Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJános Borbély Megváltozta több, mint 10 éve
1
# Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana 1 Hladon Andrea, Perjés Tamás COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.
2
# Tartalom 1.Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége 2.Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban, Ex-ante és ex-post értékelések hasznai 3.Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és javasolt megoldások 4.Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC) 5.A CONNECT projektben elért eredmények, a TEMPO/CBA értékelési útmutató ismertetése o TEMPO értékelési útmutató által ajánlott formátum, tartalom o TEMPO indikátor-jegyzék o Költség-haszon elemzés indokoltsága o Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása o Példák értékelésekre 2
3
# 1. Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége A projekt hasznosságáról meg kell győzni a beruházót (támogatót), leendő kezelőt, üzemeltetőt, valamint a közlekedőket. Haszon>Költség Beszerzési költség függ a megrendelt darabszámtól és a szállítótól Szoftverköltségek szélsőségesen változóak Beüzemelés költsége, oktatás, személyreszabás Harmonizáció az új/meglévő elemekkel Üzemeltetés költsége Fejlesztés szükséges az élettartam során …és az élettartam végét közvetlenül megelőzően Haszon: csak megfelelő értékelési folyamat eredményeként állapítható meg az egyedi rendszerek valódi hasznossága 3
4
# 2. Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban Ex-ante és ex-post értékelések hasznai CÉL=EREDMÉNY ha CÉL<>EREDMÉNY-> JAVÍTÁS 4 Előtte vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (közreműködő szervezet/IH számára) Bizonytalan a megvalósítás műszaki változata vagy hasznossága igazolandó(kedvezményezett, felsővezetők számára) Utólagos vizsgálathoz minimum: kezdeti helyzet felmérése Utána vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (min. 5 éves eredménykövetés és jelentési kötelezettség) A beruházó számára kérdés, hogy a projekt Valóban elérte a kívánt célt, elvárt hasznokat; Működése megbízható, megfelelő, és a rendszert tényleg használják; A pénzügyi kereteket hatékonyan és átlátható módon használták fel; A bevezetéshez marketing eszközök támogatására.
5
# 3./a Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és negatív hatásuk –Túl-, alulspecifikált kiírások -> Magas telepítési költség –Tanulási időszükséglet ignorálása –Fenntartás, üzemeltetési költségek „elspórolása” –Gyors elévülés beállítása, mint a rendszer hibája –Hosszú távú tervezés hiánya –Összehangoltság hiánya, szigetszerű fejlesztések –Közbeszerzések tárgykörének összemosása -> felelősség elvész az alvállalkozói szinten 5
6
# 3./b Megoldási lehetőségek –Különválasztott közbeszerzés (beton ≠ vezeték) –Gondos tervezés: Átgondolt beruházások, koncepció kidolgozása már az IVS- ekben, hosszú távú fejlesztési tervek HITS használata (Hungarian ITS Framework Architecture – Magyar ITS keretszerkezet) –Megfelelő kontrol melletti bevezetés –Különválasztott mérnöki (ellenőri) tevékenység (útügyi műszaki ellenőr ≠ ITS műszaki ellenőr) –Karbantartás kiszervezése, illetve üzemeltetési költség biztosítása –Előzetes és utólagos értékelések: hasznosság igazolása TEMPO/CBA értékelési útmutató 6
7
# TEN-T első tapasztalatai a VIKING projektben TEMPO (Trans-European Intelligent Transport Systems) Evaluation Group: a tapasztalatok összegyűjtése EasyWay mindent átfogó, „esernyő” szabályozás, korábbi értékelések gyűjtőhelye: www.easyway-its.eu /EG5: Evaluation Group/TEMPO final evaluation documents (160 db értékelés) www.easyway-its.eu IBEC (GB) International Benefits, Evaluation and Costs WG www.ibec-its.co.uk www.ibec-its.co.uk RITA (US) Research and Innovative Technology Administration www.itsbenefits.its.dot.gov www.itsbenefits.its.dot.gov 7 4. Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC)
8
# o TEMPO értékelés útmutató által ajánlott tartalom 8 5./a CONNECT projektben elért eredmények
9
# o Formátum: 9 5./a CONNECT projektben elért eredmények
10
# o TEMPO indikátor-jegyzék o Ajánlott indikátorok: utazási idő, (eljutási idő) haladási sebesség, forgalombiztonsági (baleseti) helyzet, környezetre gyakorolt hatások, és jármű-üzemköltségek. o Példák értékelésekre 10 5./a CONNECT projektben elért eredmények
11
# o CBA: Cost Benefit Analysis 11 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA CBA értékelési útmutató ismertetése o Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása kontra ITS jellemzők o Változatelemzés: Költség-haszon elemzés, költség-hatékonyság elemzés és több szempontú értékelés o Pénzügyi elemzés: a projekt pénzügyi teljesítmény mutatóinak értékelése, pénzügyi fenntarthatóság vizsgálata o A közgazdasági költség-haszon elemzés magában foglalja a pénzügyi költségek összegzését, a közgazdasági költségek becslését, amelyhez szükségesek –költségvetési (fiskális) kiigazítások, –piaci árról való áttérés elszámoló árra, –externális hatások figyelembe vétele, továbbá a projekt hasznainak becslését és számszerűsítését, és a fentiekből közgazdasági teljesítménymutatók számítását.
