Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Addikciók Kognitív elmélete
Dr. Bodrogi Andrea Semmelweis Egyetem Közösségi Pszichiátriai Centrum
3
Alkoholhelyzet Európában
Az EU-ban 55 millió felnőtt súlyos alkoholfogyasztó A év közöttiek korcsoportjában nők halálozásának több mint 10 %-a, a férfiak halálozásának 25%-a összefüggésben áll a súlyos alkoholfogyasztással
4
Európai Alkoholpolitikai konferencia 2008 ápr. 03.-05.
Európa az 1 felnőttre jutó évi 11 l alkoholfogyasztásával a Világ legerőteljesebben ivó régiója Az alkoholfogyasztás alábecsült probléma Korrekt információátadás!
5
Mekkora a probléma hazánkban?
A felnőtt lakosság 20 %-a nagyfogyasztó A 10. évfolyamos középiskolásoknak több mint 2/3-ada iszik havi rendszerességgel
6
Fiatalok alkoholfogyasztása
Hosszútávú biológiai változásokat triggerelhet, melyek kórosan hatnak a fejlődő agyra, pl. neuro-kognitív változásokat okozhatnak Kockázat alkoholfüggőségre Felnőtt kori egyéb alkoholos károsodásra Különös fogékonyság az alkoholreklámokra
7
Drog-kereső magatartás
Averzív drog-hatás Ingerhelyzetek Diszkrimitatív drog-hatás Pozitív megerősítő droghatás Szociális kontextus Pozitív érzések Módosító (eufória) változók Genetikai Szorongásoldás Viselkedés Idegi tényezők mechanizmusok mechanizmusok Viselkedés- Funkció-növekedés történet Megvonás-csökkenés Monoaminok Neuropeptidek Farmakológiai történet
8
A Kognitív modell Az információfeldolgozásra és a jelentésadási
folyamatra helyezi a hangsúlyt A viselkedést nem az ingerek határozzák meg önmagukban, hanem azok értelmezése
9
A Kognitív modell Az információk a már meglévő kognitív
sémák szerint rendeződnek el. A személynek az adott helyzethez való viszonyulását nem maga a helyzet, hanem az annak tulajdonított jelentés határozza meg (Beck)
10
Addiktív hiedelmek Bizonyos helyzetekben aktiválódnak, sóvárgáshoz vezetnek, Sérülékennyé teszik az egyént a szerhasználattal szemben „Csak akkor fogadnak be, ha velük együtt iszom” „Muszáj innom, hogy elmúljon a szorongásom” A diszfunkcionális hiedelmek akadályozzák a használat abbahagyását
11
Az addiktív viselkedés kialakulása a kognitív modellben
Alap sémák Érzelmek Magányos vagyok szomorúság Addiktív hiedelmek Csak akkor tudok barátkozni, ha iszom Automatikus gondolatok Egy kis alkoholtól felengedek Addiktív viselkedés
12
Romanticizált hiedelmek
A hiedelmek rendszere Anticipátoros hiedelmek Kíváncsiság-orientált hiedelmek „Izgalmas lesz kipróbálni” Romanticizált hiedelmek „Vidám leszek”, „Elmúlik a feszültségem” Megnövekedett hatékonyságot jelző hiedelmek „Szórakoztatóbb leszek”, „Jobban fogok teljesíteni”. Szükséglet-orientált hiedelmek „Szükségem van az alkoholra, hogy működőképes legyek”, Szerhasználat abbahagyásával kapcsolatos hiedelmek „Nem fogom tudni elviselni a fájdalmat”, Megengedő hiedelmek „Nehéz napom volt, most ihatok, hogy pihenni tudjak.”
13
A Kognitív terápia célja
A hibás gondolkodás és a diszfunkcionális hiedelmek azonosítása és módosítása, illetve helyettesítése adaptívabb, funkcionálisabb hiedelmekkel
14
Miben különbözik egyéb terápiáktól?
Nem motivált kliensek Nehéz a szerződéskötés Szerződés-szegések – új és új szerződések Alkalmazkodunk a kliens motiváltsági állapotához
15
Elvonási tünetek csillapítása? Pozitív hatások „élvezete”?
Miért nem motivált? Alkoholfogyasztás: Elvonási tünetek csillapítása? Pozitív hatások „élvezete”? Vágyik az eufóriára
17
Hiedelmek az egyes motivációs fázisokban
Prekontempláció, Kontempláció „Én nem vagyok alkoholista” „Akkor hagyom abba amikor akarom” „Énnekem a drog nem okoz problémát” „Csak annyit iszom, mint bárki más” Cél: Motiváció fokozása
18
Hiedelmek az egyes motivációs fázisokban
Determináció, Cselekvés „Hát néha csak megihatok egy sört?” „Hát hogy Szilveszterkor se ihassak meg egy pohár pezsgőt az már igazán nevetséges” Cél: Szerződéskötés, használat abbahagyása Fenntartás „Most már csak ihatok néha – néha?” Cél: Relapszusprvenció
19
Mire szerződjünk? Függő fogyasztó
20
Mire szerződjünk? Nem függő fogyasztó
Dietary Guidelines for Americans. USDA, 2005. 20
21
A terápia célja Az optimiális életminőség elérése, képessé tétel a
konstruktív tartalmas életstílus kialakítására a józanság megtartása mellett
22
Mikor a leghatékonyabb a terápia?
Korai felismerés és intervenció! Mi hat a terápia ellen? tanult viselkedés, szokások, hagyomány drog-fogyasztással kapcsolatos hiedelmek közösség nyomása (pl. kollégium) média nehéz a terápiába – vonás
28
Alkoholreklámok hatása a fiatalokra
Az alkoholreklámok hozzájárulnak a fiatalkorúak alkoholfogyasztásának növekedéséhez Havi átlag 23 megnézett alkoholreklámmal számolva minden további megnézett alkoholreklám 1 %-kal növelte a fiatalok alkoholfogyasztását (L.B. Snyder, F.F. Milici, M. Slater, H. Sun, and Y. Strizhakova, "Effects of Alcohol Advertising Exposure on Drinking Among Youth," Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine 160 (2006): )
29
Mit váltanak ki az alkoholreklámok a fiatalokban?
Pozitív elvárások az alkoholfogyasztástól (E.W. Austin and C. Knaus, "Predicting the Potential for Risky Behavior Among Those ‘Too Young’ to Drink as a Result of Appealing Advertising," Journal of Health Communications 5(2000): ) (E.W. Austin, B. E. Pinkleton, et al., "The Role of Interpretation Processes and Parental Discussion in the Media's Effects on Adolescents' Use of Alcohol," Pediatrics 105(2000): )
31
A segítség egyedüli módja
Az egészségügyi és szociális szolgáltatók integrált működése !
32
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.