Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlbert Gulyás Megváltozta több, mint 10 éve
1
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen
2
„csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” István királyunk bölcsessége
3
A tehetséggondozás kérdésköre szerte a világon a tömegessé váló felsőoktatás egyik fontos kérdése. A felsőoktatással szemben egyik oldalon megjelenik igényként, hogy az üzleti világ számára képezzen gyakorlati tudással felkészült szakembereket, a másikoldalon hagyományosan a tudományos élet bölcsője.
4
Tehetség felismerésével és gondozásával már az ókorban is foglalkoztak. Kínában felkutatták a tehetségeket és magas nevelésben részesítették. Konfucius foglalta először rendszerbe a tehetségről alkotott nézeteit (i.e. előtt a 6-5. században).
5
A protestáns iskolák voltak azok, ahol külön feladatként határozták meg a tehetséggondozást, nagy számban támogatták és foglalkoztak a kiemelkedő képességű fiatalokkal.
6
Patakon Ilyen kiemelkedő képességekkel rendelkezett a neves zsoltárfordító Szenczi Molnár Albert, aki többek között Patakon tanult 1597-ben, majd a heidelbergi egyetemi tanulmányai után visszahívtak tanítani volt iskolájába. Róla írták, hogy már kisgyermekként kiemelkedett társai közül, nyelveket beszélt, zenélt, verseket írt.
7
A XVIII - XIX században kiemelkedő szerepet játszottak a tehetséges tanulók nevelésében az „iskolakollégiumok” Sárospatakon, Debrecenben, Pápán, Nagyenyeden, Kolozsvárott, Marosvásárhelyen, Eperjesen.
8
A hazai intézményesített tehetséggondozó munka a XIX-XX. században bontakozott ki. –Az első korszaka a századfordulón indult el és tartott 1931-ig, Nagy László haláláig. – A szervezett hazai tehetségvédelmi mozgalom második korszaka pedig 1935-ben kezdődött Sárospatakon.
9
–A harmadik korszak kezdetét 1979-től számítják, ugyanis 30 évi szünet után Somogyban indul el a tehetségvédelmi munka. –A negyedik korszak 1989-ben kezdődik el. Megalakult Szegeden a Magyar Tehetséggondozó Társaság. 1996-ban pedig Csermely Péter irányításával a Kutató Diákok Országos Szövetsége.
10
A tudományos diákkörök rendszere 1952- től országos mozgalommá fejlődött, a szilárd működés felmutató rendszer magas tudományos igényességű és élvezi a magyar tudományos közélet támogatását (Anderle, 2001).
11
A kivételes képességű egyetemi hallgatóknak nyújt kiugrási lehetőséget az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK), amely igazi hungarikumnak számít. A világon sehol máshol nem létezik a felsőoktatásban a tehetséggondozásnak ilyen szervezett formája. Aki itt sikeresen szerepel, megalapozhatja jövőjét, a verseny nyerteseit és tudományos eredményeiket bemutató almanach után kapkodnak a fejvadászok.
13
A tudományos kiválóság egyik fokmérője lehet a jók között is a legjobb teljesítményének mérése. Ennek értékelésére a Pro Scientia Aranyérmesek.
14
Pro Scientia Aranyéremre nevezettek 2011
18
Köszönöm a figyelmet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.