12
# Számszerűsíthető (Ft-ban, Euróban kifejezhető) hasznok: Utazási idő megtakarítás (eljutási idő megtakarítás) Baleseti kockázat változása Jármű üzemköltség változása Környezeti hatások változása (zajterhelés, légszennyezés, éghajlatváltozás) Klasszikus projekt (pl. új út építése): haszon=f(jkm) Klasszikus ITS projekt (pl. forgalomirányítás): haszon=f(sebesség, regularitás) 12 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató
13
# Utazási idő megtakarítás 13 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató
14
# Baleseti kockázat változása, klasszikus megoldás: (jkm) Az ITS bevezetése csökkenti a balesetek kialakulását, tapasztalati számok alkalmazhatók, példaértékelésekből. 14 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató Baleseti sérülés, károsodás jellegeFajlagos baleseti érték, 2008 Halálozás303,25 millió Ft/áldozat Súlyos sérülés21,04 millió Ft/sérült Könnyű sérülés1,51 millió Ft/sérült Csak anyagi károsodás0,70 millió Ft/baleset
15
# Jármű üzemköltség változása 15 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató
16
# Környezeti hatások változása: Zajterhelés Légszennyezés Éghajlatváltozás (CO) 16 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató
17
# Nem számszerűsíthető hasznok általában: Érzékelt színvonal javulása: –Kiszámíthatóság, folyamatos haladás, lerövidülő várakozás, –Utazás kényelme, színvonala nő, –Javul a közösségi közlekedésről kialakult kép, és városkép, –Utaselégedettség a módválasztást befolyásolja –Informáltság javulása, információáramlás gyorsulása, adatok megbízhatóságának, lefedettségének javulása, Gazdasági, területfejlesztési hatás, Könnyebb diszpécseri munka, A turisták számára könnyebb eligazodást nyújt a fejlett, dinamikus utastájékoztatás… 17 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató
18
# CBA eredményei: Mikor támogatható egy projekt? Ha B/C> 1 ld. táblázat) ENPV pozitív ERR>társadalmi diszkontráta Halmozott működési pénzáram pozitív ENPV: gazdasági nettó jelenérték, ERR: gazdasági belső megtérülési ráta 18 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató
19
# Következtetés: Dogmák feloldása szükséges: –értékelés=csapatmunka –értékelés a kezdetektől –nemzetközi tapasztalatokkal –ha elsőre nem működik, javítások után még megfelelő lehet Javaslat: –Keret elkülönítése értékelésekre –Előkészítés során a HITS alkalmazása (2011: UME), szabványok, integrált megközelítés –CBA készítése szükséges a nagyobb és EU-s projektek előzetes értékeléséhez –TEMPO módszertan és formátum alkalmazása javasolt az ex-ante és ex-post értékelések elvégzésére Folyamatos fejlesztés, következetes számonkérés, adatok elérhetősége 19 6. Következtetések, ajánlások
20
# Köszönöm a figyelmet! HITS magyar oldala: www.frame-online.huwww.frame-online.hu TEMPO értékelések és ajánlások: www.easyway-its.eu www.easyway-its.eu További kérdések esetén: tpe@cowi.hu; hla@cowi.hutpe@cowi.huhla@cowi.hu info@frame-online.huinfo@frame-online.hu 20
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.