Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A verbális, nonverbális- és metakommunikáció

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A verbális, nonverbális- és metakommunikáció"— Előadás másolata:

1 A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
Szerepe a tárgyalások során

2 társadalmi kódrendszer – kulturális termék – funkciója:
Verbális kommunikáció társadalmi kódrendszer – kulturális termék – funkciója: információ közlése belső tartalmak kifejezése (érzelem, attitűd) mások cselekedeteinek befolyásolása Vokális kommunikáció hangsúly, hanghordozás, beszédtempó, hangszín… Nonverbális kommunikáció mimika, tekintet, gesztusok, testtartás, térközszabályozás

3 Információátadás Visszacsatolás csatorna csatorna közlő befogadó
dekódolás kódolás csatorna üzenet 2 üzenet 1 befogadó közlő kódolás dekódolás csatorna üzenet 4 üzenet 3 Visszacsatolás

4 Dekódolás: verbális csatorna – 7% Metakommunikáció:
vokális jelzések – % nonverbális jelzések - 55% Metakommunikáció: rejtett, mögöttes jelentést hordoz (meta - görög: között, után, mögött) minden csatornában jelentkező, finom, rejtett és bonyolult, szavakban nehezen megfogalmazható kódrendszer

5 Hamburgi kommunikációs modell:
(Friedeman Schulz von Thun; Karl Bühler) Kifejező, felszólító, ábrázoló funkció (egyének feletti, közötti tárgyi vonatkozások, tényállások bemutatása) Palo Alto-i - Stanfordi iskola: (Bateson) Metakommunikáció: a nem szándékos – indirekt kommunikáció a közlés tartalmát egy magasabb logikai szinten, másfajta kódban minősíti. Tartalmi és kapcsolati oldal. Ez utóbbi határozza meg a tartalmit.

6 „Négyfülű modell” (hamburgi):
Tárgyi - tartalmi szint: információ közlése – „mit?” Kapcsolati szint: milyen sajátosságok szabályozzák a kapcsolatokat – „hogyan?” Önkifejezési szint: énbemutatás (kongruencia, autentikusság) Felszólító szint: tudatos vagy tudattalan befolyásolás, meggyőzés, manipuláció, nevelés, oktatás… - „miért?”

7 Amiről információt adok – tartalmi szint:
tárgyilagosság, egyszerűség, tagoltság, tömörség, érdeklődés keltése, fenntartása Amit magamról közlök – önkifejezés: önértékelés, önérvényesítés, imponálási technikák (érett-e a személyiség?) Kapcsolati oldal – „szívhez szóló üzenetek”: értékelési, irányítási dimenzió

8 Irányítás (magas kontroll)
autoriter stílus patriarchális-gondolkozó stílus Leértékelés Értékelés laissez-faire stílus Leértékelés Partneri-szociálintegratív stílus Döntések átengedése (alacsony kontroll)

9 A visszacsatolás: Valamit észlelni Valamit értelmezni Valamit érezni

10 A non verbális kommunikáció eszközei Mimika (arckifejezések)
Tekintet (szemkapcsolat) Vokális kommunikáció Mozgásos kommunikáció Testbeszéd (gesztusok,testtartás) Térköz (személyes tér, távolságtartás baráti : cm, üzleti : cm) Kulturális szignálok Érintés Csend

11 Az aktív hallgatás A hallgató feladatai a hallgatás során
beleélés a beszélő helyzetébe a tartalom és érzelem figyelése a megértés ellenőrzése visszajelzések a beszélő számára Az aktív hallgatást gátló tényezők ellenséges beállítódás valamelyik fél részéről a megváltozás kockázata zavaró, ellenséges kijelentések pozitív beállítódás saját magunkra figyelés

12 Kézgesztusok – archoz illesztve (hazugság, titkolózás, elhallgatás)
Szájőrzés Orrérintés Szemdörzsölés Füldörzsölés Nyakvakarás Gallérhúzogatás Ujj a szájban Arc- és állgesztusok Állsimogatás

13 Összeszedett testhelyzet Testtartás változásai
Testtartások Összeszedett testhelyzet Testtartás változásai Közös testtartások a csoportban

14 Kéz- és kargesztusok Tenyér összedörgölése Összekulcsolt kezek
A „toronysisak” Kéz-, kar- és csuklómarkolás Hüvelykujj-felmutatás

15 Ültetési rend „tanácsadó” helyzet „kompetitív” helyzet
„kooperatív” helyzet

16 Konfrontatív és sarokpozíciók Artúr király koncepciója
1 2 8 3 7 4 6 Artúr király koncepciója 5

17 Irodalom Buda B. (1988): A közvetlen emberi kommunikáció törvényszerűségei. Tömegkomm. Kutatóközpont, Bp. Griffin, E. (2001): Bevezetés a kommunikációelméletbe. Harmat Kiadó, Bp. Pease, Allen – Barbara: Testbeszéd enciklopédia Qualliam, Susan (2004): Testbeszéd. Varázsládika Kiadó, Bp. Thiel, Erhard (1997): A testbeszéd többet árul el minden szónál. Magyar Könyvklub, Bp. Tannen, D. (2001): Miért értjük félre egymást? Kapcsolataink a beszélgetési stílusunkon állnak vagy buknak. Tinta Kiadó, Bp.

18 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A verbális, nonverbális- és metakommunikáció"

Hasonló előadás


Google Hirdetések