Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKatalin Katonané Megváltozta több, mint 10 éve
1
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” 2007. május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár
2
Az ITS stratégia szükségessége Az ITS rendszerek/szolgáltatások fejlesztési irányainak, a prioritások rögzítése/megfogalmazása szükséges közlekedés- politikai célok eléréséhez. Az ITS stratégia alapelemei meghatározása a hazai helyzet, a fejlődés várható tendenciáinak és a stratégiai jellegű dokumentumok figyelembe vételével. A prioritások meghatározása mellett feladat-meghatározás: műszaki és nem műszaki jellegű feladatok rögzítése. Közúti közlekedéshez kapcsolódó stratégia – a minden egyes közlekedési ágazatot magába foglaló stratégia részeként - kapcsolódási pontokkal a többi alágazat és közlekedési eszközök irányába.
3
Az ITS rendszerekhez kapcsolódó horizontális feladatok Rendszerfelépítés – egységes Keret az egyes önálló rendszerek és szolgáltatások egymáshoz kapcsolódásának és együttműködésének módjának rögzítésére Az intelligens közlekedési rendszerek / szolgáltatások értékelése Az ITS rendszerek szabványosítása
4
Az ITS rendszerekhez kapcsolódó prioritások, egyéb feladatok Együttműködés „PPP” keretében a tervezés, finanszírozás és üzemeltetés terén Jogi/szabályi feltételek megteremtése, intézményi háttér A kapcsolódó kutatás-fejlesztés koordinálása Európai/regionális és határon átnyúló együttműködés a TERN hálózaton Együttműködés nemzetközi ITS szervezetekkel Finanszírozás biztosítása, finanszírozási modellek létrehozása Tudatformálás, oktatás
5
Tendenciák - kitekintés A rendszerintegráció szerepe felerősödik; Általánossá válnak a mindenki számára, minden időben, mindenhol rendelkezésre álló szolgáltatások; A felhasználók köre kibővül a közösségi közlekedést használókra is; A lehetséges műszaki megoldások széleskörű intelligens közlekedési szolgáltatásokat tesznek lehetővé; Nő az európai integráció és regionális együttműködés szerepe, ami interoperabilis rendszereket tesz szükségessé; Az ITS rendszerek alkalmazása terén megnő az igény a Public Private Partnership (PPP) iránt.
6
Stratégiai jellegű EU dokumentumok „Intelligens közlekedési rendszerek alkalmazása a Transz- európai úthálózaton” c. 2000 évi TEN-T jelentés; „White Paper: Európai Közlekedéspolitika 2010-ig: itt az idő dönteni”.(2001. szeptember); eSafety / eCall témához kapcsolódó EU közlemények; European ITS service – Deployment of intelligent transport system in the road sector in Europe” (TEMPO Titkárság kiadványa, 2003); „Keep Europe moving – sustainable mobility for our continent”, mid-term review of the European Commission’s 2001 Transport White Paper, 2006.
7
Stratégiai jellegű hazai dokumentumok „Magyar közlekedéspolitika 2003 – 2015” c. dokumentum, GKM, 2003; „Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) c. dokumentum, IHM, 2003; „Stratégia a hazai közúti telematikai rendszerek alkalmazásához”, munka- dokumentum, GKM, 2004.
8
ITS prioritások a hazai úthálózaton I. Az autópálya-hálózat forgalmi menedzsment rendszere: A közeljövőben a változtatható jelzésképű táblákat felhasználó integrált forgalomszabályozó- és információs rendszereknek kell az autópálya forgalomszabályozás alapját képezniük. Elsősorban az autópálya-hálózat kritikus szakaszain szükséges olyan érzékelők telepítése, amelyek lehetővé teszik a rendkívüli forgalmi helyzetek azonnali érzékelését.
9
ITS prioritások a hazai úthálózaton II. Forgalomirányító központok: Autópálya forgalomirányító/forgalmi információs (fő)központ létrehozása az üzemeltetési határokon átnyúló, egyéb központokkal való együttműködést, ill. forgalmi menedzsmentet lehetővé téve. Megvizsgálandók a kiemelt fontosságú hazai agglomerációknak az európai közlekedési folyosók forgalma által érintett térsége, itt regionális/ városkörnyéki központok. Multimodális közlekedési információk: Utazás előtti és utazás alatti információs rendszerek: A felhasználók/közlekedők számára intermodális, személyre szabott információk, minden helyn, időben. Alapfeltétel: átfogó adatbázis rendelkezésre állása, ill. a szükséges információk továbbítása/csereéje („PPP” szerepe). Multimodális adatbázis létrehozásának szükségessége/lehetősége.
10
ITS prioritások a hazai úthálózaton III. ITS alkalmazása a modern útüzemeltetésben: A modern útüzemeltetés tevékenységeihez tartozik a forgalomlefolyás szabályozása, a járművezetők informálása. Az útüzemeltetés feladatait támogató telematikai eszközök fejlesztése szükséges. Rendszerfelépítés: „Keret” az egyes önálló rendszerek/ szolgáltatások egymáshoz kapcsolódásának és együttműködésének módját. Felhasználók, gyártók, üzemeltetők igényeinek, a jelenlegi adottságoknak és lehetőségeknek, a jogi, gazdasági és szervezeti háttérnek a figyelembe vétele. „Nyílt rendszerfelépítés”: különböző technológiák /telematikai rendszerek fokozatos térbeli és időbeli megvalósításának lehetősége.
11
ITS prioritások a hazai úthálózaton IV. Elektronikus útdíjgyűjtés: A jövőben a hazai autópálya-hálózaton jelenleg alkalmazott rendszerek mellett, majd később azt felváltva létezhetnek az elektronikus útdíjgyűjtő rendszerek. A jövő rendszereihez kapcsolódóan azonban számos műszaki jellegű, és nem műszaki jellegű feladatok megoldása szükséges.
12
ITS prioritások a hazai úthálózaton V. Egyéb alkalmazási területek Egységes személyközlekedési elektronikus fizetési rendszer: Az egységes személyközlekedési elektronikus fizetési rendszer létrehozása/bevezetése, nagy mértékben hozzájárulhat a közösségi közlekedés vonzóvá tételéhez. A későbbiekben ez a fizetési mód rendszerintegrációval kibővíthető. Rugalmas tömegközlekedés: A mindnekori igényekhez alkalmazkodó, a rendszeres személyszállítást pótló, ill. kiegészítő alkalmazás, Hazai alkalmazási lehetőségek meghatározása.
13
ITS prioritások a hazai úthálózaton VI. Kapcsolódó feladatok/prioritások – nem műszaki jellegű szempontok PPP együttműködés a tervezés, a finanszírozás, az üzemeltetés területén; Jogi/ jogszabályi feltételek megteremtése, szabványosítási kérdések, intézményi háttér biztosítása; A kapcsolódó kutatás-fejlesztés koordinálása; nemzetközi együttműködés, határon átnyúló európai együttműködés a TERN hálózaton megvalósítandó ITS rendszerek/szolgáltatások tekintetében); Finanszírozás biztosítása, finanszírozási modellek létrehozása; az intelligens közlekedési rendszerek/szolgáltatások megvalósításához kapcsolódó tudatformálás, oktatás.
14
Munkaprogram A legfontosabb aktuális EU dokumentumok, állásfoglalások és ajánlások áttekintése, értékelése; A CONNECT országok stratégiáinak áttekintése, regionális együttműködés; A hazai úthálózathoz kapcsolódó prioritások meghatározása; A fenti prioritásokhoz kapcsolódó műszaki és nem műszaki jellegű feladatok meghatározása.
15
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.