvizet ne közvetlenül a talajba vagy az élővízbe vezessük, hanem a szennyvízhálózaton keresztül egy szennyvíztisztítóba, hogy a káros anyagokat kiszűrhessék!
6
Kerékpárra/kerékpárosra ható szennyezések forrásai Út/aszfalt – Út széli por felverődése – Esős időben a sár felcsapása – Télies időben a sózott, latyakos utak termékeinek a felverődése Levegő – Különböző egészségre káros gázok a közlekedésből – Szálló por (PM10)
7
Kerékpárra/kerékpárosra ható szennyezések (1) Út széli por: – Az olajozott alkatrészek szorbeálják ezeket a részecskéket, amik érdes felületükkel elősegítik az alkatrészek súrlódását, kopását Sár: – A felcsapódó sár víztartalma a fém alkatrészek korróziójához vezethet, magas páratartalom esetén az apró vízcseppekben oldódó, kondenzációs magokon szorbeálódó anyagok a szervezetbe juthatnak, a víz elpárolgását követően a porszemcsék elősegítik az alkatrészek fokozottabb súrlódását és a kopását Sózott, latyakos utak: – Különösen korrozív anyagok, a kerékpár alkatrészeinek rozsdásodásához, rohadásához vezetnek
8
Kerékpárra/kerékpárosra ható szennyezések (2) Közlekedésből származó, egészségre káros gázok: – CO: tökéletlen égés terméke, százszor erősebben kötődik a vér hemoglobinjához, mint az oxigén – CO 2 : fosszilis tüzelőanyagok égésének végterméke, elsődleges üvegházhatású gáz – NO x : erős oxidálószerek, savanhidridek, izgatják a szemet, bőrt és a légzőszerveket, magas hőmérsékleten a levegő oxigénjéből és nitrogénjéből keletkezik, jellemzően a belső égésű motorokban – SO 2 : színtelen, szúrós szagú gáz, kéntartalmú nyersanyagok elégetésével szabadul fel, a közlekedésben jellemzően a dízelmotorokból származik – Ózon: napfény hatására keletkezik kipufogógázokból, a fotokémiai szmog fő komponense, agresszív oxidálószer – PAN (peroxiacetil-nitrát): nitrogén és szerves vegyületek fotokémiai reakciójával keletkezik, a budapesti nyári szmog jellemző anyaga, a szemre irritáló hatást fejt ki Szálló por: – 0,001-100μm méretű porszemcsék, a nagyobbak megakadnak az orrunkban, a finom porok viszont a tüdőnk mélyére is eljuthatnak. Nagy fajlagos felületük okán jó szorbensek, szorbeálhatnak kormot, szerves anyagokat, nehézfémeket, azbesztet (fékek üzemi hőfokon való kopása). Nagy részük rákkeltő. Elsősorban a dízel üzemű járműveknek számottevő az aeroszol kibocsátása, de a kerekek is felverik a már lerakódott port. Forrás: www.tiszta.levego.hu
9
Kerékpár megóvása a szennyeződésektől Folyamatos karbantartás, tisztítás A súrlódó alkatrészek kenése, bekerült szennyezések kitisztítása (pl. WD-40, a vele való munkavégzés fokozott odafigyelést igényel, élővízbe, közcsatornába, talajba juttatni tilos ásványolaj tartalma miatt) Szilárd szennyezők száraz ruhával való letörlése (a nedves ruha és a korrozív szennyezők egymást erősítve roncsolják a kerékpárt)
10
Kerékpáros egészségének megóvása a szennyeződések elől Kerékpárosra ható szennyeződések: – Az előzőekben felsorolt gázok, nehézfémek, szálló por és a rajtuk szorbeálódó szennyezőanyagok, baktériumok, vírusok Mindezek a légzés során kerülnek szervezetünkbe, intenzív fizikai munka közben hatványozottan. – Megoldás: belélegzett levegő szűrése. Lehetséges eszköz: pollen- és porszűrő maszk, cserélhető szűrővel (pl. Respro) A szem védelmére (füst, gázok, hideg menetszél, porszemek, rovarok) sportszemüvegek használata javallott a látási viszonyoknak megfelelő lencsével.
11
Források http://tiszta.levego.hu/szennyezoanyagok.html http://www.hurec.hu/cikkek/Kornyezetvedelem-2008.06.doc http://www.respro.hu http://www.meteor.hu/msds/WD-40/WD-40%20Aerosol.pdf http://www.origo.hu/i/0901/20090112szmog6.jpg http://www.isoterv.hu http://cotcot.hu/assets/0000/2798/szmog_640.jpg http://www.idokep.hu Saját tapasztalatok, jegyzetek, képek Készítette: Kövér Csaba Attila /KZ5Z67/ BME-VBK BSc környezetmérnök hallgató
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.